BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Száguld a nemzetközi piac, vezet a Sotheby's

Néhány gyengébb év után tavaly végre teljes gőzzel nekilódult a nemzetközi műkincspiac. A nagy aukciósházak egyelőre nem közölték éves mérlegüket, ám az Artprice számításai szerint a képzőművészeti árverések összforgalma jó 30 százalékkal haladta meg a 2003. év hasonló mutatóját. Ebben nagy szerepe volt annak, hogy a Christie's és mindenekelőtt a Sotheby's lélegzetelállító kínálatot tudott kalapács alá vinni legfontosabb presztízsaukcióin. Emlékezetes a Pipázó fiú című korai Picasso-festmény május 5-i, abszolút történelmi rekordot jelentő, nettó 93 (azaz jutalékkal 104) millió dolláros sikere, de más impreszszionista és modern klasszikusoktól is valódi főművekre licitálhattak a korábbi évek visszafogottabb kínálata után igencsak kiéhezett gyűjtők. A régi mesterek piacán Johannes Vermeer egy képének felbukkanása jelentette a legnagyobb szenzációt, hiszen a rejtélyes holland festőtől az utóbbi nyolcvan évben egyetlen alkotásra sem lehetett licitálni a világ árverési csarnokaiban.

A szenzációs csúcsokon túl a felső középkategória is rendkívül erősen teljesített tavaly. Nem kevesebb, mint 378 kép leütési ára érte el az egymillió dolláros álomhatárt, míg 2003-ban mindössze 223 ilyen tételről szóltak a krónikák. Jellemző, hogy 2003-ban a legdrágább festmény - Gustav Klimt Ház az Atterseenél című remekműve - szűk 30 millió dollárért kelt el, ami 2004-ben csak az ötödik helyhez lett volna elegendő.

A két nagy cég versengésében ezúttal egyértelműen a Sotheby's javára billent a mérleg nyelve. A világ nagyobb árveréseinek összforgalmából 47,8 százalékkal részesedett a cég, és az egymillió dollár feletti leütések között még ennél is nagyobb arányban (378-ból 223) szerepelt. Az év tíz, legdrágábban elkelt képe közül kilencet a Sotheby's árverezett. A Christie's mindössze egy remek Claude Monet-képpel, a november elején 18 millió dollárért eladott A londoni parlament, napfény a ködben című alkotással tudott az élbolyba kerülni. A nagyágyúk sorozatának köszönhetően a Sotheby's képzőművészeti árveréseinek éves forgalma becsülhetően 75 százalékkal múlta felül a megelőző évit, és a cég összesített árverési eredménye 2,5 milliárd dollár felett alakulhatott. A sikersorozat a Sotheby's részvényárain is meglátszott, így nem csoda, hogy a cég vezetői sietve pénzzé tették részvényopcióikat. A New York Sun szerint William Ruprecht elnök-vezérigazgató 184, Mitchell Zuckerman pénzügyi igazgató 819, Robin Woodhead ázsiai és európai igazgató 459, Donald Philsbury vezető jogtanácsos pedig 92 ezer dollárral lett gazdagabb a részvényeladásoknak köszönhetően.

Összegszerűen nem, magyar szempontból azonban nagy jelentősége volt a Sotheby's tavaly nyár elején immár második alkalommal megrendezett közép-európai művészeti árverésének. Ezen egyebek között Munkácsy, Benczúr, Szőnyi és Aba-Novák képei is szerepeltek.

A két nagy cég mellett a nemzetközi piac többi szereplője sem panaszkodhat a 2004-es esztendőre - a bécsi Dorotheum például minden korábbinál magasabb, az előzetes adatok szerint 77 millió euró körüli összforgalmat realizált. Az országok versenyében tavaly is Nagy-Britannia, az Egyesült Államok és Franciaország alkotta a dobogós hármast. A negyedik helyet azonban, úgy tűnik, Németország helyett ezúttal Olaszország szerezte meg. Ez elsősorban annak tudható be, hogy a német piacon az árak - a nemzetközi trenddel ellentétben - némileg csökkentek 2004 folyamán.

A piac szárnyalását az is bizonyítja, hogy szinte gombamód szaporodnak a különböző profilú művészeti vásárok. A kortárs szegmensben egyre meghatározóbbá válik a minden évben december elején megrendezett Art Basel Miami Beach; a tavaszi Art Chicago egyre kevésbé tud lépést tartani a svájci eredetű vásár nyugati parti "lerakatával" - írja az Artnet magazin. A kortárs művészeti galériák ugyancsak virágoznak. Az egyik legnagyobb "mogul", Larry Gagosian újabb és újabb galériákat nyit, így ma már három nagyvárosban öszszesen négy tágas bemutatótér viseli a nevét.

Ami a műkereskedelmet kiszolgáló kiadói tevékenységet és internetes szolgáltatásokat illeti, ott a tavalyi év legjelentősebb szereplőjének címét kétségkívül Louise T. Blouin MacBain érdemelte ki. A 44 éves francia-kanadai üzletasszony kiadói csoportjába tartozik immár az Art + Auction, a Modern Painters, a Gallery Guide és a Museums Magazines. Cége, az LTB Holding ráadásul tavaly megvásárolta a Gordon's Art Reference adatbázisát, amely a jövőben egyre komolyabb konkurenciát jelenthet a műkincspiaci adatok terén jelenleg piacvezető Artnet és a többi hasonló vállalkozás számára.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.