A szórakoztatóipar egy újabb szegmensébe is beteszik a lábukat a kínaiak: a Tencent internetes óriás leányvállalata a KKR amerikai befektetési társasággal karöltve vételi ajánlatot tett a Universal Music Groupra (UMG). A tavaly novemberben részvényeit a New York-i tőzsdére bevezető Tencent Music Entertainment (TME) és partnere egyelőre nem ront ajtóstul a házba, csak a részvények kevesebb mint felét akarja megszerezni, s az ügyletre 20 milliárd eurót szán – értesült a Reuters. Ekkora összeg a Universalt birtokló francia Vivendi médiacsoportot is gondolkodásra késztetheti. A végső szót az ügyben Vincent Bolloré multimilliárdos mondja ki, akinek 25 százalékos részesedése van a Vivendiben. A hírügynökség forrásai szerint Bolloré várakozó állásponton van, ott tart, hogy befektetési bankokat kér fel tanácsadónak, hogy megvizsgálják, milyen hatással járna a UMG kisebbségi részének eladása. A kínaiaknak Bolloréval nem lesz könnyű dolguk, ő ugyanis ragaszkodik a UMG-ben szerzett befolyásához, a stratégiai döntéseket a jövőben is ő akarja meghozni.
A Sony Musicot és a Warner Musicot megelőzve a világ legnagyobb zenekiadójának számító Universal értékéről számos adat jelent már meg. Daniel Kerven, a JPMorgan médiaelemzője egyedinek és megkerülhetetlennek nevezte a zeneiparban a UMG-t, amellyel minden komoly streamszolgáltatónak vagy partnerként, vagy – mint esetünkben – résztulajdonosként kapcsolatban kell állnia. Árazása is ennek megfelelően magas, 44 milliárd euró. A Goldman Sachs csak 35 milliárd euróra, a Deutsche Bank 29, a BNP Paribas pedig 25 milliárd euróra taksálja a többi között Lady Gaga, Taylor Swift, Drake és Kendrick Lamar kiadói jogaival rendelkező Universalt. A Vivendi vezérigazgatója, Arnaud de Puyfontaine 2017-es becslése szerint a UMG 40 milliárd euró feletti értéket képvisel. Akkor a Vivendi a Universal tőzsdei bevezetésén (IPO) gondolkodott, de letett róla, vélhetően azért, mert egyre több streamszolgáltatóval tudott megegyezni, s ezzel oldódtak a zeneipar profittermelő képességét illető aggodalmak. Olyannyira, hogy a Deutsche Bank szerint a UMG 2023-ban már évi másfél milliárd euró készpénzt tud termelni, ezért egy balsikerű IPO-t aligha érdemes megkockáztatni. A zeneiparban van pénz, az IFPI piackutató adatai szerint a kiadói iparágnak 2017-ben az előző évit 8,1 százalékkal meghaladó, 17,3 milliárd dolláros bevétele volt.
A Tencentnek streamszolgáltatóként van érvényes licencszerződése a Universallal, de a KKR sem ismeretlen a szakmában, hiszen korábban a Bertelsmann-nal közös céget hozott létre a német médiaóriáshoz tartozó BMG kiadó jogainak hasznosítására, s befektetése olyan sikeres volt, hogy a Bertelsmann 2013-ban dupla áron vásárolta ki a közös cégből. Az ágazati összefonódásokra jellemző, hogy a Universalnak 4 százalékos részesedése van a globális piacvezető streamszolgáltatóban, a svéd Spotifyban, míg ez utóbbi és a Tencent kereszttulajdonnal rendelkezik egymásban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.