Jó néhány év eltelt azóta, hogy a Pfizer nagyobb kaliberű akvizícióval erősítette sorait, az Array BioPharma megvásárlásának hétfői bejelentése azonban megtörte a jeget. A vételár részvényenként 48 dollár, összesen körülbelül 11,4 milliárd dollár, ami 63 százalékos prémium az Array pénteki záró árfolyamához képest. Az Array részvényeseinek így mindenképpen pozitív a hír, de mit nyújt a Pfizer számára az új vétel?
Az Array két engedélyezett készítménnyel rendelkezik (Braftovi, Mektovi), amelyek a metasztatikus melanoma kezelésére alkalmasak. Az elmúlt negyedévben 35 millió dollár bevételt hozott ez a két termék, ami önmagában nem váltja meg a világot. Sokkal nagyobb lehetőség, hogy az Eli Lilly Erbitux készítményével kombinálva a végbélrák kezelésére is alkalmasak lehetnek ezek a gyógyszerek. Az első eredmények olyannyira biztatónak bizonyultak, hogy egyes szakértői vélemények szerint ez a trió válhat a végbélrák sztenderd kezelési módszerévé. Ez természetesen óriási potenciált hordoz magában, az időtényező azonban fontos kérdés.
Az Array megvásárlása a 2019-es és 2020-as pénzügyi évben várhatóan 0,04 dollárral csökkenti a kiigazított EPS-t, tehát mérsékelten negatív hatású. Pozitívan először 2022-ben érintheti a Pfizer eredményét az ügylet, meghatározó pedig körülbelül 2026-ban lehet, amikor az egymilliárd dollárt közelítheti az Array-től származó bevétel. A cég megvásárlása tehát egyértelműen hosszabb távú stratégiai befektetésnek minősül, ami jelentősen erősíti a Pfizer onkológiai termékkörét, ahol még akadnak hiányosságok.
A Pfizer legújabb akvizíciója kifejezetten biztató lehetőségekkel kecsegtet, pedig az Array harmadik fázisban lévő ARRY-797 készítményéről még szó sem esett. Ha eddig hosszú távú befektetésként tartottunk a portfóliónkban Pfizert, akkor véleményem szerint ez a lépés pozitív megerősítés azzal kapcsolatban, hogy a vállalat megfontoltan építi tovább a jövőjét és teremt értéket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.