A huszadik századi dizájnbútorok a magyarországi műtárgypiacon is egyre nagyobb szerepet játszanak, éppen ezért a hazai vásárlóknak és kereskedőknek is szembe kell nézniük azokkal a kérdésekkel, amelyeket a jogtiszta „eredeti” darabok, illetve a jóval olcsóbb kópiák egymás mellett élése felvet. A nyugati tapasztalatok azt mutatják, hogy a problémakör nemcsak jogilag kusza, hanem a termékek minősége alapján sem lehet egyértelmű ítéletet alkotni.
Jogilag látszólag egyszerű a kérdés: az a bútor eredeti, amelyet a tervező vagy annak örökösei által felhatalmazott gyártó állít elő igényes alapanyagok és eljárások felhasználásával. A magyar származású Bauhaus-tervező, Marcel Breuer B9-es székének „hivatalos” licencgyártója, a Knoll cég ebből kiindulva sikeresen perelte a Tectát a szóban forgó szék engedély nélküli sorozatgyártásáért. Ugyanakkor egy korábbi ügyben, egy harmadik céggel szemben a Tectának adott igazat a bíróság, mivel a német cég bizonyította, hogy a Bauhaus Archívum felhatalmazta őt a szék gyártására. A tanulság az, hogy általában csak a már születésük pillanatában levédett kortárs dizájntermékek jogi státusa világos, az 1920–1960 közötti időszak klasszikusainál viszont könnyen „aknára léphet” a gyártó.
A tét nagyságát jelzi, hogy egy-egy eredeti licenctermék ára többszöröse a kópiákénak. A jelentős árkülönbség általában komoly minőségbeli eltérést is takar, ám ez nem mindig van így – összegzi a Financial Times. A kínai koppintások például alig említhetők egy lapon az eredeti példányokkal, viszont az Olaszországban készült igényes replikák alapanyaga sokszor pontosan ugyanonnan származik, mint a licenctermékeké, és ugyanolyan kézi eljárásokat vetnek be a készítés során.
A licencgyártók ettől függetlenül hangsúlyozzák, hogy akik tőlük vásárolnak, azok számára a kópiák az ártól és a minőségtől függetlenül szóba sem jöhetnek. Ugyanolyan presztízsvásárlásról van szó, mint egy Rolex óra vagy egy Prada táska esetében – fogalmaz Graham Jones, a Knoll alelnöke. Azzal a különbséggel persze, hogy a dizájnbútoroknak számottevő másodlagos piacuk is van – és ott legalább akkora szakadék választja el az eredeti és a replika termékek árait, mint ha újonnan vesszük meg őket. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.