BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vége a jó világnak: Emelkednek a kötelező biztosítások díjai

A díjhirdetési liberalizáció minden országban áremelkedést hozott, nálunk is ez a helyzet. Az év eleje óta több mint 10 százalékkal nőttek a kgfb-díjak, akik autót vásárolnak, és ezért kötnek biztosítást, nagyobb áremelkedést tapasztalhatnak.

Valószínűleg megállt a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) díjak 2010 óta tartó folyamatos csökkenése, sőt már némi emelkedés is tapasztalható a díjakban – derült ki a Netrisk internetes alkuszcég Világgazdaság számára készített felméréséből. A biztosítók ez év elejétől már nem csak évente egyszer, hanem év közben többször is módosíthatják a tarifáikat, ez pedig lassú átlagdíj-emelkedést hozott a piacon.

A Netrisk.hu adatai januárban a személygépkocsikra átlagosan 20 081 forintért kötöttek az ügyfelek kgfb-t, ez az érték június 1-jén már elérte a 22 476 forintot, ami 12 százalékos növekedést jelent. Akik azért kötöttek kgfb-t, mert autót vásároltak, január óta 11 százalékos átlagos díjemelkedéssel szembesülhettek, jelenleg átlagosan 26 074 forintért köthetik meg a kötelezőt.

Azok számára is emelkedtek a díjak, akik az évközi naptári évforduló miatt kötöttek kötelező biztosítást, az ő éves díjaik viszont csak 6 százalékkal emelkedtek 16 862 forintra. „A környező országokban is jellemző volt, hogy a díjhirdetési liberalizáció áremelkedést eredményezett a kgfb-piacon” – mondta lapunknak Sebestyén László, a Netrisk vezérigazgatója. A magyarországi piacon emellett az is az áremelkedés mellett szól, hogy az utóbbi években már olyan mélyre süllyedtek a tarifák, amelyek mellett egyre nehezebbé válhat a biztosítók számára a megfelelő minőségű szolgáltatáshoz szükséges tartalékok megképezése.

E hét közepéig egyébként 33 évközi tarifamódosítást hajtottak végre a biztosítók. Ebből tíz új tarifatáblázat március 4-én lépett életbe, és a korábbi hirdetmények hibái miatt a PSZÁF által előírt módosításokat tartalmazzák. A legtöbb évközi díjhirdetést az Allianz tette közzé, amely az év eleje óta már ötször hirdetett új díjakat, háromszor változtatott a tarifáin az Aegon, az Astra, a Groupama, az Union és a Wáberer. Egyetlen biztosító van csak, amelyik még egyetlen egyszer sem módosította a díjait: a CIG Pannónia.

A drágítást a Köbe és a K&H kezdte még tavasszal. A Köbe a személygépkocsiknál 15, a tehergépjárműveknél 10 százalékkal emelte a díjait márciusban, Zámbó Ákos, a biztosító vezérigazgatója a Világgazdaság Pénzügyi évkönyvében azzal indokolta a lépést: hogy bár a Köbe hagyományosan az olcsó biztosítók közé tartozik, mostanra már nekik is szükségessé vált a díjak emelése a jövedelmezőség javítása érdekében. A K&H tavasszal Békés, Zala és Vas megye jó néhány településen emelte a 851–1500 köbcentiméteres hengerűrtartalmú autókra vonatkozó díjakat 10 százalékkal.

Az elmúlt egy-két hónapban aztán több másik biztosító is felbátorodott, és átárazta a kgfb-t. Időközben a legnagyobb mértékű díjmódosítást az Aegon, a K&H és az Uniqa lépte meg, a Netrisk tapasztalatai szerint ezek a cégek nem csupán felfelé, hanem lefelé is módosították bizonyos kategóriák díjait. Főként vidéki települések esetében fordulhat elő akár 50 százalékot is meghaladó díjváltozás. A céges autók esetében többnyire felfelé mozdult az év eleje óta tarifa, ugyanez tapasztalható a 30 feletti korosztály egyes szegmenseinél, miközben a 30 alattiak egyes településeken olcsóbb tarifákkal is találkozhatnak. A változások többsége a kisebb, 51–100 kW-os teljesítményű járműveket érinti.

A díjak növekedését részben egyes kedvezmények mértékének csökkentése is magyarázhatja, és közrejátszik benne az is, hogy a minimálisan fizetendő díj bevezetésével több helyen már nem is lehet valamennyi, korábban teljes mértékben beszámított kedvezményt alkalmazni.

A tarifák növekedése a díjfizetési szokásokra is hathatott: csökkent valamelyest azok aránya, akik egy összegben kifizetik már az év elején a teljes biztosítási díjat. A naptári évfordulós ügyfeleknél az arány a 2013 elején tapasztalt 55-ről 51 százalékra, míg az azonnali kötések esetében 34-ről 28 százalékra esett.

Budapesti fiataloknak kedveznek

Díjcsökkenéseket is tapasztaltak a Netrisknél az utóbbi hónapokban. Az A0-s besorolású 30 év alatti budapesti fiatalok tarifái például kedvezőbbekké váltak.

Ez az ügyfélkör, ha egy 51–100 kilowattos autó megvásárlása miatt köt kötelezőt, a Netrisk online alkuszcég számításai szerint az Aegonnál 12,49, a K&H-nál 13,29, az Uniqánál 7,25 százalékkal olcsóbban kaphatja meg a biztosítást, mint az év elején.

A tarifa egyébként az Aegonnál és az Uniqánál 30 ezer forint alatt van, a K&nál viszont tízezer forinttal magasabb az éves díj.

Érdekesség, hogy a Netrisk számításai szerint az Uniqánál egy 30 év alatti, A0-s székesfehérvári fiatal éves díja azonnali kötésnél 51–100 kW-os autóra csaknem az ötödével emelkedett az év eleje óta, így a Fejér megyei megyeszékhelyen lakó autós csak néhány száz forinttal fizethet már kevesebbet, mint egy ugyanolyan besorolású budapesti autótulajdonos.

Ez az ügyfélkör, ha egy 51–100 kilowattos autó megvásárlása miatt köt kötelezőt, a Netrisk online alkuszcég számításai szerint az Aegonnál 12,49, a K&H-nál 13,29, az Uniqánál 7,25 százalékkal olcsóbban kaphatja meg a biztosítást, mint az év elején.

A tarifa egyébként az Aegonnál és az Uniqánál 30 ezer forint alatt van, a K&nál viszont tízezer forinttal magasabb az éves díj.

Érdekesség, hogy a Netrisk számításai szerint az Uniqánál egy 30 év alatti, A0-s székesfehérvári fiatal éves díja azonnali kötésnél 51–100 kW-os autóra csaknem az ötödével emelkedett az év eleje óta, így a Fejér megyei megyeszékhelyen lakó autós csak néhány száz forinttal fizethet már kevesebbet, mint egy ugyanolyan besorolású budapesti autótulajdonos. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.