A világ vezető autógyártói 92 milliárd dollárnyi fejlesztést jelentettek be eddig az elektromos autózás területén, s legtöbbjük azt ígéri, hogy a húszas évek közepén valamennyi modelljének lesz részben vagy egészen villamosított változata – derül ki a Reuters összesítéséből. Egyelőre azonban a tavaly globálisan eladott 90 millió új gépkocsinak kevesebb mint 1 százaléka volt villanyautó, amelynek piacát száz-ezres darabszámmal és mindössze három modellel az amerikai Tesla uralja.
Elon Musk cége készülhet a vérre menő versenyre – húzta alá a legnagyobb amerikai autókereskedelmi lánc, az AutoNation vezetője a most zajló detroiti autókiállításon (NAIAS). Mike Jackson szerint 2030-ra már 15-20 százalékos lesz az elektromos járművek részaránya az olcsó üzemanyag hazájában, ahol most éppen a benzinfaló városi terepjárók és kisteherautók élik reneszánszukat. Tegyük hozzá, hogy az olajban gazdag Norvégiában már most minden második eladott autó elektromos. Jim Lentz, a Toyota észak-amerikai igazgatója szerint ugyanakkor az átállás nem lesz forradalmi. Emlékeztetett arra, hogy 18 éve kínálják a Prius Hybrid modelljüket, s mára érték el a 3 százalékos piaci részesedést az Egyesült Államokban, pedig a kocsihoz még külön töltőhálózatot sem kellett létrehozni. Amerika gyengén áll a nemzetközi összehasonlításban: a fejlesztésre szánt dollárok kevesebb mint negyedét költik majd el itt. Ráadásul a 19 milliárd dolláros tételből vasárnapi bejelentése szerint a Ford Motor egymaga 11 milliárdot vállal 40 új modell kifejlesztésére.
„Mindent beleadunk – hangoztatta Bill Ford elnök Detroitban –, már csak az kell, hogy a vásárlók is velünk tartsanak.” A konkurens Fiat Chrysler vezérigazgatóját nem ragadta magával Bill Ford lelkesedése. Sergio Marchionne szerint értelmetlen dollármilliárdokkal és darabszámokkal dobálózni, náluk a károsanyag-kibocsátási előírások betartására helyezik a hangsúlyt. A villanyautózás főleg Európában élvez majd prioritást a szigorodó emissziós szabályok miatt. Kínát Marchionne nem említette, holott a világ legnagyobb autópiacán várható talán a legdinamikusabb fejlődés. Nem véletlen, hogy a General Motors is ott valósítja meg fejlesztéseit. Mary Barra a hazai piacra 2023-ra húsz modellt ígért, melyek egy platformra épülnek majd. Az elnök-vezérigazgató nem közölte, mekkora kutatás-fejlesztési keretet szánnak erre, azt viszont igen, hogy Kínában az ott gyártott Cadillac lesz a zászlóshajójuk.
Ellenkező úton jár a Volkswagen csoport, amely odahaza tervezi meg a Kínának szánt e-járműveket is, s amely a világ legnagyobb autógyártójához méltó tervekkel rukkolt elő: 2030-ig 40 milliárd dollárt költenek 300 elektronizált modelljük kifejlesztésére. A Daimler csoport sem tétlenkedik, erről Dieter Zetsche vezérigazgató biztosította a Detroitban összegyűlt újságírókat. A Mercedes gyártója 11,7 milliárd dolláros költést, 10 villanyautó- és 40 hibridmodellt jelentett be, s megígérte, hogy a Tesla nem sokáig ülhet a babérjain, erős versenytársakat kap a piacon, amelyen egyébként még ma is a 2010 óta forgalmazott alsó középkategóriás Nissan Leaf számít a legnagyobb darabszámban eladott villanyautónak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.