Hány patikahálózat működik Magyarországon?
A gyógyszerellátásra vonatkozó szabályozásban nincs definiálva a hálózatos gyógyszertár fogalma sem az együttműködés típusa, sem pedig a gyógyszertárak száma alapján. Az együttműködés több különböző típusa található meg Magyarországon a közös tulajdonostól kezdve a franchise hálózatokon és marketingtársulásokon át egészen a beszerzési társulásokig. Ezek mindegyike értelmezhető hálózatos együttműködésnek.
A gyógyszertárak mekkora része csatlakozott már valamilyen hálózathoz?
Az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet legfrissebb, szeptember eleji adatai szerint 2304 közforgalmú gyógyszertár működik Magyarországon, ezeknek mintegy 80-90 százaléka köthető valamilyen hálózathoz. A legnagyobbak, hogy csak néhány példát említsek: az Alma, a Gyöngy, a Benu és a Szimpatika hálózatok. A két legnagyobb marketingtársulás több száz, a franchise és beszerzési társulások – amelyekből több is van – egyenként száz-kétszáz gyógyszertárral működnek. A gyógyszer-gazdaságossági törvényben előírtak szerint a gyógyszertárak nagyobb tulajdonrészének gyógyszerészi kézben kell lennie. Tehát a gyógyszertárak többségi tulajdona magyar gyógyszerészeké. Mellettük kisebbségi tulajdonosként jelen lehetnek Magyarországon bejegyzett cégek.
Mit jelent a patikák működésében, ha egy lánchoz csatlakoznak?
Megkönnyíti a gyógyszertárak finanszírozását, segíti a patikákat információhoz jutni, és gazdaságilag stabilizálja az önállóan esetleg működésképtelen gyógyszertárakat. A csatlakozás egyúttal hozzájárul a gyógyszerészek adminisztrációs terheinek csökkentéséhez, így több idejük jut arra, hogy foglalkozzanak a betegekkel. A hálózatok logisztikai, gazdasági segítséget nyújtanak a gyógyszerészeknek, de a szakmai kérdésekbe nem szólhatnak és nem is szólnak bele. A hálózatosodás leginkább a városi patikákra jellemző, de előfordul, hogy kis vidéki gyógyszertárak is tagjai hálózatoknak.
A költséghatékonyság a legfőbb vonzerő?
A hálózathoz csatlakozó gyógyszertárak száma nő, bár a tendencia egyre lassul. Úgy gondolom, a még nem csatlakozott patikák egy része a közeljövőben belép valamelyik rendszerbe. Az egy tulajdonos kezében lévő gyógyszertárak száma legfeljebb négy lehet a törvény alapján, tehát bővülésre ezen a területen nem számítunk. A franchise hálózatokhoz, valamint a marketing-, beszerzési és egyéb társulásokhoz való csatlakozásra viszont továbbra is van lehetőség. Véleményünk szerint a gyógyszertárak működési költségeinek emelkedésével egyre több gyógyszertár választja az együttműködés valamilyen formáját. Ha már egy gyógyszertár megtapasztalta a hálózatok által kínált előnyt, akkor a magasabb szintű együttműködést nyújtó hálózat irányába lép tovább.
Ha már az előnyöket említette, vannak hálózatonként releváns különbségek?
A marketingtársulásban a közös marketingtevékenység segíthet a forgalom növekedésében, míg a beszerzési társulások csökkenthetik a forgalmazott készítmények beszerzési árát. A franchise rendszer kínálhat közös marketingstratégiát, kidolgozott arculati elemeket, de hozzájárulhat a gyógyszertár-működtetés egyéb területeihez is, például üzletviteli tanácsadás formájában. Egyéb szolgáltatások is kedvezőbb áron érhetők el, például a könyvelés, a bankszámla-vezetés vagy az ügyvédi jogsegély. Minden hálózat más-más szinten járul hozzá a gyógyszertárak versenyképességéhez, és teszi fenntarthatóvá a működésüket.
Hogyan hat mindez a piaci versenyre? Nem csorbul a hálózatba tömörülés miatt?
A gyógyszertári marketing szigorúan szabályozott. A verseny inkább az egyéb termékek forgalmazása esetében jelenik meg. A különböző hálózatok által kifejtett közös marketingtevékenység pozitívan járulhat hozzá az adott hálózathoz tartozó gyógyszertárak versenyképességéhez. A gyógyszertáraknak emellett versenyezniük kell azokkal a kereskedelmi egységekkel, mint például a drogériák, bioboltok, hipermarketek, amelyek árusítanak bizonyos, gyógyszertárban is forgalmazható termékeket, például étrend-kiegészítőket, tápszereket. Ezekre az üzletekre jóval lazább marketingszabályok vonatkoznak, mint a patikákra, miközben a gyógyszertárakban sokkal szabályozottabb körülmények között és szakszerű tanácsadás mellett juthatunk hozzá ezekhez a készítményekhez.
A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.