Néhány gyengébb év után tavaly végre teljes gőzzel nekilódult a nemzetközi műkincspiac. A nagy aukciósházak egyelőre nem közölték éves mérlegüket, ám az Artprice számításai szerint a képzőművészeti árverések összforgalma jó 30 százalékkal haladta meg a 2003. év hasonló mutatóját. Ebben nagy szerepe volt annak, hogy a Christie's és mindenekelőtt a Sotheby's lélegzetelállító kínálatot tudott kalapács alá vinni legfontosabb presztízsaukcióin. Emlékezetes a Pipázó fiú című korai Picasso-festmény május 5-i, abszolút történelmi rekordot jelentő, nettó 93 (azaz jutalékkal 104) millió dolláros sikere, de más impreszszionista és modern klasszikusoktól is valódi főművekre licitálhattak a korábbi évek visszafogottabb kínálata után igencsak kiéhezett gyűjtők. A régi mesterek piacán Johannes Vermeer egy képének felbukkanása jelentette a legnagyobb szenzációt, hiszen a rejtélyes holland festőtől az utóbbi nyolcvan évben egyetlen alkotásra sem lehetett licitálni a világ árverési csarnokaiban.
A szenzációs csúcsokon túl a felső középkategória is rendkívül erősen teljesített tavaly. Nem kevesebb, mint 378 kép leütési ára érte el az egymillió dolláros álomhatárt, míg 2003-ban mindössze 223 ilyen tételről szóltak a krónikák. Jellemző, hogy 2003-ban a legdrágább festmény - Gustav Klimt Ház az Atterseenél című remekműve - szűk 30 millió dollárért kelt el, ami 2004-ben csak az ötödik helyhez lett volna elegendő.
A két nagy cég versengésében ezúttal egyértelműen a Sotheby's javára billent a mérleg nyelve. A világ nagyobb árveréseinek összforgalmából 47,8 százalékkal részesedett a cég, és az egymillió dollár feletti leütések között még ennél is nagyobb arányban (378-ból 223) szerepelt. Az év tíz, legdrágábban elkelt képe közül kilencet a Sotheby's árverezett. A Christie's mindössze egy remek Claude Monet-képpel, a november elején 18 millió dollárért eladott A londoni parlament, napfény a ködben című alkotással tudott az élbolyba kerülni. A nagyágyúk sorozatának köszönhetően a Sotheby's képzőművészeti árveréseinek éves forgalma becsülhetően 75 százalékkal múlta felül a megelőző évit, és a cég összesített árverési eredménye 2,5 milliárd dollár felett alakulhatott. A sikersorozat a Sotheby's részvényárain is meglátszott, így nem csoda, hogy a cég vezetői sietve pénzzé tették részvényopcióikat. A New York Sun szerint William Ruprecht elnök-vezérigazgató 184, Mitchell Zuckerman pénzügyi igazgató 819, Robin Woodhead ázsiai és európai igazgató 459, Donald Philsbury vezető jogtanácsos pedig 92 ezer dollárral lett gazdagabb a részvényeladásoknak köszönhetően.
Összegszerűen nem, magyar szempontból azonban nagy jelentősége volt a Sotheby's tavaly nyár elején immár második alkalommal megrendezett közép-európai művészeti árverésének. Ezen egyebek között Munkácsy, Benczúr, Szőnyi és Aba-Novák képei is szerepeltek.
A két nagy cég mellett a nemzetközi piac többi szereplője sem panaszkodhat a 2004-es esztendőre - a bécsi Dorotheum például minden korábbinál magasabb, az előzetes adatok szerint 77 millió euró körüli összforgalmat realizált. Az országok versenyében tavaly is Nagy-Britannia, az Egyesült Államok és Franciaország alkotta a dobogós hármast. A negyedik helyet azonban, úgy tűnik, Németország helyett ezúttal Olaszország szerezte meg. Ez elsősorban annak tudható be, hogy a német piacon az árak - a nemzetközi trenddel ellentétben - némileg csökkentek 2004 folyamán.
A piac szárnyalását az is bizonyítja, hogy szinte gombamód szaporodnak a különböző profilú művészeti vásárok. A kortárs szegmensben egyre meghatározóbbá válik a minden évben december elején megrendezett Art Basel Miami Beach; a tavaszi Art Chicago egyre kevésbé tud lépést tartani a svájci eredetű vásár nyugati parti "lerakatával" - írja az Artnet magazin. A kortárs művészeti galériák ugyancsak virágoznak. Az egyik legnagyobb "mogul", Larry Gagosian újabb és újabb galériákat nyit, így ma már három nagyvárosban öszszesen négy tágas bemutatótér viseli a nevét.
Ami a műkereskedelmet kiszolgáló kiadói tevékenységet és internetes szolgáltatásokat illeti, ott a tavalyi év legjelentősebb szereplőjének címét kétségkívül Louise T. Blouin MacBain érdemelte ki. A 44 éves francia-kanadai üzletasszony kiadói csoportjába tartozik immár az Art + Auction, a Modern Painters, a Gallery Guide és a Museums Magazines. Cége, az LTB Holding ráadásul tavaly megvásárolta a Gordon's Art Reference adatbázisát, amely a jövőben egyre komolyabb konkurenciát jelenthet a műkincspiaci adatok terén jelenleg piacvezető Artnet és a többi hasonló vállalkozás számára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.