BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vegyes a villanyautó-gyártók megítélése

A befektetők elbizonytalanodtak, és a jegybankárok reakcióját figyelik, amióta háborúvá fajult az orosz–ukrán konfliktus, és az Oroszország elleni nyugati szankciók súlyos gazdasági visszaeséssel fenyegetnek. Az eddig egyedül lehetségesnek elkönyvelt héjajövőkép tovatűnése pedig újból ráirányította a figyelmet a járvány visszaszorulása óta kegyvesztett növekedési részvényekre.   

Rendkívül érdekesek lehetnek most az e-autó-részvények, az akkumulátorgyártók részvényei és azok a vállalatok, amelyek a kapcsolódó infrastruktúra kialakításában, illetve az alkatrészgyártásban érdekeltek 

– mondta a VG-nek Józsa Bence, az Equilor elemzője. Hozzátette: az orosz–ukrán háború miatt felerősödött a törekvés, hogy Európa és az Egyesült Államok csökkentse az orosz energiahordozóktól való függést, emiatt komoly kormányzati ösztönzőprogramokra és állami beruházásokra spekulálnak a piacok. Annál is izgalmasabb most ez a szegmens, mert növekedési részvényekről van szó. A pandémiából való kilábaláskor, a részvénypiaci rotáció során csúnyán megütötték ezeket a papírokat, és rengeteg pénzt lapátolták át a befektetők az értékalapú részvényekbe. A növekedési papírok ugyanis érzékenyek a kamatemelésekre, és a kötvénypiacok már a kamatemelési ciklust árazták az elmúlt hónapokban. Mindezzel együtt kell bátorság a villanyautózásba fektetni, mert 

ezt az ágazatot is sújtja a csiphiány, az ellátási láncok zavarai sem enyhültek, és Kína zéró Covid-toleranciája is állandó kockázati tényező marad.

Fotó: Shutterstock

Az ágazat számos egyedi sztorit kínál, mégsem könnyű választani az egyes részvények közül. Egészen eltérő okokból ugrott meg a hét elején a Tesla részvényének és a Nio amerikai letéti jegyének árfolyama. 

A Tesla most német gyártóüzeme miatt érdekes. 

Korábban azt tervezték, hogy már tavaly ősszel megindul a termelés a Berlin melletti Gigafactoryban, ahol évente legalább félmillió autót és a hozzájuk tartozó akkumulátorokat gyártanának, s legalább 12 ezer munkahelyet hoznak létre. Ám a gyár engedélyének kiadása hónapok óta késik, miközben a rivális Volkswagen feljött Európában a Teslára. A csaknem 8 százalékos Tesla-rali azt követően indult, hogy kiderült, hamarosan megnyithat a gyár. 

Ezzel szemben a hétfőn 9 százalékot ralizó Nio a hongkongi másodlagos részvénykibocsátás okán keltette fel a vásárlók érdeklődését. 

A kínai elektromosautó-gyártó az amerikai–kínai kereskedelmi háború és a kölcsönös feketelistázás miatt szenvedett. Bár a Nio részvényei a pandémia idején jól szerepeltek, ám amióta megkezdődött a washingtoni visszaszámlálás – amelynek végén kitiltják a tengerentúli tőzsdékről azoknak a vállalatoknak a papírjait, amelyek nem kínálnak kellő mélységű betekintést az auditba – nyomás alá került. Ám a héten megkonduló hongkongi tőzsdeharang nagymértékben csökkenti a cég körüli kockázatokat.  

Jellemző a mostani hektikus piacra, hogy kedden az amerikai nyitás előtti kereskedésben már mindkét papír negatívan korrigált. De nemcsak a kínai vagy a tengerentúli tőzsdéken történő jegyzés eltérő kockázatai intenek óvatosságra. Ezen a piacon a technológiai versenyfutás is könnyen megtréfálhatja a befektetőket. Nem lehet előre tudni, hogy vajon melyik akkumulátortípus lesz a befutó a közeljövő elektromos autóiban. Ezért ha valaki az ágazatra akar fogadni, akkor a tőzsdén kereskedett befektetési alapok (ETF) kínálnak olyan megoldást, ahol jól kezelhetők az ágazaton belüli kockázatok. Ilyen például a Global X Autonomous & Electric Vehicles ETF, amely egész hatékonyan követi a szektort.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.