BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Élénkülést hoz a hitelprogram

A jegybank által indított Növekedési Hitelprogram élénkülést hozhat a kis- és középvállalati hitelek piacán, és olyan cégek is megfontolhatják külső forrás bevonását, amelyek eddig nem tették – nyilatkozta lapunknak Szabó Balázs, az MKB Bank középvállalati kapcsolatokért felelős ügyvezető igazgatója. Közölte: a hitelintézet új ügyfeleket is remél a hitelprogramtól.

– A Növekedési Hitelprogram keretein belül az MKB Bank bő 80 milliárd forintnyi forrás kihelyezésére kapott lehetőséget. Melyek az eddigi tapasztalataik?
– Az első pillért illetően az volt a várakozásunk, hogy elsősorban a meglévő hitelek kiváltásához nyújtanak be igényt az ügyfelek, ám ezzel együtt természetesen új hitelekre is mutatkozik majd kereslet. A jegybank nagyjából negyven százalékos új hitel-aránnyal kalkulált, a mi tapasztalataink szerint ennél valamivel kisebb, hozzávetőlegesen egyharmados az arány.

– Milyen igényekkel érkeztek eddig a bankhoz az ügyfelek?
– Az új hiteleknél három fő csoportba lehet osztani az igénylőket: az elsőbe azok tartoznak, akik a már folyó beruházásukhoz vesznek fel hitelt, hiszen a 2,5 százalékos kamat miatt ez feltétlenül megéri. A második csoportba azok tartoznak, akik gondolkodtak ugyan beruházáson, ám a jelenlegi piaci feltételek mellett nem mertek belevágni, a kedvező kamat mellett viszont igen. A harmadik csoportot pedig azok a cégek alkotják, amelyeket csak maga az ár vonz, eredendően nem is terveztek hitelfelvételt: őket értelemszerűen igyekszünk kiszűrni.

– A felvett hitelek nagysága milyen megoszlást mutat, és vannak-e különösen aktív ágazatok?
– A cégek méretétől függően igen nagyok az egyes igénylések között a különbségek. A legkisebb cégek 5-10-20 millió forintos összegekről is adnak be igénylést, de a legnagyobb szereplőknél előfordul milliárdos nagyságrendű ügylet is. Az ágazatok területén pedig nem látunk különösebb eltolódást, gyakorlatilag minden területről kapunk igényléseket.

– A második pillér iránt – amely a devizahitelek átváltását szolgálja – mekkora az érdeklődés?
– Bár erre a célra kevesebb forrást biztosít a jegybank, nálunk ugyanakkora a részaránya, mint az egyes pillérnek. Az érdeklődés pedig itt is intenzív: ennek részben az lehet az oka, hogy a 2,5 százalékos kamat mellett törlesztendő forinthitel még azoknak a vállalatoknak is kedvező lehet, amelyeknek egyébként valamekkora részben devizában keletkezik a bevételük, vagyis piaci alapon nem lenne érdekük a forintra váltás.

– A Növekedési Hitelprogram nyilvánvalóan lehetőséget nyújt új ügyfelek szerzésére, illetve a banktól régebben elpártolók visszacsábítására is. Ezt mennyire tudják kihasználni?
– Valóban, a program egy kicsit az egész piacot megmozgatta, hiszen mind a vállalatok, mind a bankok aktivitása láthatóan megnövekedett. Fontos ugyanakkor, hogy kétélű dologról van szó, hiszen tőlünk is ugyanúgy elcsábíthatnak ügyfeleket, mint ahogy mi akvirálhatunk újakat. Ráadásul egyes kisbankok a piaci súlyukhoz mérten sokkal nagyobb keretet kaptak, ők nyilván minél több új ügyfelet akarnak majd szerezni a piacról. Ennek megfelelően igyekszünk minden ügyfelet a lehető leghamarabb megkeresni az ajánlatainkkal, és a meglévő ügyfeleink mellett kapcsolatot teremteni újakkal is. Azt is figyelembe kell venni ugyanakkor, hogy sok vállalkozás kezét megkötötte a korábban felvett devizahitele, amely miatt még ha akart sem tudott bankot váltani. Ebből a csoportból viszont a hitelprogram révén sok vállalkozás ismét új bank után nézhet majd: ez pedig szintén olyan potenciál, amelyet ki kell használnunk.

– A kis- és középvállalati ügyfélkör viszont most az a réteg, amelybe az egész bankszektor kapaszkodik, és a Növekedési Hitelprogram nyomán sem lesz kisebb a tülekedés. Hogyan tudnak érvényesülni ilyen körülmények között?
– Való igaz, hogy a kis- és középvállalkozások több bank számára is kiemelt célcsoportot jelentenek, és az is tény, hogy talán négy bank kivételével minden piaci szereplő részt vesz a programban. Ezzel együtt úgy látom, hogy a térnyerésünk a középvállalati piacon tovább folytatódhat, hiszen minőségi, személyes tanácsadáson alapuló kiszolgálást nyújtunk ügyfeleinknek: a jelenlegi körülmények között pedig ezen van a legnagyobb hangsúly. Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy az MKB Bank a nagyvállalati piacon is meghatározó szereplő, és az ott szerzett tapasztalatainkat kitűnően tudjuk kamatoztatni.

– Augusztus végével viszont lejár a programnak az első szakasza. Mire számítanak ezután?
– Azt, hogy lesz-e következő szakasza a programnak, nehéz megítélni. Viszont abban mindenképpen bízunk, hogy a program kicsit felrázza a piacot, és ez hozzájárulhat a középvállalati hitelezés növekedéséhez az első ütem lejárta után is. Fontos, hogy a várható átgyűrűző hatást minél jobban ki tudjuk használni.

Névjegy

Szabó Balázs a Külkereskedelmi Főiskolán szerzett közgazdász diplomával az MKB Bank kockázati területén helyezkedett el. Hét év elteltével a vállalati oldalon folytatta a karrierjét, miközben elvégezte a Pécsi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi karának posztgraduális képzését. Öt éve ügyvezető igazgató a bankban, jelenleg a középvállalati ügyfélkapcsolatokat irányítja.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.