A kutatásban megkérdezettek fele (52 százalék) nem rendelkezik semmilyen megtakarítással, így amennyiben elvesztenék munkahelyüket, az tragikus helyzetet teremtene számukra. A válaszadók ugyanakkor igen kritikusak saját pénzügyi tájékozottságukat illetően: közel 40 százalékuk alig vagy egyáltalán nem tartja magát tájékozottnak a pénzügyek terén.
Ezt támasztja alá az is, hogy a pénzügyi termékek közötti választáskor a válaszadók alig fele veti össze az egyes pénzügyi terméket kínáló szolgáltatók ajánlatait. A megkérdezettek több mint harmada (36 százalék) semmilyen előzetes összevetést sem végez a termékeket, szolgáltatókat illetően, ami továbbra is a lakosság pénzügyekkel szembeni passzív, távolságtartó magatartásának tudható be.
A felmérés eredményei egyértelműen visszaigazolják a jegybank és a Pénziránytű Alapítvány által a pénzügyi kultúra fejlesztése érdekében végzett munka szükségességét. Ennek részeként működteti az MNB évi 40 ezer látogatót fogadó látogatóközpontját, amely az érdeklődők részére számos, a gazdasági ismeretek és a pénzügyi tudatosság fejlesztését célzó programok kínál.
A jegybank az elmúlt években pénzügyi témájú tájékoztató füzetet juttatott el az ország valamennyi, közel 1200 középiskolájába, melyet minden 11. évfolyamos diák idén is kézhez kap. Szintén a középiskolás korosztályt célozza az évente megrendezésre kerülő Monetary vetélkedő is, melyen évente többszáz csapat vesz részt.
Mivel a pénzügyi kultúrát leghatékonyabban a diákok oktatásával lehet emelni, a Pénziránytű Alapítvány már harmadik éve támogatja a középiskolásoknak szóló Pénzügyi Oktatási Programot (POP), amelyben jelenleg 60 középiskola mintegy 130 tanára és 2000 diákja vesz részt. Ezen kívül 2009-ben megalakult a „Pénziránytű iskolahálózat”, melynek fő célja, hogy segítse a gazdasági és a pénzügyi kultúra, áttételesen pedig a vállalkozási ismeretek terjesztését. A hálózatnak jelenleg – a POP-iskolákat is beleértve - 77 középiskola a tagja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.