Továbbra sem a nagy angolszász aukciósházak, hanem a hazai cégek uralják a francia műkincspiacot - vált bizonyossá az idei év első felében. Szakértők szerint a francia gyűjtők a nemzetközi vásárokon is legszívesebben francia galériák standjain vásárolnak, és a meghatározó gyűjteményeket szinte kivétel nélkül hazai társaságoknak adják át árverezésre.
Ennek megfelelően a tavaszi szezon "nagy dobásai" sem a Christie's vagy Sotheby's párizsi részlegéhez, hanem a fiatal műkereskedő páros, Laurence Calmels és Cyrille Cohen nevéhez fűződnek. Áprilisban a CalmelsCohen bonyolította le - összesen 21 szakaszban - a szürrealizmus pápájaként aposztrofált André Breton gyűjteményének eladását (VG, 2003. április 28., 20. oldal). Az író lakásából származó festmények, fotók, könyvek és egyéb műtárgyak összesen 46 millió euróért keltek el, és több esetben is rekordértékű leütés született. Júniusban azután Jean Arp műveinek szép kollekcióját árverezte el a CalmelsCohen, és itt sem volt hiány kiemelkedő eredményekben (VG, 2003. június 16., 20. oldal).
A Franciaországban eddig piacvezetőnek számító Tajan cég többek között a monacói üzletember, Francois Ragazzoni könyvgyűjteményét vihette kalapács alá tavasszal; a bruttó bevétel itt 6,3 millió euró volt. Elsőségét azonban valószínűleg így sem tudja megtartani az árverezőház - vélekedik a Handelsblatt szakírója. Megnyugtató lehet ugyanakkor a francia gyűjtők számára, hogy a Tajan pozícióját nem a Christie's vagy a Sotheby's, hanem az Artcurial-Briest-Poulain-Le Fur csoport veszélyezteti.
A társaság június végén 12,3 millió euró összértékben árverezett XX. századi műalkotásokat, és további 4,7 milliót hoztak a cég specialitásának számító Art Deco bútorok. Ezek a társaságok egyébként ugyanúgy a korábban monopolhelyzetet élvező Drouot holdingból váltak ki, mint a Tajan vagy a Pierre Bergé. Utóbbi galéria az idén eddig 14 árverést tartott, amelyek rendkívül széles termékskálát fedtek le.
A Drouot az említett hat cég távozása ellenére is 12 százalékos forgalombővülésről tudott beszámolni az első fél évben. Ez 225 millió eurós összleütési értéket jelent; több mint száz esetben sikerült 150 ezernél, 12 esetben pedig egymilliónál is magasabb árat elérni. A rekordot Jean Arp és Joan Miró egy-egy festménye tartja, egyenként 2,8 millió eurós árral.
A grafikák között a Piasa büszkélkedhet az idei tavasz legjobb eredményével: Paul Gauguin egy rajzáért világrekordnak számító, 1,4 millió eurós összeget fizetett ki egy gyűjtő. A modern szobroknál egy a CalmelsCohennél eladott Arp-mű vezeti a listát 1,35 millió euróval.
A Sotheby's eközben mindössze a könyvrégiségek piacán tudott érdemben labdába rúgni, és a Christie's 19 aukciójának összesen 41 millió eurós eredménye sem igazán fényes. Utóbbi ház inkább szokatlan marketingakcióival hívta fel magára a párizsi közönség figyelmét. Jean-Charles de Castelbajac - szakértők szerint kiábrándító színvonalú - festmény- és fotógyűjteményét nagyszabású diszkóest keretében vitték kalapács alá, ám így is mindössze 687 ezer euró folyt be a divatdiktátor műgyűjteményéért.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.