A jegybank közleménye szerint az elmúlt hónapokban 23 pénzügyi intézménynél – kereskedelmi bankoknál, takarékszövetkezeteknél, fióktelepeknél – végzett témavizsgálatot a 2015 februárjától életbe lépett „fair banki” szabályrendszer előírásai betartásának ellenőrzésére.
Kifejtették, hogy a fogyasztóknak nyújtott hitelről szóló törvényben, a hitelintézeti törvényben, nemzetgazdasági miniszteri és kormányrendeletben megjelent fair (etikus) előírások a tisztességes hitelezés feltételeit teremtették meg Magyarországon. Ezek egyebek közt részletes ügyféltájékoztatási kötelezettséget írtak elő a hitelezők és közvetítők számára a szerződéskötés előtt.
Ennek megfelelően az MNB a vizsgálatsorozat során kiemelten ellenőrizte, hogy az érintett pénzügyi intézmények, továbbá – a rájuk vonatkozó speciális szabályok kapcsán – pénzügyi közvetítők a szerződéskötés előtt jogszabályszerűen teljesítették-e szóbeli, írásbeli tájékoztatási kötelezettségeiket.
A jegybank 21 pénzügyi intézménynél állapított meg kisebb súlyú jogszabálysértést. A piaci szereplők gyakorlatában rendszerszintű hiányosságok nem voltak, ám az MNB hiányosságokat tárt fel egyes, szerződéskötést megelőző tájékoztatási elemekben, így a függő közvetítőkre vonatkozó előzetes tájékoztatás, a jelzáloghitelek esetén adandó személyes információnyújtás, jelzáloghitel-törlesztőrészlet változatlanságának időtartamára vonatkozó tájékoztatás, a szerződéskötést megelőzően kötelezően átadandó dokumentumok, illetve a jellemző hitelszerződések mintaszövegének intézményi honlapon történő közzététele kapcsán.
Az érintett hitelintézetek még a vizsgálat ideje alatt kijavították a feltárt hiányosságokat, az MNB által számukra előírt további kötelezéseket pedig jelenleg teljesítik – közölte az MNB.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.