A 2004-es szintre estek vissza az árak a fotóárveréseken, mert a válság miatt most csak az igazán elkötelezett gyűjtők hajlandók vásárolni – összegzi a legutóbbi New York-i árverések eredményeit az Artprice. A műkincspiaci adatszolgáltató cég számításai szerint 1998 januárja és 2008 januárja között több mint kétszeresére emelkedett ennek a piaci szegmensnek az árszínvonala, és ezzel a nemzetközi műkereskedelem egyik legdinamikusabban fejlődő szegmensévé vált a fotográfia. Abszolút értékét tekintve sem elhanyagolható ez a terület: a csúcsot jelentő 2007-es évben 9420 tétel cserélt gazdát árveréseken, összesen 171,4 millió dollárért. A tavalyi esztendő – a második fél évben a műkereskedelembe is átgyűrűző pénzügyi válság hatására – már gyengébb volt, ám így is 158 millió dolláros összforgalmat realizáltak az aukciósházak.
Az április elején rendezett New York-i aukciókon Moholy-Nagy László feleségéről készített 1920-as fotója a várt értéksáv alsó határán, 200 ezer dollárért talált gazdára, de így is ez bizonyult az aukciósorozat legdrágább tételének. Cindy Sherman éppen csak hozta a százezer dollár körüli várakozást, és hasonlóan járt két Richard Avedon-tétel is. Horst P. Horst vagy Robert Frank egyes képeit csupán a várt érték harmadáért-negyedéért (4–10 ezer dollár) ütötték le, a gyűjtők egyik kedvencének számító Robert Mapplethorpe árai pedig a tavalyi szint fele alá csökkentek. Összességében a Sotheby’s 1,85 millió, a Christie’s 1,24 millió, a Phillips de Pury and Company pedig 1,5 millió dolláros összforgalmat ért el.
A magyarországi fotópiacon nehéz az árszint alakulását nyomon követni, ám kétségtelen, hogy idehaza az elmúlt években nem alakult ki akkora boom, mint Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban. Az aukciók szerepe továbbra is csekély: a Kieselbach Galéria árverés helyett most internetes ajánlójegyzékben kínálja aktuális fotóanyagát, így tavasszal egyedül az Ágens szervezett – online – fotóárverést (VG, március 16., 15. oldal). A négynapos aukción indított 219 tétel negyedére érkezett – általában a kikiáltási árnak megfelelő – ajánlat. A legmagasabb, 250 ezer forintos árat a cseh Josef Sudek egy alkotása érte el, míg a magyar kortárs alkotások nagyjából százezer forint körüli összegekért cseréltek gazdát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.