A Dacia 1999. július 2-án került a Renault fennhatósága alá, s a meglévő román típusok „pofozgatása” után a 2004-es Logan volt az első modell, amelyiket már a franciák tervezték, saját technikai készletük felhasználásával. Akármilyen olcsó is volt, pofonegyszerű formaterve és finoman szólva is igénytelen utastere miatt sok kritikát kapott, úgyhogy a második generáció főleg ezeken a területeken fejlődött tovább.
Egészen pofás az új Logan és vállalható a hátulja is. Az utastér továbbra sem flancos, de beülve legalább már nem akarjuk felvágni az ereinket. A műszeregységen kívül a kapcsolók és kezelőszervek többsége is korábbi Renault modellekből ismerős, akárcsak az ergonómiai bakik: a kürt az indexkapcsoló végére, míg az ablakemelők kapcsolói a középkonzol aljára kerültek, a váltókar előtti dupla italtartó pedig csak a kisebb poharakat, palackokat tartja biztonságosan. Ugyanakkor a helykínálat hosszában igazán nagyvonalú, a hátsó lábtér például némelyik kompakt autónak is javára válna, egyedül széltében szűkös a Logan. Azért négy felnőtt és a poggyászaik kényelmesen elférnek a kocsiban: az 510 literes csomagtérből ugyan sok helyet rabolnak a lengőzsanérok, de az alapmodellt kivéve – az osztottan dönthető támlákkal – bővíteni is lehet.
A 1 990 000 forintos vételár tükrében persze mindezek felett képesek vagyunk simán szemet hunyni. Ennyiért van defektjavító készlete, szervokormánya és 1,2-es, 16 szelepes benzinmotorja 75 lóerővel, széria a menetstabilizáló, a négy légzsák, valamint az Isofix gyermekülés rögzítőpontok. Az igazsághoz tartozik, hogy az Access „fapados járat” csak fényezetlen fekete műanyag lökhárítókat, kilincseket és tükörházakat kap, s ahogy a régi szép időkben, az ideális vezetési pozíció kialakítását csupán az ülés előre-hátra tologatásával és a háttámla állításával tehetjük meg.
A 2 390 000 forintos Arctic csúcsfelszereltségű tesztkocsiban már a kormány és a vezetőülés magassága is szabályozható, továbbá első elektromos ablakemelőkkel, elektromosan állítható és fűthető külső visszapillantó tükrökkel, manuális klímával, MP3 kompatibilis CD-lejátszós rádióval és USB csatlakozóval, fedélzeti komputerrel kényeztet a Dacia. Aki ennél is többre vágyik, jutányos árú extrák (15 colos alufelni, metálfény, pótkerék, könyöktámasz, bőrkormány és sebváltó, bőrkárpit, tempomat, tolatóradar, érintőképernyős multimédiás és navigációs rendszer Bluetooth kihangosítással) közül szemezgethet. A futóműhangolás tökéletes a hazai útviszonyokhoz
Az alapmotor tisztességesen viszi a Logant, ha csupán a forgalom ritmusát szeretnénk tartani, különösebben nyüstölni sem kell. Ez már csak azért is előnyös, mert 3000-es fordulattól egyre jobban, egészen az üveghangig felerősödik a motorzaj. Teljesen megúszni nem fogjuk, mert előzéskor és emelkedőn ajánlatos visszagangolni a kulisszában hosszú utakon, de viszonylag pontosan kapcsolható ötfokozatú sebességváltóval és pörgetni a négyhengerest. 130 km/órás sztrádatempónál 4000-nél cövekel a fordulatszám, így ekkor már fárasztók a menetzajok – szóval a Logan nem a legideálisabb utazóautó. Ilyenkor az étvágya is megjön, s amíg városban akár 6,5 liter környékén is elmászkálhatunk, addig autópályán bőven 7,0 liter felett eszik.
A futómű hangolása viszont abszolút Kelet-Európa kompatibilis, ügyesen lépi át a kisebb-nagyobb úthibákat és egészen komfortos a rugózása. Cserében átlagosan fogja az utat, kanyarban viszonylag hamar elveszíti a tapadást és tolni kezdi az orrát, a kelleténél erősebb oldaldőléssel fordul, míg nagy sebességnél oldalszélre érzékeny. Persze ezekkel együtt a kissé indirekt kormányzás sem igazán zavaró, hiszen úgysem a szerpentineken fogunk veretni a Daciával.
A második generációs Logannal telibe trafálták, milyennek kell lennie a tökéletes olcsóautónak: immár vállalható a forma és a belső, megfelelő értékekkel bír és bombasztikus áron adják. Egyszóval a Logan az olcsóautók királya.
Egyébként a Logan és Sandero talán legfontosabb új extrája a Media Nav elnevezésű navigációs rendszer. Az érintőképernyős egység természetesen rádiót, mobiltelefon-kihangosítást és vezeték nélküli zenelejátszást támogató Bluetooth-t is kínál. A navigációs rendszer grafikája meglepően igényes, s ha a vezető úgy kívánja, háromdimenziós térképet is beállíthat.
Egyébként a Logan és Sandero talán legfontosabb új extrája a Media Nav elnevezésű navigációs rendszer. Az érintőképernyős egység természetesen rádiót, mobiltelefon-kihangosítást és vezeték nélküli zenelejátszást támogató Bluetooth-t is kínál. A navigációs rendszer grafikája meglepően igényes, s ha a vezető úgy kívánja, háromdimenziós térképet is beállíthat. Tetszett verhetetlen ár-értékarány
helykínálat, csomagtér
vállalható formaterv, belső
elérhető árú extrák
Nem tetszett
menetzajok nagy sebességnél
fogyasztás
Összegzés
Ha az autózásból ki tudnánk zárni az érzelmi faktort és racionálisan mérlegelünk, a hazai útviszonyokhoz, az aktuális üzemanyagárak és szabálysértési tételek mellett a Logan tökéletesen megfelel az alapvető mobilitási célokra. A többi már csak a hozzáadott érték. Műszaki adatok Összlökettérfogat: 1149 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 55 kW (75 LE) 5500/perc
Max. forgatónyomaték: 107 Nm 4250/perc
Hossz./szél./mag.: 4347/1733/1517 mm
Tengelytáv: 2634 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1493/1476 mm
Fordulókör: 10,68 m
Saját tömeg/teherbírás: 974/531 kg
Csomagtér: 510 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyorsulás 0–100 km/h: 14,5 s
Maximális sebesség: 156 km/h
Város/országút/vegyes: 7,6/4,9/5,8 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,7 l/100 km
CO2-kibocsátás: 135 g/km
A modell alapára: 1 990 000 Ft*
A tesztelt modell ára: 2 390 000 Ft
A tesztautó szállítója: Renault Hungária Kft.,
1135 Budapest, Róbert Károly körút 96–98.
Telefon: 06-1/237-2100
*Dacia Logan 1.2 16V Access -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.