Circuit City: túlzott félelem
A fogyasztás visszaesésétől való félelem nem kímélte a kiskereskedelmi láncok árfolyamát sem Amerikában az elmúlt hónapokban. Az éles árverseny és a PC-piac bizonytalansága miatt a szektoron belül is igen keményen büntették a befektetők az elektronikai cikkeket forgalmazó hálózatokat. Az elmúlt hetekben jelentős változás állt be a várakozások terén, amit azonban nem mindig tükröz az érintett részvények árfolyama.
Választásunk épp emiatt esett e héten a Circuit Cityre. A papír árfolyama az év elejétől a mélypontig több mint 70 százalékot esett, s ma is közel 50 százalékkal áll alacsonyabban, mint januárban. (Igaz, tavaly decemberben jelentősen drágult.) Az elmúlt két hónap hisztijében csak mérsékelt lelkesedéssel vett részt, a piac például a PC-gyártókkal kapcsolatban azt árazta be, hogy végre jelentős mértékben javulnak a kilátások, a termékeiket árusító cégeknél viszont ennek nyoma sincs.
A Circuit City árazása jelenleg igen vonzó, éves árbevételének ötödén, idei eredményének pedig alig tízszeresén forog. Tény, hogy a november eleji profitwarning megerősítette a piac félelmét, és a 2003-ra várt 40 centre visszaeső EPS mellett ez már nem feltétlen áll, de valószínű, hogy ezt követően jelentős növekedés indul.
Szintén a papír mellett szól, hogy a karácsonyi bevásárlószezonnal kapcsolatban eddig főleg kedvezőtlen prognózisokat hallhattunk, erre a jó előrejelzőként szolgáló hálaadás körüli számok jócskán a várakozás felett alakultak. A Circuit Citynél egyelőre a kedvezőtlen kilátások vannak beárazva, jól mutatja ezt az elemzői konszenzus, mely szerint a szakértők többnyire tartásra javasolják a papírt, sőt néhány csökkentési javaslat is akad. Emiatt leminősítésre nem nagyon van esély, felfelé történő változtatásra annál inkább. Ez pedig igencsak jót tudna tenni a papír árfolyamának.
Porsche: százezer felett
Az elmúlt hetekben többször felmerült két autógyártó neve is ajánlásra méltó papírként. Az egyik a japán Honda, a másik a német Porsche volt. Mindkét cég kitűnő teljesítményt nyújtott az elmúlt időszakban, egy igen nehéz időszakban tudták emelni mind eladásaikat, mind profitjukat. Azonban mindkét gyártónál jelentkeztek bizonytalansági tényezők, így időről időre kimaradtak e rovatból.
E héten azonban nem bírjuk tovább, a Porsche legfrissebb számai meggyőzőnek tűnnek. Nagyjából olyan ez a cég, mint nálunk az OTP. Évek óta várja a piac, hogy történjen valami rossz, legyen egy apró hullámvölgy, csökkenjen az eredmény. Aztán mindig kiderül, hogy ez mégsem következik be. A Porsche immár kilencedik éve növeli eredményét, és nagyon úgy tűnik, a következő évben is lesz folytatás. Hiába csökkent összességében az elmúlt hónapokban az érdeklődés a luxusmárkák iránt, s hiába van recesszió a Porsche legnagyobb felvevőpiacán, az amerikai autóiparban. S végül hiába törtek elő az európai értékesítési listán a megbízhatóbb japán márkák, a 911, a Boxster vagy legújabban a Cayenne név, úgy tűnik, továbbra is megbabonázza azt a vásárlóréteget, amelynek költekezése teljesen független a gazdasági ciklusoktól. Eddig a 911-es és a Boxter újabb és újabb verzióinak piacra dobása volt a motor, a Cayenne sportterepjáró viszont teljesen új konstrukció, amitől az értékesítés újabb jelentős felfutását várja a cég. A várakozások szerint a 2004. pénzügyi évben 75-80 ezer autót értékesíthet a társaság úgy, hogy a 911-esből kevesebb fogy majd.
Az elemzők az elmúlt hetekben kénytelenek voltak újra emelgetni a profitvárakozási előrejelzéseket. A konszenzusos EPS-várakozás jövőre már 34, 2004-re pedig 38 euróról szól, a P/E utóbbira 12 körüli. Százezer forint egy darab részvényért nem semmi, de hát a minőséget az autóiparban is meg kell fizetni.
Antenna: újra izgalmas
Az Antenna Hungáriáról régóta lehet tudni, hogy stabil, jól gazdálkodó vállalat, azonban a hazai Vodafone-hálózatot üzemeltető VRAM Rt.-ben szerzett részesedése az utóbbi években veszteségessé s erősen tőkehiányossá tette. A tőzsdei árfolyamot még 2000-ben épp a Vodafone-rész nyomán húzták fel egy gyönyörű lufi keretében 15 000 forint fölé, az elmúlt években pedig csak az volt a kérdés, hogy hol fordulhat meg a stabilan eső trend. A Vodafone összességében a várakozásoknál kisebb szeletet hasított ki a hazai mobiltortából, de a fejlesztések végeztével a jelenlegi 11,5 százalék körüli részesedéssel is nyereséggel tud majd működni.
Az elmúlt időszakban több olyan dolog történt, ami a figyelmet az Antenna felé irányította. Az egyik az, hogy immár a Vodafone-bukó nem tudta teljesen eltüntetni a cég többi területen megszerzett nyereségét: a háromnegyed éves számok szerint a VRAM ugyan elvitt 630 milliót, de az adózott eredmény kissé pozitív volt. Másrészt megállapodás született arról, hogy az Antenna egy opciós konstrukció révén még egy évig jogosult lesz arra, hogy újabb részvények vásárlásával elérje a 30 százalékos részesedést a VRAM-ban, de a szavazati arány addig is marad 30 százlaék. Ehhez persze továbbra is feltőkésítésre lenne szükség, amiről nincs hír. Legalábbis olyan értelemben, hogy a jelenlegi fő tulajdonos állam nyúljon a zsebébe. Viszont két hete az illetékes miniszter, tegnap pedig az ÁPV Rt. első embere erősítette meg, hogy jövőre sort szeretnének keríteni az Antenna magánosítására.
A társaság kétségtelenül igen értékes, s ha egy kicsit javul még a nemzetközi klíma, a privatizáció jó eséllyel lesz sikeres. A javuló várakozásokat jelezve az árfolyamban is megmozdulni látszott valami. Az elmúlt hetekben már - hosszú idő után először - egyértelműen érezhetők voltak hoszszabb távú vásárlások a papírban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.