Heteken belül elkezdhetik kifizetni a magánnyugdíjpénztárak az egykori tagoknak a reálhozamokat. Becslések szerint a mintegy 3 millió visszalépő hozzávetőlegesen 220 milliárd forintot kaphat vissza, vagyis egy átlag tagnál 70-75 ezer forinttal csengethet a postás. Az eltérések viszont nagyok, sokan több százezer forintot tehetnek majd zsebre, és ahol egy családban több visszalépő is volt, komoly összeggel gyarapodhat a kassza. A bankok számára is új lehetőséget jelent ez, hiszen jól irányzott akciókkal végre bővíthetnék a 2010 decembere óta folyamatosan zsugorodó lakossági betétállományt, amelynek nagysága május végén már alig haladta meg a 7300 milliárd forintot.
A háztartási megtakarításokért folyó verseny máris élénkülni látszik, elkezdtek felfelé araszolni a banki betétkamatok. A Magyar Nemzeti Bank statisztikái szerint a tavaly októberi alig 4,5 százalékos mélypont óta idén májusra a lekötött forintbetétek átlagos kamata már megközelítette az 5,4 százalékot, azóta pedig akár feljebb is mehettek a ráták, a bankok ugyanis jelenlegi akcióikban még ennél is bőkezűbbek.
Normál betétek esetében a csúcsajánlatok jelenleg 8 százalék körül járnak.
Azok a bankok viszont, amelyek hajlandók ennyit fizetni a betétekre, rendszerint komoly feltételrendszerhez kötik az akciós kamatot. Az Erste például egyrészt az új pénzt hozó ügyfeleknek adja meg ezt a hozamot, másrészt pedig azoknak, akik nagyon aktívan használják a számlájukat, például az egyéves lekötési idő alatt legalább 48-szor vásárolnak a bankkártyájukkal. Van 8 százalékos betétkamat a Magnet Banknál is, ott a két hónapos lekötésre akkor kaphatja meg az ügyfél a kiemelkedő bónuszt, ha havonta legalább 50 ezer forintot jóváírnak a hitelintézetnél vezetett számláján.
Gyakran a többi bank is – amely valamivel kisebb kamatot fizet a lekötésekre – feltételekhez köti a kiemelkedő rátát. Ami viszont változás az elmúlt évek gyakorlatához képest, hogy az „új pénzt” mint legnépszerűbb akciós feltételt kezdi felváltani a banki aktivitás. Ez arra utal, hogy a bankok most már nem egymástól szeretnék néhány hónapra elszipkázni a még magasabb kamatra vadászó klienseket, sokkal inkább arra törekszenek, hogy a meglévő ügyfeleiket rávegyék arra, a jövőben őket használják első számú bankjukként. Így kerülnek az akciós betétekről szóló kondíciós listák apró betűs fejezetébe olyan feltételek, mint a jövedelem bankszámlára utalása, rendszeres vásárlás a bank kártyájával vagy csoportos fizetési megbízások megrendelése. Az OTP még ezen is túlmegy, a Bónusz betét kamatának maximálásához takarékszámlát vagy tartós befektetési számlát kell nyitni, vagy pedig állandó értékpapír-vásárlási megbízást kell adni.
Az OTP gyakorlata egyfajta termékkombinációnak is tekinthető, de a megszokott „árukapcsolások” is ott vannak az akciós kínálatban, amikor a hitelintézetek a pénzügyi csoport egy másik, rendszerint értékpapír jellegű vagy biztosítási termékével együtt kínálják a betétet. A lekötött pénz kamata ilyenkor általában annál magasabb, minél több más jellegű és rendszerint hosszabb távú és kockázatosabb befektetést hajlandó vásárolni az ügyfél. Az MKB-nál például a Kóstoló nevű konstrukcióban csak a megtakarítás 10 százalékát kell három- vagy ötéves kötvénybe tenni, a Portfólió konstrukcióban akár 90 százalék is lehet a nem betéti eszközök aránya. Előbbi esetben alig 8 százalék a betéti részre eső éves kamat, az utóbbiban viszont a 10 százalékot is meghaladhatja. A K&H-nál szintén rugalmasan döntheti el az ügyfél, megtakarítása mekkora hányadát teszi értékpapírba, és azok, akik többet hajlandók befektetési eszközben elhelyezni, magasabb betétkamatra tehetnek szert.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.