BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tőzsdére készül az olasz vasút

Megkezdte az államvasút privatizációjának előkészítését az olasz kormány, a cég 40 százaléka kerülhet magánkézbe.

Megkezdte az államvasút privatizációjának előkészítését az olasz kormány: a Ferrovie dello Stato (FS) 40 százaléka kerülhet magánkézbe, ha a tervezetet a parlament is jóváhagyja. Az FS alá két társaság tartozik: a Trenitalia üzemelteti a vasúti közlekedést, és Graziano Delrio közlekedési miniszter bejelentése szerint ezt vihetik tőzsdére. A vágányhálózatot ellenőrző RFI viszont 100 százalékban állami tulajdonban maradna, úgy, hogy egyenlő hozzáférést garantál a magánkézben levő vasúttársaságoknak is. (A Trenitaliának már most is több privát konkurenssel kell számolnia, ilyen például a főbb útvonalakon három éve működő NTV nagysebességű vasút, a korábbi Ferrari-elnök, Luca di Montezemolo érdekeltsége.) A privatizáció részletes tervezetét a gazdasági minisztérium korábbi bejelentése szerint 2016 első fél évének végére dolgozzák ki, olasz sajtóértesülések szerint az sem zárható ki, hogy még előtte lecserélik az FS vezetését. Az értékesítés során előnyben részesítik a kisbefektetőket, azon belül a vasúttársaság dolgozóit.

A csaknem 70 ezer főt foglalkoztató FS idén az első fél évben 4,2 milliárd euró bevétel mellett 292 millió euró adózott eredményt ért el, utóbbi 2,5 százalékkal több az egy évvel korábbinál. Értékesítése egy nagyobb privatizációs program része, amelyet Matteo Renzi kormánya az államadósság csökkentésének jegyében hirdetett meg, majd az állami hajóépítő társaság, a Fincantieri tavalyi nem túl sikeres tőzsdére vitele után lefékezett. A 2200 milliárd euró körüli olasz államadósságon feltehetőleg keveset változtatnak a privatizációs bevételek, inkább a mindenkori éves költségvetésnek jöhetnek jól. (A múlt hónapban az olasz posta 38 százalékát vitték tőzsdére – idén ez volt a legnagyobb euró­pai IPO –, ebből 3,3 milliárd euró folyt be az államkasszába.) Az FS kapcsán a közlekedési miniszter ki is emelte: a privatizáció célja nem csak a bevétel önmagában, hanem az is, hogy javítani tudják a szolgáltatások színvonalát, különösen a regionális és az elővárosi hálózatokon, amelyek teljesítménye jócskán elmarad a nyereséges nagysebességű vonatokétól.

A közeljövőben magánkézbe adásra váró állami társaságok listáján szerepel a légi forgalom irányításért felelős Enav is, az ezzel kapcsolatos tervek részleteiről azonban semmit sem tudni.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.