A nemzetközi trendeknek megfelelően a régióban is emelkedik a pénzügyeiket elektronikusan intéző banki ügyfelek aránya – derül ki az Erste Group Horvátországban, Ausztriában, Romániában, Szerbiában, Szlovákiában, Csehországban és Magyarországon a 15-65 év közötti, bankkapcsolattal rendelkező lakosok körében végzett friss felméréséből.
Harmati László, az Erste Bank Hungary lakossági üzletágáért felelős vezérigazgató-helyettese a kutatást értékelve elmondta: a felmérés utal arra, hogy bár az egyre több eszközön elérhető elektronikus megoldások népszerűsége folyamatosan nő, emellett az ügyfeleknek továbbra is szükségük van a fiókokban elérhető személyességre pénzügyeik intézésében. Vagyis a csatornák így kiegészítik egymást.
A GFK FMDS piackutató társaság adatai szerint a netes bankolás mértéke az összes Erste országban nőtt, Magyarországon 2010-ben a banki ügyfelek 12 százaléka, míg 2013-ban már 27 százaléka használta az internetet pénzügyei intézésére. Az Erste országok közül Csehországban volt a legnagyobb az interneten keresztül bankolók aránya: a 2013-ban mért 62 százalékos arány közel kétszerese a 2010-es értéknek.
Az internet elterjedésének köszönhetően egyre kényelmesebbé válik a bankolás. „Bár az internetes banki ügyfelek aránya viszonylag alacsony Romániában és Szerbiában – 6 és 5 százalék –, négy évvel ezelőtt mindössze 2 százalékon állt ez a mutató mindkét országban. Tehát valamennyi piacunkon az elektronikus csatornák elterjedésének gyors és stabil növekedésére számítunk” – mondta Dieter Stock, az Erste Group kutatási vezetője.
Az elektronikus bankolás lehetőségét jelentősen növeli a mobileszközök folyamatos terjedése, mely a régió valamennyi országában rendkívül dinamikus. A felmérésből kiderül az is, hogy az okostelefonnal vagy táblagéppel való ügyintézés iránt inkább a fiatalabbak nyitottak. Az interneten bankoló magyarok többsége azonban asztali számítógép vagy laptop segítségével intézi bankügyeit: 15 százalékuk havonta egyszer, 8 százalékuk pedig havonta többször is felkeresi pénzintézete netbankját.
Bár az elektronikus bankolás népszerűsége töretlenül nő, a banki ügyfelek továbbra is számítanak a fiókokra. Az ügyeiket kizárólag bankfiókokban intézők aránya Romániában a legmagasabb (73 százalék), a magyarok 61 százalékos aránnyal a középmezőnybe tartoznak. A kizárólag elektronikus csatornákat használók aránya Csehország és Szlovákia kivételével elenyésző, míg az elektronikus csatornákat és a bankfiókokat egyaránt használó ügyfelek aránya Ausztriában 45, Szlovákiában 44, Csehországban 43 százalékos. Magyarországon ez az arány 33 százalék, a legalacsonyabb eredmény pedig Romániában született, ott 17 százalék használja vegyesen a fiókokat és az elektronikus megoldásokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.