BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jó szem kell a vásárláshoz

Teljesen vegyes összetételű a kortárs művészet, ezen belül a kezdő alkotók műveinek vásárlótábora - véli Nagy Gerzson, a Cadre Rouge Galéria vezetője. Vannak alkalmi vevők is, akik többsége később egyre jobban megszereti valamelyik művészt, ráérez a kortárs művészet ízére, és ettől kezdve nem reprodukciókkal dekorálja lakását. Ezenkívül természetesen ezen a területen is vannak rutinos, profi gyűjtők - teszi hozzá a galérista.

Romvári Márton - aki maga is festőművész, és a Cadre Rouge művészeti vezetését végzi - arra hívja fel a figyelmet, hogy hazánkban a vizuális kultúra szegényessége jelenti az egyik legfőbb akadályát a kortárs művészet széles körű térhódításának. Az iskolai művészeti oktatás elégtelen, hiányoznak azok a közérthető kiadványok, amelyek felhívnák a figyelmet a fiatal művészekre, miközben a média sok esetben nagyon igénytelen vizuális környezetet, például stúdióbelsőket mutat a nézőknek. Romvári Márton szerint az állam elsősorban a támogatások hatékonyabb és átláthatóbb elosztásával, valamint a magánmecenatúrát ösztönző szabályok kialakításával javíthatná a helyzetet, a médiában pedig több, a kortárs művészettel foglalkozó műsorra lenne szükség a szélesebb gyűjtőréteg kialakítása érdekében. E téren biztató kezdeményezés az M2 új, kulturális műsorsávja - teszi hozzá.

Ma Magyarországon viszonylag kevesen vásárolják kezdő művészek alkotásait, ráadásul - idő és információ hiányában - ők is inkább csak a "jéghegy csúcsával", tehát a különböző pályázatok díjazottjaival foglalkoznak. Nagyon fontos lenne, hogy javuljon a művészek, illetve a potenciális vásárlók közötti kommunikáció - elvégre éppen ennek lehetősége különbözteti meg a mai művészetet a régitől. Az elfoglalt vagy saját ítéletükben nem bízó gyűjtők azt is megtehetik (és egyre nagyobb számban meg is teszik), hogy kurátor segítségét kérik kollekciójuk felépítéséhez - teszi hozzá Romvári Márton.

Vannak persze talpraesett fiatalok, akik megtalálják a műveik iránt érdeklődő magánszemélyeket vagy cégeket, illetve be tudnak kerülni egy-egy nevesebb galéria csapatába. A piac azonban nem működik megfelelően - véli Romvári Márton. A nagyrészt tőkehiánnyal küzdő galériák nem tudnak olyan hátteret biztosítani az általuk képviselt művészeknek, hogy azok nyugodtan az alkotómunkának élhessenek. Így a művészek úgyszólván rákényszerülnek arra, hogy megkerüljék az elvben őket képviselő galériát, ami összekuszálja az árakat és a piaci viszonyokat.

A fiatal művészekkel egyébként rendszerint könnyebb együtt dolgozni, mint a már befutottakkal, hiszen rugalmasabban viszonyulnak a galéria igényeihez, ugyanakkor negatívum, hogy a közönség bizonytalan velük kapcsolatban. Nagy Gerzson mindenesetre bizakodó. Mint mondja, a körülbelül kétéves múltra visszatekintő Cadre Rouge eladásai fokozatosan nőnek, és a fiatal, vizuálisan érzékenyebb korosztály fizetőképessé válásával várhatóan a kortárs alkotásokat vásárlók köre is szélesedik.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.