BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hitelkártyák: megállt a zsugorodás

Egyre nagyobb a hitelkártyával rendelkező banki ügyfelek aránya – állapítja meg a GfK Hungária felmérése. A jegybanki adatok szerint is megállni látszik a piac évek óta tartó zsugorodása. Ezzel együtt az ügyfelek jelentős része még nem használja ki kellően a konstrukció előnyeit.

Egyre nagyobb a hitelkártyával rendelkező banki ügyfelek aránya a GfK Hungária pénzügyi felmérése, a Retail Banking Monitor szerint. Az elmúlt években egyenletes növekedést mutatva elérte a 7 százalékot a 15-69 éves lakosság körében a hitelkártyával rendelkezők aránya. A 2010-ben mért adathoz képest megváltozott a nemek aránya is: míg addig a férfiak körében volt némiképp népszerűbb a termék, az utóbbi három évben állandósult a nők elsőbbsége. Növekedett a tranzakció-típusonként mért használati gyakoriság is, mára átlagosan több mint háromszor használja vásárlásra hitelkártyáját az, aki ilyennel rendelkezik, míg egy évvel korábban 2,6 körül mozogtt az átlagos tranzakciószám. Viszont annak ellenére nőtt az ATM-es készpénzfelvételek gyakorisága is – havi egy fölé – ezzel a kártyatípussal, hogy ezek után a pénzügyi szolgáltatók általában jóval magasabb díjat számítanak fel, mint teszik azt folyószámlához kapcsolódó bankkártyáknál.

A Gfk felmérésének adatait nagyjából alátámasztják a jegybanki statisztikák is. Bár a 2008-at követő években gyors apadásnak indult a hitelkerettel ellátott plasztikok száma a magyar piacon, mára stabilizálódni látszik: a múlt év első felének végén 1,282 millió hitelkártya volt forgalomban, tízezerrel több, mint fél évvel korábban. Ezzel együtt a hitelkártyák száma még bőven elmarad a válság előtti, 1,7 millió darab közeli szinttől, és ha mennyiségük tovább növekszik is, a bővülés üteme vélhetően visszafogott marad a piacon.

A Budapest Bank napokban publikált felmérése szerint viszont a magyar kártyabirtokosok még mindig nem használják ki teljesen a konstrukció nyújtotta előnyöket. A kártyabirtokosok több mint 20 százaléka nem tudott választ ugyanis adni arra a kérdésre, hogy saját plasztikja biztosít-e valamilyen kedvezményt. Azok, akiknek a hitelkártyája nyújt valamilyen előnyt (és erről tudnak is), többnyire pénzvisszatérítést kapnak kibocsátó bankjuktól, ezt követik a különböző pontgyűjtési lehetőségek és a vásárláskor érvényesíthető azonnali árkedvezmények. A hitelkártyás kedvezmények ugyanakkor csak a kártyabirtokosok 46 százalékánál befolyásolják azt, hogy hol és mit vásárolnak. A hitelkártyák előnyei tehát még nem tudatosultak a kártyabirtokosokban: ez pedig – összhangban a GfK felmérésének eredményeivel – abban is megmutatkozik, hogy 12 százalékuk készpénzt is szokott felvenni az ATM-ből hitelkártyájával annak ellenére, hogy ez az egyik legdrágább banki tranzakció.

„A Budapest Bank tapasztalatai is alátámasztják a kutatás eredményeit, amely szerint sokan még mindig nincsenek tisztában azzal, hogyan lehet legjobban kihasználni a hitelkártyával járó előnyöket. Javasoljuk, hogy a hitelkártyák kiválasztásánál a kártyával igénybe vehető kedvezményekre és plusz szolgáltatásokra is fordítsanak nagy figyelmet, hiszen azok jelentősen meghaladhatják a kártyához kapcsolódó díjakat” – mondta el Ország Mária, a Budapest Bank hitelkártya termékmenedzsere.

Nagyobb forgalom
Mind a fizikai kereskedőknél végrehajtott bankkártyás tranzakciók száma, mind a mennyisége jelentősen emelkedett 2013 első félévében az egy évvel korábbihoz képest – derül ki a jegybank adataiból. Az MNB statisztikái szerint a Magyarországon kibocsátott betéti- és hitelkártyákkal összesen 136,44 millió alkalommal fizettek kereskedőknél a múlt év első hat hónapjában, 956,55 milliárd forint értékben. A tranzakciószám 13,45, az érték pedig 10,32 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.