A túlzott turizmus visszaszorításáért éveken át küzdő Velence, Dubrovnik, Athén és Barcelona tavaly a vírus hatására váratlanul megtapasztalhatta a külföldi és belföldi vendégek hiányát. Sőt a Financial Times (FT) szerint idén is meglehetősen néptelenek maradnak a 2019-ben még tömegesen látogatott mediterrán városok. Mivel a legtöbb országban az idősekkel kezdik a társadalom átoltását, elképzelhető, hogy néhány szerencsés nyugdíjas csoportnak egyedülálló élményben lesz része – írja a brit lap. Aki az oltás után veszi a bátorságot és útnak indul, olyan készséges szállásadókra és vendéglősökre találhat, mint még soha.
Valóban azt látjuk, hogy a tapasztaltabb utazók szívesen felkeresnék kedvenc nyaralóhelyeiket a szükséges oltás megszerzését követően, még mielőtt a turisták derékhada ismét felkerekedik
– mondta el az FT-nek Ted Wake, a londoni Kirker Holidays menedzsere. Az egyik nyolcvan körüli hölgy például, aki a cég régi ügyfeleként augusztusban járt Velencében, most írt Wake-nek, hogy ez volt az utóbbi évek legcsodálatosabb utazása, amely az 50-es években tett első itáliai útjára emlékeztette, ezért márciusban előreláthatólag meg is ismétli.
A másik meghatározó turisztikai trend a színvonalas belföldi út és kalandtúra. Az Egyesült Királyságban októberben alapították meg kiszolgált brit katonák a Wildnis utazási irodát, amely tavasztól kínálja – a luxust nomád életérzéssel ötvöző – útjait a Skót-felföldre. Land Rover Defenderekkel viszik a résztvevőket például vadvízi és tengeri kajakozásra, profi séfek készítik az ételeket nyílt tűzön, és mindez négy napra egy személynek 3000 fontba kerül. Az Egyesült Államok vadregényes vidékein szafari stílusú táborozásokat szervező Under Canvasnál is már majdnem minden utat lefoglaltak.
A természetközeli utakra nemcsak országon belül nagy az igény, távoli földrészek lakatlan tájaira is sokan ellátogatnának. A Geordie Mackay-Lewis és társai által alapított Pelorus iroda egyebek között Afrikába és az Antarktiszra szervez turistaexpedíciókat. A cégnél már most készülnek az idén december 4-én a Déli-sark közelében látható teljes napfogyatkozásra, amelyet fizető vendégeik a Union Glacier-gleccser közelében nézhetnek majd végig. A 12 napos program fejenként 40 ezer fontba kerül. Erősen érzékelhető náluk is, hogy növekszik az érdeklődés, amióta elérhető közelségbe került a vakcina. Mint Mackay-Lewis elmondta, az ilyen típusú turizmusra jellemző az „életben egyszer” életérzés, nemrég például valaki az ötvenedik születésnapja afrikai megünneplésének megrendezésére kérte fel az irodát.
Mind kedveltebbek a vírus ellen védelmet nyújtó szigetek is, jelenleg – Sarah-Leigh Shenton, a Red Savannah túraoperátor marketingigazgatója szerint – a Maldív- és a karibi szigetek viszik el a pálmát, de újra nő a kereslet a Földközi-tenger iránt is. A Menorcáról online információkat gyűjtő érdeklődők száma a Red Savannah-nál 14 százalékkal, az Ibizáról tájékozódéké pedig 77 százalékkal gyarapodott az előző év azonos időszakához mérten, a görög szigetek esetében 52 százalékos a növekedés. A szicíliai és korzikai villákat bérbe adó Thinking Traveller utazási irodánál pedig már csak a legritkább esetben lehet nyári szálláshoz jutni.
Közkedvelt a turisták körében az Adriai-tenger és Dalmácia is, de ahelyett, hogy luxushajókon utaznának, most inkább kis méretű jachtokat bérelnek. A Sail Dalmatia utazási iroda szerint tavaly rengeteg új ügyfelük volt, akiknek a 80 százaléka először bérelt jachtot. A biztonságos környezet elnyerte az emberek tetszését – mondta Dora Vulic cégalapító. A 2021-es foglalásokból már látszik, hogy a trend folytatódni fog – tette hozzá.
A lassú utazás már régi jelszó, ám csak most telítődött igazán valós tartalommal. A lényeg egyszerű: ritkábban kell elutazni, de akkor hosszabb időre, ami egyrészt csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást, másfelől sokkal jobb lehetőséget teremt egy idegen kultúra alapos megismerésére. A komótos turista kevesebb időt tölt a repülőtereken, ugyanakkor többet pihen, így aztán a posztpandémiás tünetekből is gyorsabban kigyógyulhat. Jó ötlenek bizonyult a 48 napos, Odüsszeia a selyemúton nevű program megszervezése is, amelynek keretében 11 400 font fejében járhatnak be a résztvevők hat országot és tizenöt világörökségi helyszínt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.