Kartellbírság a Sotheby'snek
Az Európai Bizottság 20,4 millió eurós bírságot szabott ki a Sotheby'sre, amiért az 1993 és 2000 között egyeztette jutalékait és más kereskedelmi feltételeit a fő vetélytársnak számító Christie'sszel. Utóbbi cégnek azért nem kell a zsebébe nyúlnia, mert vezetői 2000 elején maguk értesítették a hatóságokat a kartellről, és bizonyítékokat szolgáltattak nekik azzal kapcsolatban. A Sotheby's ugyanakkor - a most kiszabotton felül - 45 millió dollárnyi büntetést volt kénytelen fizetni az Egyesült Államokban és további 70 milliót a részvényeseknek, korábbi elnökét, Alfred Taubmant pedig tavaly decemberben börtönbüntetésre ítélték. A legnagyobb érvágást mégsem a bírságok jelentették, hiszen a nemzetközi aukciós piac mintegy 90 százalékát uraló két árverezőház "önkéntes felajánlás" formájában összesen 512 millió dollárt fizetett ki a kartell révén megkárosított ügyfelek kárpótlására. A 20,4 millió eurós összeg a Sotheby's éves forgalmának hat százalékával egyenlő. (Reuters)
Jól szerepelt Cabanel Vénusza
Alexander Cabanel ismert festményének, a Vénusz születésének egy változata volt a Christie's múlt heti New York-i árverésének sztárja. Az 1865-69 között készült és a 19. századi akadémikus "szalonfestészet" egyik legjellegzetesebb darabjának tartott munka a 400-600 ezer dollár közötti becsült érték helyett 834 ezer dollárt ért meg új tulajdonosának, a 19. századi és 20. század eleji európai művészet gyűjtésére szakosodott New York-i Dahesh Museum of Artnak. A festmény két másik változata a párizsi Musée d'Orsay, illetve a New York-i Metropolitan Museum of Art tulajdonában van. (VG)
Régi mestereket vesznek az amerikaiak
A J. Paul Getty múzeum közel ötvenmillió dollárért megvásárolta Raffaello egyik korai festményét, az 1507-1508 körül készült Szegfűs Madonnát. A northumberlandi hercegi gyűjtemény egykori darabjáról alig két évtizeddel ezelőtt bizonyította be Nicholas Penny, a londoni National Gallery kurátora, hogy a mester saját kezű alkotása; korábban a festmény elveszettnek hitt eredetijéről készült számos másolat egyikének tartották a szakértők. Ennyiben hasonló volt a kép sorsa az idei nyár egyik árverési szenzációját jelentő Betlehemi gyermekgyilkosság című, szintén nemrég azonosított Rubens-festményéhez, amiért egyébként az amerikai múzeum annak idején sikertelenül szállt harcba. A Rubens-képre ugyancsak sikertelenül licitáló New York-i Metropolitan Museum of Art nemrég az egyik legna-gyobb 14. századi sienai mester, Pietro Lorenzetti egy ritka devóciós képével vigasztalódott. (VG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.