BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Zuhannak a német autórészvények

A kartellezéssel vádolt autógyárak munkacsoportokban egyeztethettek huszonhét éven keresztül. Az árfolyamokba egy hét alatt beárazódhatnak a várható büntetések.

Tovább esett hétfőn a német autógyártók részvényeinek árfolyama azt követően, hogy pénteken kartellgyanú árnyéka vetült öt márkára. Tegnap délutánra a három nagy autógyártó árfolyama 5 százalék feletti mínuszba került a csütörtöki záráshoz képest: a Volkswagen (VW) 6,4, a Daimler 5,6, a BMW pedig 5,1 százalékkal ért kevesebbet. A három vállalat az akkoriban még külön cégnek számító Porschéval és az Audival – a Der Spiegel cikke szerint – 1990 óta egyeztetett a piacról. A VW (amely most már az Audival és a Porschéval közös csoportba tartozik) önfeljelentést tett a jogsértésről. Közölték, hogy az elmúlt csaknem harminc évben több mint hatvan munkacsoportban több száz munkatárs egyeztetett a versenytársakkal három fő témában; technológiai fejlesztésekről, beszállítói kérdésekről és a gyártás költségeiről cserélhettek információkat. (Konkrétan például az AdBlue tartály nagyságáról vagy a kabriók tetejének nyitási és zárási sebességéről.)

A Daimler a Der Spiegel szerint a Volkswagenhez hasonlóan szintén benyújtott egy önfeljelentést, a BMW viszont visszautasította a vádakat. Az Audi árfolyamát azért nem érinthette jelentősen a kartellbotrány, mert a közkézhányad fél százalék alatt van, a cég 99,5 százalékban a Volkswagen-konszern tulajdona. Az Audi árfolyama tegnap délutánig mindössze 0,8 százalékkal esett. A Porschénál 5,7 százalékos volt az árfolyamveszteség.

„Az ügy előzménye, hogy a német versenyhatóság még tavaly egy acélipari kartell gyanúja miatt vizsgálódott, ennek kapcsán pedig a Volkswagen feljelentette önmagát és a többi gyártót is, így most már nem csak az acélvásárlások esetében születhet elmarasztaló ítélet – mondta Kovács Bálint, az Equilor elemzője. – Ez leginkább anyagi jellegű büntetéssel járhat. Az ügy pikantériája, hogy pont a környezetvédőként is aposztrofált, német zöldpárt által vezetett Baden-Württemberg tartomány ad otthont a Daim­lernek, de itt található a Porsche központja is” – emelte ki a szakértő.

Czachesz Gábor, az OTP Alapkezelő befektetési igazgatója szerint a munkacsoportokban való egyeztetés a legfurcsább az ügyben. „Ha a magas beosztású mérnökök nem gondoltak arra, hogy törvényellenes, amit csinálnak, akkor ez teljesen hétköznapi, bevett gyakorlat lehetett” – mondta a Világgazdaságnak. A DAX-hoz képest a Daimler és a BMW egyébként alulteljesített idén, míg a Volkswagen számára jól indult az év, de március közepén a DAX alá került. Czachesz szerint ha egy-két spekuláns jobban informált a várható bírság kapcsán, akkor shortolhatják az adott papírokat. „Így a nem publikus adatok is hamar beépülnek az árfolyamokba. Mivel most mindhárom német autógyári papír esett, úgy tűnik, hogy a piac szkeptikus azzal a hírrel kapcsolatban, amely szerint a BMW nem kartellezett” – fűzte hozzá Czachesz. A VW 2015 őszi dízelbotránya 43 százalékos árfolyameséssel járt néhány hét alatt, az árfolyam 169 euróról indult zuhanásnak. Két nap alatt 54 eurót esett a kurzus. „A piac nagyjából egy hét alatt beárazta a dízelbotrányt, ez most is megtörténhet ennyi idő alatt” – tette hozzá az OTP Alapkezelő befektetési igazgatója.

A Deutsche Bank elemzése szerint a kartellbotrány a Volkswagennek 20 milliárd eurós, a Daimlernek 15 milliárd eurós, a BMW-nek pedig 9 milliárd eurós bírságot jelenthet. Az összeget lefelé módosíthatja, hogy az acélárakkal kapcsolatban a VW és a Daimler együttműködött a hatósággal, viszont fölfelé mehet a számla az esetleges kártérítések miatt. Az Erste alacsonyabb, 10-20 milliárd eurós nagyságrendű bírságot vár az eddigi árfolyamesés alapján. „Az összesen 44 milliárdos bírság esetén a VW 66, a Daimler 14, a BMW pedig 18 euróval esett volna, miközben ez csak 10, 4 és 5 euró volt. Tehát a piac csak a bírság harmadára számít” – magyarázza Miró József, az Erste Befektetési Zrt. vezető elemzője, aki szerint a piac is alacsonyabb költséget vár.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.