Megjelent a Magyar közlönyben a Magyar Nemzeti Bank elnökének az, a korábban már beharangozott rendelete, amely a túlzott lakossági eladósodást hivatott meggátolni. A jogszabály – amely egyébként január elsejével lép hatályba – korlátokat állít fel a hitelfelvételen gondolkodó lakossági ügyfelekkel szemben, mind a jövedelem mértékéhez viszonyított törlesztőrészlet, mind a hitel/fedezet arány vonatkozásában. A jogszabály szerint minden, kétszázezer forintot meghaladó kölcsönre alkalmazni kell a korlátozásokat, kivételt jelentenek viszont például a diákhitel-konstrukciók, vagy egyes esetekben a már meglévő hitel átütemezésére felvett kölcsönök.
A jövedelem és a havi törlesztőrészlet arányára vonatkozóan devizanemtől függő korlátokat állít fel a rendelet. A havi 400 ezer forint alatti jövedelemmel rendelkezők, ha forinthitelt vesznek fel, havi kimutatható jövedelmüknek legfeljebb felét fordíthatják törlesztésre, euróhitelnél viszont már csak negyedét, míg egyéb devizánál – például svájci franknál – mindössze a tíz százalékát. 400 ezer forint feletti kimutatható jövedelemnél már megengedőbbek a korlátok, itt 60, 30, illetve 15 százalék a limit.
Ezek a megkötések első látásra egyébként nem túl szigorúak, ám azt feltételezik, hogy az adott háztartásnak minél nagyobb bejelentett jövedelme legyen. A minimálbérre – vagy arra sem – bejelentett alkalmazottak viszont gondban lesznek, még akkor is, ha havi bevételük a kimutatottnál jóval magasabb.
A hitel/fedezet aránynál sem drámaiak a megkötések. Ha az adós ingatlan fedezete mellett óhajt forinthitelt felvenni, akár a fedezet értékének 80 százalékáig is elmehet, pénzügyi lízingnél pedig 85 százaléknál húzták meg a küszöböt. Az euró alapú finanszírozásnál 50, illetve 55 százalék a maximális arány, svájci franknál és egyéb devizánál viszont 35, illetve 40 százalék. Ha gépjármű adja a kölcsön fedezetét, akkor a forintban nyújtott hitelnél a jármű értékének 75 százalékáig lehet elmenni, míg pénzügyi lízingnél akár a négyötödéig is. Euró alapú finanszírozásnál viszont már 45, illetve 50 százalék a küszöb, míg az egyéb devizanemeknél 30, illetve 35 százalék.
A rendelet érdekessége, hogy nem szorítja teljesíthetetlen korlátok közé a deviza alapú finanszírozást a lakossági piacon sem. Figyelembe kell ugyanakkor venni, hogy egyrészt a lakossági ügyfelek többsége már eleve ódzkodik a deviza alapú termékek igénylésétől, másrészt nem is nagyon léteznek most ilyen termékek a piacon, ráadásul az idegen fizetőeszközben nyújtott hitelek a jelenlegi piaci körülmények mellett nem jelentenének sokkal vonzóbb alternatívát a forint alapú konstrukcióknál. Mindezek alapján pedig nem lehet komolyan azzal számolni, hogy a deviza alapú hitelek visszaszivárognának a lakossági piacra.
Nem szabad figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy a jegybank bármikor módosíthat a rendeletben meghatározott paramétereken, ha ezt szükségesnek látja: bár erre a lakossági hitelezés jelenlegi helyzetét látva a közeljövőben várhatóan nem lesz szükség.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.