Fogyasztóvédelmi témavizsgálatot indított a jegybank több pénzügyi szolgáltatónál és közvetítőnél a THM-előírások betartásának áttekintésére. Számos, az MNB-hez érkező fogyasztói megkeresés azt mutatja, hogy nem csökken a hitelkártyákhoz és személyi kölcsönökhöz kötődő problémák száma - írja a jegybank.
A korábbi évek tapasztalatai szerint az év végi ünnepi kiadások fedezését sokan fogyasztási hitelek felvételével oldják meg, így november-decemberben megugrik az e hiteltípusok iránti érdeklődés. A kereslet bővülésével párhuzamosan a pénzügyi szervezetek fokozott hirdetési tevékenységbe kezdenek. Mindezek nyomán egy-egy használati tárgy, nem létfontosságú szolgáltatás megvásárlása akár évekig tartó eladósodással jár az adott hitelfelvevők számára.
Az MNB témavizsgálatot indított fogyasztási hitelt nyújtó pénzügyi szervezeteknél, illetve független közvetítőknél annak megállapítására, hogy az érintettek a fogyasztóknak szóló hirdetéseikben betartják-e a teljes hiteldíjmutató (THM) meghatározására, számítására és közzétételére vonatkozó jogszabályi előírásokat. A jegybank vizsgálata során a piaci szereplők fogyasztási hitelezésére vonatkozó 2014. november havi kereskedelmi kommunikációját tekinti át, egyebek közt a személyi kölcsönöknél, áruhiteleknél és a hitelkártyáknál.
Számos ügyfél a hitelkártyával igénybe vett kisebb hitel törlesztésének évekig tartó elhúzódását, s az eddigi visszafizetések ellenére sem csökkenő összegű követelés miatt fordul kérelemmel az MNB-hez. Az MNB fogyasztóvédelmi vizsgálatai azt mutatják: egyes, kártyahitelre szakosodott pénzügyi szervezeteknél – a termékkel kapcsolatos agresszív értékesítési stratégiáknak is köszönhetően – a fogyasztók nincsenek tisztában a hitelkártya felelős használatával, azzal, hogy a kihasznált hitelkeret tárgyhónapot követő türelmi időszakon túli visszafizetése esetén magas a THM, vagyis a hitel után fizetendő kamat, díj és költség összege. Alapvető elvárás, hogy a piaci szereplők a szerződés megkötését megelőző tájékoztatás során felhívják a fogyasztók figyelmét a hitelkerettel kapcsolatos többletkockázatokra.
A fogyasztóknak problémát jelenthet az is az MNB szerint, ha a velük korábban szerződött pénzügyi szervezettől kérés nélkül új hitelkártya-keretet, olykor egyúttal gyorsan aktivizálható hitelkártyát is kapnak. Egyes hitelintézetek a már meglévő kártyához vagy folyószámlához kapcsolódó hitelkeretet emelik fel automatikusan, az ügyfél előzetes igénye nélkül. Mindezek miatt a fogyasztók a kockázatokat nem kellően mérlegelve, adósságtörlesztő képességükön felül vehetnek fel fogyasztási hiteleket.
Változatlan probléma, hogy egyes árubemutatóval egybekötött termékértékesítési akciók során a jelenlévő pénzügyi közvetítők a kockázatok megfelelő felmérése nélkül kínálnak azonnali személyi kölcsönöket a kellő megtakarítással nem rendelkező – gyakorta alacsony jövedelmű, kellő pénzügyi ismerettel nem rendelkező – fogyasztóknak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.