BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Év közben is nyerő a világháló

Az elmúlt években autósok százezrei váltottak kötelező biztosítót az interneten keresztül, és ezzel párhuzamosan folyamatosan nőtt az érdeklődés más online biztosítási termékek iránt is. 2008-ban már csak a könyv- és a melegétel-rendelés előzte meg a biztosítást a világhálós vásárlások terén, és az elköltött összegek tekintetében is dobogós helyen áll az online biztosítás.

2001 novembere volt az első olyan hónap, amikor az internet segítségével össze lehetett hasonlítani az egyes biztosítók kötelező biztosításait, és némi papírmunkával kiegészítve online meg is lehetett kötni a szerződéseket. Az azóta eltelt nyolc év sok változást hozott. Egyrészt több alkusz és biztosító is beszállt a versenybe, másrészt a kötelező mellett megjelent a világhálón megköthető casco, lakás- és utasbiztosítás is. Noha a kötelező biztosítás még ma is jelentős súllyal szerepel az online eladásokban, a nyári szezonban az utasbiztosítások megvásárlásának már egy igen jelentős része is az interneten realizálódik, 2008-ban már több mint ötvenezret értékesítettek a világhálón. Tavaly – a kötelező biztosítás átszerződési időszakától eltekintve – összességében már több mint 145 ezer online biztosítási szerződést kötöttek, és ha hozzávesszük az év végi biztosítóváltás mintegy 350 ezer szerződését, akkor valóban töretlen és dinamikus üzletről beszélhetünk. Bár a recesszió a biztosítási piacot sem hagyja érintetlenül, az online kötések esetében tapasztalható trendszerű növekedést mindez legfeljebb csak lassítani fogja.

Az internetes biztosításkötés népszerűsége és fejlődése alapvetően három szempontra vezethető vissza. Egyrészt kényelmesen, otthonról is el lehet intézni a szerződéskötést, nem kell sorban állni vagy ügyintézővel beszélni. Másrészt a világháló lehetőséget ad arra, hogy a fogyasztó maga döntse el, mit hogyan szeretne: akár egy-egy kalkulációt többször is megismételve próbálgathatja, mikor milyen kedvezményekkel, fizetési módokkal és egyéb lehetőségekkel válik a legkedvezőbbé számára a konkrét biztosítás. Ami pedig talán a legfontosabb: pár perc alatt akár biztosítások tucatjait tudja öszszehasonlítani ár és szolgáltatás szempontjából.

A biztosításkötés során ráadásul – más pénzügyi jellegű online tranzakcióval szemben – ma már nincs szükség személyes azonosításra, vagyis arra, hogy az ügyfél egy hivatalos okmányával együtt a szolgáltató munkatársa előtt személyesen is megjelenjen. Ha a megkötött biztosítás esedékes díját kifizeti, úgy érvényes lesz a szerződése, ellenkező esetben nem. A direkt biztosítás pénzügyi biztonságát leginkább az szavatolja, hogy nem jár közvetlen pénzügyi teljesítéssel. A halasztott díjfizetés miatt az ügyfélnek harminc nap áll rendelkezésére, hogy a díjat befizesse. Ezt döntésétől függően megteheti banki átutalással vagy akár a biztosító által küldött sárga csekken is.

Ami a jövőbeni kilátásokat illeti, a biztosítási piacon mindenképpen tovább erősödik az online értékesítés, és az ügyfelek még szélesebb körben fogják igénybe venni az internet adta lehetőségeket. Öt-tíz éven belül a most még iskolapadban ülő fiatalok, akiknek már teljesen természetes az internet (mint eszköz a keresésre, levelezésre és vásárlásra), elsődlegesen online elégítik majd ki az igényeiket, így várhatóan akár meg is duplázódhat hamarosan a direktbiztosítási szolgáltatók forgalma. Az Aegon Magyarország csoport, felismerve a piac jelenlegi és jövőbeni elvárásait, április közepén indította el az AEGONdirekt.hu vállalkozását, ahol az érdeklődők online intézhetik biztosítási ügyeiket. A szolgáltatás túlmutat a már megszokott díjkalkulációkon és szerződésmegrendeléseken, mivel az ügyfelek a károkat is bejelenthetik az interneten, valamint azonnali segítséget kaphatnak: egyszerűen csak chatelni kell az AEGONdirekt.hu munkatársaival.


A szerző az AEGONdirekt.hu szakmai igazgatója

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.