BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Van, ahol az ügyfelek felének nő a törlesztőrészlete

A devizás autó- és személyi hiteles ügyfelek elenyésző hányada kérte a forintosítás mellőzését, annak ellenére, hogy sokaknak nőtt a törlesztőrészlete.

Bár sokaknál nőtt a törlesztőrészlet, a személyi és autóhitelesek zöme nem kérte a szerződésmódosítás és a forintosítás mellőzését a finanszírozó pénzügyi intézménynél. Erre a forintosításról és szerződésmódosításról szóló levél kézhez vételét követő 30 napon belül van lehetőség, és tekintettel arra, hogy ezt a dokumentumot a hitelintézetek és pénzügyi vállalkozások a jogszabályok szerint december 15-ig postázták, a legtöbb ügyfél esetében a napokban le is járt a határidő.

Volt pedig olyan hitelintézet, ahol sokaknak nőtt a törlesztőrészlete. Az MKB-nál például több mint 6 ezer szerződést érintett a forintosítás, az állomány meghaladta a 7 milliárd forintot, és a szerződések körülbelül felénél emelkedett is a részlet átlagosan 12 százalékkal. Mindennek dacára a kliensek csupán 2,5 százaléka döntött úgy, hogy nem kér az átváltásból. Ezek a konstrukciók jellemzően olyan autóhitelek voltak, amelyeknél az ügyfelek eredetileg forintban fix törlesztőrészletet vállaltak, így a havi terheikben a válság idején sem érezték ugyan a svájci frank árfolyamának emelkedését, a meg nem fizetett árfolyamkülönbözet miatt viszont a tőketartozásuk sem csökkent az eredetileg várt mértékben.

Az új szerződésben viszont annuitásossá válik a kölcsönük, amelynek nemcsak a törlesztőrészlete, de a futamideje is nőhet. A törlesztőrészlet emelkedésének mértéke azonban limitált, a szerződéskötéstől számított 12 éves futamidőn belül kifutó konstrukcióknál maximum 15, az ennyi idő alatt le nem zárhatóknál legfeljebb 25 százalékos lehet. Szintén törlesztőrészlet-emelkedésre számíthattak azok, akiknek késedelmes volt a hitelük, de a mérték náluk sem lehetett nagyobb.

A forintosítással egyébként még azok a svájcifrank-hitelesek is jellemzően jobban jártak, akiknek nőtt a havi terhük. Az átváltás ugyanis a nem késedelmes tartozás esetében a 2014 novemberi, vagyis a piacinál körülbelül 10 százalékkal kedvezőbb árfolyamon történt meg, vagyis ha a törlesztő nőtt is, a fennálló tartozás mérséklődhetett. Nyilván ez is az oka annak, hogy a szerződésmódosítást a legtöbben elfogadták.

Az UniCreditnél például 800 személyi kölcsönt érintett most a forintosítás, ezek ötödénél nőtt a törlesztő, igaz, átlagosan csupán 1800 forinttal, és közülük senki sem kérte a forintosítás mellőzését. A K&H-nál 9 ezer ügyfélnek küldtek levelet, és nem egészen a tizedüknél emelkedtek a részletek, a növekedés 7,54–24,98 százalék között volt, közülük 50-en kérték a forintosítás mellőzését. A CIB Lízingnél 15 ezer, a CIB Banknál mindössze 130 szerződést módosítottak, a lízingcégnél ezeknek csupán a töredékénél nőtt a részlet, a banknál pedig minden hitelesnek csökkentek a terhei. A lízingcégnél a részletek kizárólag az úgynevezett maradványértékesítéses konstrukcióknál emelkedtek, és az ügyfelek 3 százaléka kérte eddig a forintosítás mellőzését. A Budapest Autófinanszírozási Zrt. 14 ezer ügyfélnek küldött levelet, és a pénzügyi intézmény állítása szerint néhány speciális esetet leszámítva nem növekedtek a törlesztőrészletek. Emelkedés akkor fordulhatott elő, ha az ügyfél késedelembe esett, vagy ha jövőbeni törlesztési ütemezés az ügyfél által korábban kért nagy összegű befizetést tartalmazott. A társaság közlése szerint eddig a kliensek elenyésző hányada kérte a forintosítás mellőzését.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.