Befejeződött a magyarországi GSM-R hálózat kiépítésének első fázisa, ezzel megvalósul a vasúti biztosítóberendezések és a vasúti járművek közötti folyamatos adatkommunikáció, ami jelentősen növeli a rendszer megbízhatóságát, új lehetőségeket teremt a vasúti forgalom irányítására – közölte az európai uniós projektet megvalósító NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt.
A tájékoztatás szerint csatlakozva az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszerhez (ERTMS), Magyarország legforgalmasabb vasútvonalain is kiépül a GSM-R (Global System for Mobile Communications – Railway) hálózat.
A korszerű technológiát és a legmodernebb eszközöket felvonultató, egységes GSM-R rendszer
jelenleg mintegy 1000 kilométer hosszú vasútvonal mentén biztosít professzionális mobil kommunikációs összeköttetést.
A közleményben felidézik, hogy az Európai Unió a vasúti közlekedési rendszerek egységesítése és az országok közötti átjárhatóságának megteremtése, a személy- és teherszállítás hatékonyabbá és versenyképesebbé tétele érdekében döntött az európai nemzetközi vasúti folyosókon az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszer (ERTMS) bevezetéséről.
A már több uniós tagállamban működő GSM-R kommunikációs rendszerhez csatlakozó magyarországi GSM-R hálózat folyamatosan kiváltja a heterogén és egyre nehezebben üzemeltethető analóg vasúti rádiós rendszereket, így kiépítése komoly és előremutató változásokat hoz a magyarországi vasúti közlekedésben – írják a közleményben.
A projekt első fázisának megvalósulásával a Magyarországon áthaladó két nagy nemzetközi vasúti folyosó – a Hamburg-Bécs-Budapest-Athén, és a Lyon-Trieszt-Ljubljana-Budapest – kommunikációs rendszere válik egységessé és átjárhatóvá. Ez azt is jelenti, hogy bármely ország vasúti szerelvénye úgy tud közlekedni a tagországok vasúti folyosóin,
hogy útját nem akadályozza a kommunikációs rendszerek különbözősége.
Az Európai Uniós támogatással megvalósuló projekt kedvezményezettjeként a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. a legforgalmasabb vasúti folyosókon, így például a budapesti agglomeráció számos vonalán, illetve a Budapest-Székesfehérvár, a Budapest-Hegyeshalom, a Győr-Zalaegerszeg-Bajánsenye, a Budapest-Szolnok-Püspökladány, a Szolnok-Lökösháza, valamint a Sopron-Szentgotthárd vonalak mentén építette ki a szolgáltatást.
A beruházás első fázisának sikeréhez a vasúttársaságok aktív közreműködése is hozzájárult,
a kiépített rendszer a magyar állam tulajdona, üzemeltetését a MÁV és a GySEV végzi.
A GSM-R rendszer szállítását és a rendszer integrálását a Kontron Transportation Hungary Kft. – korábbi nevén Kapsch CarrierCom Kft. – és az MVM OVIT Országos Villamostávvezeték Zrt. alkotta konzorcium végezte a NISZ Zrt. közbeszerzési eljárása nyerteseként a Széchenyi 2020 program keretében – tájékoztatott a NISZ Zrt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.