BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Dizájn: eredeti vagy kópia?

A huszadik századi dizájnbútorok a magyarországi műtárgypiacon is egyre nagyobb szerepet játszanak, éppen ezért a hazai vásárlóknak és kereskedőknek is szembe kell nézniük azokkal a kérdésekkel, amelyeket a jogtiszta „eredeti” darabok, illetve a jóval olcsóbb kópiák egymás mellett élése felvet. A nyugati tapasztalatok azt mutatják, hogy a problémakör nemcsak jogilag kusza, hanem a termékek minősége alapján sem lehet egyértelmű ítéletet alkotni.

Jogilag látszólag egyszerű a kérdés: az a bútor eredeti, amelyet a tervező vagy annak örökösei által felhatalmazott gyártó állít elő igényes alapanyagok és eljárások felhasználásával. A magyar származású Bauhaus-tervező, Marcel Breuer B9-es székének „hivatalos” licencgyártója, a Knoll cég ebből kiindulva sikeresen perelte a Tectát a szóban forgó szék engedély nélküli sorozatgyártásáért. Ugyanakkor egy korábbi ügyben, egy harmadik céggel szemben a Tectának adott igazat a bíróság, mivel a német cég bizonyította, hogy a Bauhaus Archívum felhatalmazta őt a szék gyártására. A tanulság az, hogy általában csak a már születésük pillanatában levédett kortárs dizájntermékek jogi státusa világos, az 1920–1960 közötti időszak klasszikusainál viszont könnyen „aknára léphet” a gyártó.

A tét nagyságát jelzi, hogy egy-egy eredeti licenctermék ára többszöröse a kópiákénak. A jelentős árkülönbség általában komoly minőségbeli eltérést is takar, ám ez nem mindig van így – összegzi a Financial Times. A kínai koppintások például alig említhetők egy lapon az eredeti példányokkal, viszont az Olaszországban készült igényes replikák alapanyaga sokszor pontosan ugyanonnan származik, mint a licenctermékeké, és ugyanolyan kézi eljárásokat vetnek be a készítés során.

A licencgyártók ettől függetlenül hangsúlyozzák, hogy akik tőlük vásárolnak, azok számára a kópiák az ártól és a minőségtől függetlenül szóba sem jöhetnek. Ugyanolyan presztízsvásárlásról van szó, mint egy Rolex óra vagy egy Prada táska esetében – fogalmaz Graham Jones, a Knoll alelnöke. Azzal a különbséggel persze, hogy a dizájnbútoroknak számottevő másodlagos piacuk is van – és ott legalább akkora szakadék választja el az eredeti és a replika termékek árait, mint ha újonnan vesszük meg őket. VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.