Tovább esett hétfőn a német autógyártók részvényeinek árfolyama azt követően, hogy pénteken kartellgyanú árnyéka vetült öt márkára. Tegnap délutánra a három nagy autógyártó árfolyama 5 százalék feletti mínuszba került a csütörtöki záráshoz képest: a Volkswagen (VW) 6,4, a Daimler 5,6, a BMW pedig 5,1 százalékkal ért kevesebbet. A három vállalat az akkoriban még külön cégnek számító Porschéval és az Audival – a Der Spiegel cikke szerint – 1990 óta egyeztetett a piacról. A VW (amely most már az Audival és a Porschéval közös csoportba tartozik) önfeljelentést tett a jogsértésről. Közölték, hogy az elmúlt csaknem harminc évben több mint hatvan munkacsoportban több száz munkatárs egyeztetett a versenytársakkal három fő témában; technológiai fejlesztésekről, beszállítói kérdésekről és a gyártás költségeiről cserélhettek információkat. (Konkrétan például az AdBlue tartály nagyságáról vagy a kabriók tetejének nyitási és zárási sebességéről.)
A Daimler a Der Spiegel szerint a Volkswagenhez hasonlóan szintén benyújtott egy önfeljelentést, a BMW viszont visszautasította a vádakat. Az Audi árfolyamát azért nem érinthette jelentősen a kartellbotrány, mert a közkézhányad fél százalék alatt van, a cég 99,5 százalékban a Volkswagen-konszern tulajdona. Az Audi árfolyama tegnap délutánig mindössze 0,8 százalékkal esett. A Porschénál 5,7 százalékos volt az árfolyamveszteség.
„Az ügy előzménye, hogy a német versenyhatóság még tavaly egy acélipari kartell gyanúja miatt vizsgálódott, ennek kapcsán pedig a Volkswagen feljelentette önmagát és a többi gyártót is, így most már nem csak az acélvásárlások esetében születhet elmarasztaló ítélet – mondta Kovács Bálint, az Equilor elemzője. – Ez leginkább anyagi jellegű büntetéssel járhat. Az ügy pikantériája, hogy pont a környezetvédőként is aposztrofált, német zöldpárt által vezetett Baden-Württemberg tartomány ad otthont a Daimlernek, de itt található a Porsche központja is” – emelte ki a szakértő.
Czachesz Gábor, az OTP Alapkezelő befektetési igazgatója szerint a munkacsoportokban való egyeztetés a legfurcsább az ügyben. „Ha a magas beosztású mérnökök nem gondoltak arra, hogy törvényellenes, amit csinálnak, akkor ez teljesen hétköznapi, bevett gyakorlat lehetett” – mondta a Világgazdaságnak. A DAX-hoz képest a Daimler és a BMW egyébként alulteljesített idén, míg a Volkswagen számára jól indult az év, de március közepén a DAX alá került. Czachesz szerint ha egy-két spekuláns jobban informált a várható bírság kapcsán, akkor shortolhatják az adott papírokat. „Így a nem publikus adatok is hamar beépülnek az árfolyamokba. Mivel most mindhárom német autógyári papír esett, úgy tűnik, hogy a piac szkeptikus azzal a hírrel kapcsolatban, amely szerint a BMW nem kartellezett” – fűzte hozzá Czachesz. A VW 2015 őszi dízelbotránya 43 százalékos árfolyameséssel járt néhány hét alatt, az árfolyam 169 euróról indult zuhanásnak. Két nap alatt 54 eurót esett a kurzus. „A piac nagyjából egy hét alatt beárazta a dízelbotrányt, ez most is megtörténhet ennyi idő alatt” – tette hozzá az OTP Alapkezelő befektetési igazgatója.
A Deutsche Bank elemzése szerint a kartellbotrány a Volkswagennek 20 milliárd eurós, a Daimlernek 15 milliárd eurós, a BMW-nek pedig 9 milliárd eurós bírságot jelenthet. Az összeget lefelé módosíthatja, hogy az acélárakkal kapcsolatban a VW és a Daimler együttműködött a hatósággal, viszont fölfelé mehet a számla az esetleges kártérítések miatt. Az Erste alacsonyabb, 10-20 milliárd eurós nagyságrendű bírságot vár az eddigi árfolyamesés alapján. „Az összesen 44 milliárdos bírság esetén a VW 66, a Daimler 14, a BMW pedig 18 euróval esett volna, miközben ez csak 10, 4 és 5 euró volt. Tehát a piac csak a bírság harmadára számít” – magyarázza Miró József, az Erste Befektetési Zrt. vezető elemzője, aki szerint a piac is alacsonyabb költséget vár.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.