BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Rekordsorozat New Yorkban

Rekordok sorával és a tavaszinál is lényegesen magasabb összforgalommal zártak az elmúlt hetek New York-i impresszionista és modern, illetve kortárs művészeti árverései.

A Sotheby's 14 éve egyetlen impresszionista és modern árverésén sem ért el akkora összforgalmat, mint november 4-én: a 61 kiemelkedő alkotás közül 48 talált gazdára, összesen bruttó 194,3 millió dollárért. Május elején "alig" 190 milliós összforgalmat ért el hasonló profilú aukcióján a cég (VG, 2004. május 10., 15. oldal), ráadásul akkor az összérték több mint fele egyetlen műnek, Pablo Picasso Pipázó fiú című korai remekművének volt köszönhető. Most egyenletesebb mezőnyt sikerült összeállítania a háznak. A legmagasabb összegért, jutalékkal együtt 39 208 000 dollárért Paul Gauguin Anyaság II. című festménye talált gazdára (lásd VG, 2004. október 25., 19.oldal), de Amedeo Modigliani csodálatosan szép női portréja (31,3 millió dollár) és Piet Mondrian New York/Boogie Woogie című geometrikus alkotása (21 millió) is kiemelkedően szerepelt. E három kép az adott művész esetében abszolút rekordnak számító összegért cserélt gazdát, csakúgy, mint Henry Moore monumentális, háromalakos bronzszobra (8,4 millió dollár), Chaim Soutine fiúportréja (6,7 millió dollár) vagy Barbara Hepworth egy 1970-es szobra (1,1 millió dollár).

A rekordokon túl is nagyon erős volt a piac, amit jelez, hogy egymást érték a becsült érték felső határát meghaladó leütések: Picassónak a második világháború utáni évtizedekben készült olajfestményei például rendre a várt összeg kétszereséért keltek el.

A tavaszi szezonban 56 milliós összforgalmával jócskán lemaradt Christie's ezúttal jobban meg tudta szorongatni vetélytársát. November 3-i aukciója - amelyen 61 tételből 47 talált vevőre - 128 222 150 dolláros összeredménnyel zárult. A legmagasabb összeget, jó 20 millió dollárt Claude Monet kitűnő londoni látképéért fizette ki új tulajdonosa, míg Joan Miró, Paul Cézanne és Vincent van Gogh egy-egy olajképe egyenként 10-11 millióért kelt el. Az első napi presztízsárveréseket követően a két nagy cég a hagyományoknak megfelelően ezúttal is nagyobb számú, alacsonyabb árkategóriába tartozó impresszionista és modern művet aukcionált. Ezek az árverések a Sotheby's eredményét 37,7, a Christie'sét pedig 27,7 millió dollárral növelték.

A múlt héten, november 9-11. között ugyancsak New Yorkban került sor a két nemzetközi aukciósház kortárs művészeti árveréseire. Ebben a szegmensben az impresszionista és modern alkotásokhoz hasonlóan kitűnő eredmények születtek, és - ha csak hajszálnyival is - a Christie's bizonyult sikeresebbnek. Az első este 92 484 100 dolláros eredményét a második napon 32 244 140 dollárral sikerült megfejelni, míg a Sotheby's 93 431 600, illetve 27 632 500 dolláros forgalmat bonyolított le. Ilyen magas össz-eredményre - az impresszionistákhoz hasonlóan - a műkincspiac 1990 körüli tetőzése óta nem volt példa.

Ennek fényében nem meglepő, hogy a kortárs mezőnyben is szép számmal akadtak rekordleütések. Az amerikai absztrakt expresszionizmus egyik klasszikusa, Mark Rothko 6. számú (beszédesebb címén Sárga, fehér és kék sárgán és szürkén) című vászna 17,3 millió dollárért talált új gazdára. Előzetesen csupán 9-12 millióra tartották a képet az aukciósház szakemberei. Jasper Johns munkái esetében ugyanakkor már megszokottnak számítanak a Sotheby's mostani árverésén elért 10,9, 4,4 és 3,3 milliós árak. A gyűjtők Willem de Kooning (3,9 millió dollár) és Andy Warhol (6,5 millió) képeit is a szokott érdeklődéssel fogadták. Ezzel szemben számos, egyelőre nem a klasszikusok közé sorolt 1945 utáni alkotó - Thomas Demand, Gilbert &

George, Yoshimoto Nara, Piero Manzoni, Joan Mitchell, Mark Tansey, Richard Philipps vagy éppen Matthew Barney - esetében rekord leütési értékek születtek a múlt heti aukciókon.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.