BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ömlik a pénz az elektromos autózásba

A tavaly globálisan eladott 90 millió új gépkocsinak kevesebb mint 1 százaléka volt villanyautó, amelynek piacát mindössze három modellel az amerikai Tesla uralja.

A világ vezető autógyártói 92 milliárd dollárnyi fejlesztést jelentettek be eddig az elektromos autózás területén, s legtöbbjük azt ígéri, hogy a húszas évek közepén valamennyi modelljének lesz részben vagy egészen villamosított változata – derül ki a Reuters összesítéséből. Egyelőre azonban a tavaly globálisan eladott 90 millió új gépkocsinak kevesebb mint 1 százaléka volt villanyautó, amelynek piacát száz-ezres darabszámmal és mindössze három modellel az amerikai Tesla uralja.

Forrás: AFP

Elon Musk cége készülhet a vérre menő versenyre – húzta alá a legnagyobb amerikai autókereskedelmi lánc, az AutoNation vezetője a most zajló detroiti autókiállításon (NAIAS). Mike Jackson szerint 2030-ra már 15-20 százalékos lesz az elektromos járművek részaránya az olcsó üzemanyag hazájában, ahol most éppen a benzinfaló városi terepjárók és kisteherautók élik reneszánszukat. Tegyük hozzá, hogy az olajban gazdag Norvégiában már most minden második eladott autó elektromos. Jim Lentz, a Toyota észak-amerikai igazgatója szerint ugyanakkor az átállás nem lesz forradalmi. Emlékeztetett arra, hogy 18 éve kínálják a Prius Hybrid modelljüket, s mára érték el a 3 százalékos piaci részesedést az Egyesült Államokban, pedig a kocsihoz még külön töltőhálózatot sem kellett létrehozni. Amerika gyengén áll a nemzetközi összehasonlításban: a fejlesztésre szánt dollárok kevesebb mint negyedét költik majd el itt. Ráadásul a 19 milliárd dolláros tételből vasárnapi bejelentése szerint a Ford Motor egymaga 11 milliárdot vállal 40 új modell kifejlesztésére.

„Mindent beleadunk – hangoztatta Bill Ford elnök Detroitban –, már csak az kell, hogy a vásárlók is velünk tartsanak.” A konkurens Fiat Chrysler vezérigazgatóját nem ragadta magával Bill Ford lelkesedése. Sergio Marchionne szerint értelmetlen dollármilliárdokkal és darabszámokkal dobálózni, náluk a károsanyag-kibocsátási előírások betartására helyezik a hangsúlyt. A villanyautózás főleg Európában élvez majd prioritást a szigorodó emissziós szabályok miatt. Kínát Marchionne nem említette, holott a világ legnagyobb autópiacán várható talán a legdinamikusabb fejlődés. Nem véletlen, hogy a General Motors is ott valósítja meg fejlesztéseit. Mary Barra a hazai piacra 2023-ra húsz modellt ígért, melyek egy platformra épülnek majd. Az elnök-vezérigazgató nem közölte, mekkora kutatás-fejlesztési keretet szánnak erre, azt viszont igen, hogy Kínában az ott gyártott Cadillac lesz a zászlóshajójuk.

Ellenkező úton jár a Volkswagen csoport, amely odahaza tervezi meg a Kínának szánt e-járműveket is, s amely a világ legnagyobb autógyártójához méltó tervekkel rukkolt elő: 2030-ig 40 milliárd dollárt költenek 300 elektronizált modelljük kifejlesztésére. A Daimler csoport sem tétlenkedik, erről Dieter Zetsche vezérigazgató biztosította a Detroitban összegyűlt újságírókat. A Mercedes gyártója 11,7 milliárd dolláros költést, 10 villanyautó- és 40 hibridmodellt jelentett be, s megígérte, hogy a Tesla nem sokáig ülhet a babérjain, erős versenytársakat kap a piacon, amelyen egyébként még ma is a 2010 óta forgalmazott alsó középkategóriás Nissan Leaf számít a legnagyobb darabszámban eladott villanyautónak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.