A jogszabály nem zárja ki, hogy egy piaci szereplő az értesítő kiküldése előtt például elektronikusan, telefonon tájékoztassa ügyfelét az elszámolt összeg jóváírásáról, vagy teljesítse a kifizetést. Ez azonban nem pótolja a hivatalos értesítést, és nem rövidíti le az ügyfél panasztételi lehetőségének időtartalmát.
Már küldhetik a bankok a leveleket: az értesítőket arról, hogy mennyit fizetnek vissza, valamint az egyéb elszámolási tudnivalókról a deviza alapú kölcsönöknél március 1. és április 30. között, a devizában törlesztettek és a forinthitelek esetében 2015. augusztus 1. és szeptember 30. között kell megküldeni az ügyfeleiknek. Egyes pénzügyi intézmények már a tájékoztató levelek megküldése előtt is tájékoztatást nyújtanak – például SMS-ben vagy telefonon – az elszámolás eredményéről ügyfeleiknek. Ez viszont nem helyettesítheti a nyomtatott tájékoztató levelet, amelyet a jogszabályokban előírt formában és tartalommal kötelesek tértivevényesen postán megküldeni a fogyasztóknak - figyelmeztet az MNB.
Az elszámolás nyomán visszajáró összegeket a pénzügyi intézményeknek legkésőbb az értesítő megküldése után 15 napon belül kell jóváírniuk az ügyfelek számláján (csökkentve ezzel azok tartozásait), vagy a már megszűnt fogyasztói szerződések esetében-amennyiben ismert a számlaszám – átutalniuk. Nem jogszerűtlen ugyanakkor az sem, ha az elszámolás kiküldését megelőzően megtörténik a pénzügyi teljesítés.
Az elszámolások pénzügyi teljesítése az értesítő levelek kézbesítése előtt is lehetséges a jogszabály szerint, ám ez nem rövidíti le a fogyasztókat megillető jogorvoslati lehetőségek határidejét. Így ha egy fogyasztó vitatja a kiszámított összeget, vagy nem kíván élni a forintosítással, akkor az ezek jelzésére szolgáló határidő számára is az elszámolási értesítő kézhezvételét követően kezdődik.
A fogyasztó a törvény szerint az elszámolási értesítő kézhezvételétől számított 30 napon belül élhet írásbeli panasszal pénzügyi intézményénél, amelytől 60 napon belül kell érdemi választ kapnia. Ha ezzel nem ért egyet, a Magyar Nemzeti Bank mellett működő Pénzügyi Békéltető Testület vitarendezési eljárását kezdeményezheti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.