A legtöbb európai közüzemi és médiatársaság sikeres fél évet tudhat maga mögött. Miközben a közszolgáltatók költségeik lefaragására koncentrálnak, a médiaszektor csökkenő bevételekre panaszkodik.
A közszolgáltatók általában elégedettek lehetnek hathavi teljesítményükkel. Az első fél év legfontosabb jellemzője mindenképp az általános költségcsökkentés, hiszen a piac érdemi bővülésére csak kevés területen van remény. A francia szolgáltatók csak mérsékelt gyarapodást tudtak elérni. A Veolia Environnement 6,2 százalékkal kisebb árbevételt ért el, főként egyes tevékenységeinek eladása miatt. Az alaptevékenységet jelentő energia- és vízszolgáltatás, illetve hulladékgazdálkodás bevétele viszont 5,4 százalékkal gyarapodott. A Suez ellenben 4,3 százalékos bevételnövekedést ért el, s bejelentette: éves, 500 millió eurós költségcsökkentési tervét 75 millióval túlteljesíti.
Ausztria legnagyobb közüzemi cége, a Verbund ugyancsak jól teljesített: 55 százalékkal ugrott meg féléves nyeresége, amely a nemzetközi értékesítés emelkedésének, az alacsony hitelállománynak és a mérsékelt kamatoknak köszönhető. Jótékony hatással volt a cég teljesítményére a másik osztrák közüzemi szolgáltatóban, az EVN-ben meglévő részesedésének eladása is. A brit Centrica mindeközben 11 százalékos nyereségnövekedéssel dicsekedhetett, amelyet a közszolgáltató főként az észak-amerikai egység látványos növekedésének köszönhetett. Az Európa egyik legnagyobb közüzemi vállalkozásának számító svéd Vattenfall az eladások 18 százalékos bővülése mellett 36 százalékkal tudta növelni első féléves profitját, mivel - különösen a német piacon - drágult az elektromos áram.
A spanyol Iberdrola áramszolgáltató - költségcsökkentések révén - 13 százalékkal növelte hathavi hasznát, noha értékesítési árai csökkentek. Az eddig monopolhelyzetben lévő spanyol Gas Natural viszont a piaci liberalizáció nagy vesztese lett: 45 százalékos nyereségcsökkenésről tudósított, mivel részesedése 100-ról 41 százalékra esett vissza, ezt pedig még a latin-amerikai keresletnövekedés és az argentin peso erősödése sem tudta ellensúlyozni. Az olasz Snam Rete Gas 26 százalékos profitnövekedésről számolt be a második negyedévben, ami főként a költségcsökkentéseknek volt köszönhető.
Jól sikerült az első hat hónap a médiaágazat számára is. A Reuters költségeinek visszafogásával 87 millió fontos nyereséget tudott felmutatni az egy esztendővel korábbi 10 milliós veszteséggel szemben, pedig az előfizetési bevételek 10 százalékkal mérséklődtek. A brit kiadó, műsorszóró és piackutató United Business Media 12 százalékkal tudta növelni féléves profitját, ugyancsak agresszív költségcsökkentések árán. A két brit kábelszolgáltató közül a kisebbik, a Telewest Communications változatlan bevétel mellett 20 százalékos üzemi eredménynövekedést ért el annak ellenére, hogy ügyfeleinek száma ismét csökkent.
Eközben a Pearson egymillió fontos veszteséget mutatott ki, miután a tankönyvbeszerzések eltolódtak, a Financial Times hirdetési bevételei pedig visszaestek. A Pearson spanyol érdekeltsége, a Recoletos médiacsoport változatlan árbevételt és nyereséget ért el, mivel a kissé növekvő hirdetési bevétel csak pótolni tudta az újság- és magazineladások visszaesését.
Az ingyenes újságokat megjelentető svéd Metro International eközben sikeresen faragta le veszteségét. Mostani 7,6 millió dolláros negatívuma nemcsak a tavalyi 18,6 milliótól marad el, de kisebb az elemzők által várt 10,7 milliónál is. Ez főleg annak köszönhető, hogy a cég bevételei 44 százalékkal növekedtek.
Franciaország vezető kereskedelmi csatornája, a TF1 23 szá-zalékos nyereségnövekedésről adott hírt, ám arra figyelmeztetett, hogy a televíziós hirdetési piac előrejelezhetetlen. A növekedés megítélésénél azonban figyelembe kell venni, hogy tavaly ilyenkor a futball-világbajnokság közvetítéséből komoly veszteségük származott, miután a francia csapat gyors kiesése miatt a hirdetői érdeklődés visszaesett. A Vivendi viszont még az eladott üzletágai nélkül számított tavalyi forgalmához képest is 6 százalékkal kisebb bevételt tudott csak elérni az idén, miután zenei, szórakoztató és telekommunikációs részlegei egyaránt a terv alatt teljesítettek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.