BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Allergiás panaszok a Mylannál

Beszakadt a Mylan árfolyama, amióta vizsgálatok sora zajlik ellene egy életmentő gyógyszer árának hatszorosára emelése miatt.

Ez elkészítette, az megszavazta, ő pedig piacot csinált a terméknek – így jellemezhető az a példás családi összefogás, ami az EpiPen allergiagyógyszer körül kialakult. Előbb a lány, Heather Bresch cége, a Mylan elkészítette a gyógyszert, amelyet édesanyja, Gayle Manchin az Oktatási Testületek Nemzeti Szövetségének elnökeként az amerikai iskolák figyelmébe ajánlott, majd az apa, Joe Manchin szenátor támogatásával megszavazták, hogy az életmentő sürgősségi gyógyszert az oktatási intézményekben kötelező legyen készleten tartani. Más azonos hatású termék nem lévén a piacon, ez zsíros üzletet jelentett a Mylan számára az utóbbi években – derül ki a USA Today összeállításából. A szerencse azonban forgandó, ugyanis valóságos össztűz zúdul a Mylanra, amióta csillagászati magasságokba emelte az allergiások számára életmentő EpiPen árát. A gyógyszergyártó 609 dollárt számít fel egy kétdarabos önbeadós injekcióból álló szettért, ugyanez 2007 előtt még száz dollárba sem került. A felháborodás óriási, még Hillary Clinton demokrata elnökjelölt is megszólalt az ügyben, megválasztása esetén lépéseket is kilátásba helyezett az elszabadult gyógyszerárak letörésére. A washingtoni szenátus ezt nem tudta kivárni, illetékes bizottsága társadalmi nyomásra meghallgatásra rendelte be szerdára Heather Brescht, a Mylan vezérigazgatóját, Joe Manchin demokrata szenátor lányát.

Bresch a bizottsághoz eljuttatott dokumentumokkal akarja bizonyítani, hogy nem igaz, miszerint a 600 dollárt kerestek egy-egy doboz EpiPenen. Az összes költség levonása után csupán 50 dollárnyi profit maradt – idézi a Brescht a CNNMoney. A Mylan gesztust tett azzal, hogy pár hete a kereskedelmi forgalomban az EpiPen megvásárlója 300 dolláros bónuszt vehet igénybe, ám a gyógyszer hivatalosan továbbra is 609 dollárba kerül. A biztosítókkal ezzel a tarifával számolnak el. Szakértők szerint szokásos gyógyszergyártói PR-fogásról van szó, a féláron kínált mennyiség ugyanis a teljes forgalom töredékét képezi, sokat nem veszít rajta a cég. Umer Raffat, az Evercore ISI piaci elemzője a Washington Postnak 100 millió dollárra tette a kieső összeget, ehhez képest az IMS Heath adatai szerint a Mylannak az EpiPenből évi 1,2 milliárd dolláros bevétele származik. Szintén a meggyőző kampány része volt korábban, hogy a EpiPent egyszeri akcióként ingyen adták 65 ezer oktatási intézménynek, azaz az amerikai iskolák felének. Csakhogy a gyógyszer szavatossága két éven belül lejár, és újat kell belőle vásárolni – immár 609 dollárért. A Mylannál azzal is védekeznek, hogy a törvény az epinefrin hatóanyagú autoinjekciós beadású gyógyszer kötelező tárolását írja elő, más kérdés, hogy ezzel az EpiPen révén monopolhelyzetben van a Mylan.

A népharag és a sorozatos vizsgálatok láttán inkább nyugtatót kellene osztogatni a befektetőknek, akik az árfolyamot látva is idegeskedhetnek: az ugyanis az év elejéhez képest 24 százalékot gyengült, s nagyon nem mindegy, hogy milyen kompromisszumra kényszerítik a vezető helyzetével – befektetői szemmel – kiválóan élő gyógyszergyártót, amely nyereségének stabilan 40 százalékát köszönheti az EpiPennek.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.