BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Összeboronálnák a Teslát az Apple-lel

Az Apple-nek is előnyös lenne, ha bevásárolná magát a Teslába, a két technológiai óriás közös fejlesztéseiből pedig az egész autóipar profitálhatna – állítják befektetők. Az Apple most ajándék áron szerezhetne részesedést a villanyautó-gyártóban.

A Tesla tőzsdei kivezetésével kapcsolatban ismét felerősödtek az Apple-lel kapcsolatos pletykák. A technológiai szektor legértékesebb cégének bőven van szabad forrása cégfelvásárlásokra, igaz, például a Facebookkal ellentétben pénzszórásra nem hajlamos, és kerüli a profilidegen területeket. Az autóiparral viszont régóta kacérkodik, a saját fejlesztéseiről szóló hírek, egy-egy autóipari szaktekintély leigazolása mindig táptalajt adott a beszállási pletykáknak. Sokan már a Tesla egyik partnereként vagy megmentőjeként tekintettek a vállalatra. Partnerként az önvezető technológia tökélyre fejlesztésében, megmentőként a pedig a visszatérő finanszírozási válságok idején. Mindkettejüknek volt valami a birtokában, amelyre a másik vágyott.

Egy tavalyi befektetői tájékoztatón a Morgan Stanley elemzője meg is kérdezte Elon Muskot, hogy mivel az Apple a tömérdek pénzével segíthetne megvalósítani a Tesla vízióit, mint alapító-vezérigazgató leülne-e tárgyalni erről az Apple-t irányító Tim Cookkal. A válasz az volt, hogy ilyen megkeresés nem érkezett az Apple-től, s odaát Musk szerint a szándékkal sem játszottak el. Maga viszont lelkes Apple-hívő, iPhone-nal telefonál, és iMacen dolgozik, egyéb kapcsolódási pontjuk nincsen.

Fotó: AFP/Chandan Khanna

Most viszont egyre több befektető arra ösztönzi Cookot, hogy a 420 dolláros árfolyamnál való kivezetésről és annak biztos finanszírozásáról szóló elsietett Musk-bejelentésre felpattant, majd mélybe zuhant kurzusnál már érdemes lenne beszállnia.

Ross Gerber, a Teslában tulajdonos Gerber Kawasaki befektetési társaság vezérigazgatója egyenesen úgy nyilatkozott a CNBC-nek, hogy az árfolyameséssel Cook az ajándékok ajándékát kapta a kezébe, s ezzel szerinte élnie is kellene. Muskot a tőzsdei vizsgálat és a Model 3 gyártásának felpörgetését övező gondok láthatólag megviselték, elkélne neki a felebaráti segítség. Ha csak a kapkodó kommunikáción segíteni tudnának, már mindenki nyerne az ügyön – tette hozzá Gerber. Cook az ideális személy arra, hogy kezelje a külső támadásokat, megnyugtató hátteret adjon a cég működéséhez, annak idején Steve Jobs is ezért szerződtette.

Az Apple 267 milliárd dolláros készpénzállományából a mai állás szerint ötször tudná megvenni a Teslát.

Gerber szerint viszont elég, ha 5-10 százalékkal társul be, és a menedzselésben hasznosítja a tapasztalatait. Az üzletember úgy látja, a Tesla önvezető autózást érintő kísérletei megkéstek, sokkal többet profitálna, ha járműveit az Apple iOS operációs rendszerével vezérelnék. Az Apple-nek hatalmas presztízsveszteség, hogy a Teslák óriási kezelőpaneljein nincs hely számára.

Az Apple azonban nem kommentálja a Tesla ügyeit, talán arra vár, hogy a tőzsdefelügyeleti vizsgálat nagy valószínűséggel elmarasztaló döntése még mélyebb szakadékba lökje az autógyártó kurzusát.

A Wall Street-i elemzőknél a Tesla célárfolyamának mediánja 336 dollár, ehhez képest a Musk-féle kivezetési terv kilátástalanságára hivatkozva a JPMorgan 308-ról 195 dollárra módosította célárfolyamát, és a beszállítók is kezdenek aggódni a számláik sorsa miatt.

Az is kiderült, hogy a szaúdi állami befektetési alap (PIF) több vasat tart a tűzben, s nemcsak a Teslában, hanem riválisában, a Lucid Motorsban is szeretne tulajdonhoz jutni. A luxus-villanyautóját, a Lucid Airt tavaly bemutató cég egymilliárd dollárt kaphat a szaúdiaktól, amelyből Arizonába felhúzott üzemében megkezdhetné a 60 ezer dollárról induló villanyautó gyártását.

Hasznot hozhat a gyárleállás

Már a harmadik negyedévben elérhető a történelmi cél, s nyereségessé tehető a Tesla, ha szeptemberben a cég egy-két hétre leállítja a termelést a fremonti gyárában – legalábbis a Seeking mAlpha elemzői szerint. Egyrészt kisöpörhetnék a Model X és a Model S felduzzadt raktárkészletét, ami pénzt hoz a házhoz, másrészt az üzemeltetés leállításával minimálisra redukálhatnák a kiadásaikat, harmadrészt a krónikus alváshiányban szenvedő, munkamániás Elon Musk is újra tudná tölteni lemerült energiacelláit. Ha minden összejön, és kimutatható lesz a profit, az a befektetők megnyugtatásához s ezzel együtt az árfolyam emelkedéséhez is hozzásegíthet. A gyár leállítása azonban egyelőre nem szerepel a Tesla tervei között.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.