Valamivel több mint 58 milliárd forintot fizettek ki tavaly a biztosítók a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) területen bekövetkezett károk után, amely 5,8 százalékos csökkenést jelent az egy évvel korábbihoz képest - derül ki a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) adataiból. Ezzel a kárkifizetések összege tízéves mélypontra esett, hiszen hasonlóan alacsony mennyiségre 2003-ban volt utoljára példa. A visszaesés ugyanakkor nem jelenti automatikusan a tarifák további csökkenését, hiszen a díjbevételek összege is csökkent, ráadásul jóval markánsabb mértékben: a tavalyi, 74,8 milliárdos díjbevétel 12,7 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól.
A kárkifizetések hátterében több tényező is meghúzódik. A legfontosabb, hogy a biztosított járművek átlagéletkora a válság időszakában ismét nőni kezdett, hiszen drasztikusan visszaesett a forgalomba helyezett új gépkocsik száma. Ebből eredően az egy káreseményre jutó kifizetés is mérséklődik, hiszen egy öreg autó forgalmi értéke, és azon keresztül az utána kifizetendő összeg is jóval alacsonyabb. Másrészt a közúti balesetek száma is csökken Magyarországon, amely jelentős részben a járművek alacsonyabb futásteljesítményével magyarázható.
A tarifák még mindenesetre komoly mérséklődést mutattak 2012-ben, akár a kgfb-ről, akár a casco szerződésekről van szó. A Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) adatai szerint tavaly folytatódott – igaz, érezhető mértékben lassult – a környező országokhoz képest alacsonynak számító gépjármű-biztosítási termékek átlagdíjának mérséklődése. A casco 82 100 forintos átlagdíja 8,4 százalékkal volt kevesebb, mint egy évvel korábban. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás átlagos díja 19 600 forint volt 2012 végén, ami töredéke az európai uniós átlagnak.
A kgfb-díjak liberalizációja – amely januártól az évi többszöri díjhirdetést is lehetővé teszi – ugyanakkor már inkább az áremelést, mint a díjak további csökkentését hozta magával. A Kötelező.hu alkuszportál adatai szerint például az Aegon március 31. után új díjakat hirdetett meg, amelyek egyes szegmensekben díjcsökkenést, másokban díjemelkedést hoznak az autósoknak. A tavaly novemberi kampány nyertese, a K&H pedig március elejétől már emelte a díjait a teherautóknál és egyes területeken a személygépkocsiknál. Most bevezették a minimális díjat is, ez személygépkocsiknál évente 5496 forint lesz. A maximálisan adható díjkedvezmények mértéke is csökkent, azok az ügyfelek viszont, akik megújítják náluk a szerződést extra kedvezményt kaphatnak. A KÖBE is drágított, áprilistól viszont B2 bónuszfokozat fölött csökkenti a díjakat. A Postánál is megszűnnek a bónuszfokozatokhoz járó kedvezmények, az MKB több kedvezmény mértékét csökkenti.
A legutóbbi kgfb-kampány egyébként már jóval visszafogottabb volt, mint a megelőző években szokásos: a PSZÁF adatai szerint a biztosítók - ideértve a fióktelep útján értékesítőket is - az átkötési időszakban összességében a tavalyi 978 ezerrel, illetve 1,026 millióval szemben 692 ezer fölmondást, illetve 729 ezer új szerződést regisztráltak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.