A statisztika szerint nagyjából a magyar lakosság 80 százaléka tartozik az aktív internetfelhasználók közé, közülük 90 százalék pedig minden nap internetezik. Ez azt jelenti, hogy ötből négy magyart el lehet érni az interneten keresztül. Tudják ezt a magyar cégek is, ezért ma már a magára valamit is adó vállalkozások – mérettől és foglalkozási körtől függetlenül – már az indulás pillanatában elkezdik felmérni, milyen megoldások és lehetőségek léteznek egy saját honlap felépítésére.
A honlap készítő piacon kisebb-nagyobb kilengésekkel gyakorlatilag folyamatos a kereslet: nem csupán a belépő új vállalkozásoknak kell saját honlap, de a régi céges weboldalak is cserére szorulnak legkésőbb 4-5 év után. A kínálati oldalon pedig rengeteg különböző státuszú és tudású szereplő versenyez a megbízásokért.
Egyfelől ott vannak a nagy marketinges-webfejlesztő ügynökségek, és a kisebb, erősen specializált cégek. Másfelől pedig nagyon sok szabadúszó egyéni vállalkozó, rengeteg különféle tapasztalat- és tudásszinttel. És persze rengeteg a piacon a megbízásokat sokszor teljesen feketén vadászó ügyeskedő is.
Talán már ennyiből is látható, hogy ez egy nagyon összetett piac. Az árazásra ennek megfelelően nincsen uralkodó séma, egy honlap ára 50 ezer forinttól a sokszázezres, akár milliós összegekig rúghat.
Szerencsére azért meg lehet ragadni néhány, az árazást befolyásoló általános tendenciát:
● A nagy ügynökségek általában jóval magasabb áron dolgoznak, mint az egyéni vállalkozók, mivel az utóbbiaknak nincsenek céges költségeik. Hogy ez az árkülönbség a minőségben is megmutatkozik-e, az egyáltalán nem biztos. Sok ügynökség szervezi ki a munkát egyéni vállalkozóknak.
● Az egyedi fejlesztésű (saját, egyedi kódkészletre épülő) honlapok drágábbak, mint a WordPress, Drupal, Joomla, stb. rendszerekre épült weboldalak. Az egyedi fejlesztés mellett szólhatnak különleges biztonsági elvárások, vagy nagyon speciális igények. De az esetek többségében a megrendelő szempontjából semmilyen pluszt nem ad az egyedi fejlesztés, például egy WordPress alapú honlaphoz képest.
● Az egyedi igények természetesen nagyon befolyásolni fogják a kapott árajánlatokat. Egy egyszerűbb, bemutatkozó céges weblap néhány alapvető funkcióval (hírlevél, kapcsolati űrlap, szakmai blog) többszörösen kevesebbe fog kerülni, mint egy komplex webáruház, több száz vagy ezer termékkel.
● De befolyásolni fogja az árajánlatot az is, hogy mennyire tűnik problémásnak a megrendelő. Sok vállalkozó alapból magasabb árat szab az olyan ügyfélnek, aki már a kapcsolatfelvételkor alkudni próbál, agresszívan kommunikál, követelőzik vagy túl szoros határidőt akar.
Vagyis lehetetlen konkrétan megmondani, hogy pontosan mennyibe kerül egy honlap ma Magyarországon. A piac működésébe belelátva mégis lehet adni egy viszonylag tág becslést, ami a tapasztalatom szerint egész jól lefedi a valóságot:
Egy átlagos, jó minőségű céges honlap ára jelenleg valahol 150 ezer és 300 ezer forint között életszerű. Egy jó minőségű webázuház elkészítése 350-400 ezer forint alatt nincs sok esély, és erre még nagyon sok extra költség jöhet rá.
Természetesen léteznek ezeknél a számoknál jóval olcsóbb, és drágább ajánlatok is. Ilyen esetben már azért érdemes résen lenni, és komolyan végiggondolni, miért kerül jelentősen többe vagy kevesebbe az ajánlat az átlagosnál.
Teljesen ingyenes weboldal, ami sem most, sem később nem kerül pénzbe, egyszerűen nem létezik. Ha megkapargatjuk az ilyen ajánlatokat, minden esetben rejtett költségeket fogunk találni. Például fizetnünk kell saját domain cím használatáért, vagy olyan alapvető dolgokért, mint például egy kapcsolati űrlap vagy a normális mobilos megjelenés. Ráadásul „ingyenes” megoldásért nyilván semmiféle minőségi garanciát nem kapunk.
Százszázalékosan ingyenes honlap tehát nincs, de ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne nagyon jelentősen lefaragni a bekerülési árat. Erre egy csodamódszer van: a tanulás. Mint bármi más, a honlap készítés is tanulható. Már csak azzal, ha tisztában vagyunk az alapfogalmakkal (domain, tárhely, sablon, plugin, SEO, stb.), jelentősen javíthatjuk az alkupozíciónkat.
És ami még fontosabb: elkerülhetjük, hogy átejtsenek, vagy előnytelen megállapodásra beszéljenek rá minket. Sajnos még ma is gyakran előforduló eset például, amikor a megrendelő nem kap teljes jogú hozzáférést a weboldala kezelőfelületéhez, és később pénzt kérnek tőle, ha mégis szüksége van ár, mert mondjuk új tárhelyre szeretné költöztetni a honlapot, vagy változtatásokat szeretne.
Ha szívesen tanulunk, és sok időnk van a projektre, akkor akár saját magunk is kézbe vehetjük az új honlap felépítését. Hála az olyan népszerű, könnyen használható és sokoldalú CMS rendszereknek, mint amilyen a WordPress, a weboldal készítés ma már nem rakétatudomány. Sőt, nagyon sok esetben nem igényel programozási tudást. Ezért egy rakás szabadidő beáldozásával és néhány tízezer forint befektetésével is lehet már saját weblapunk.
A honlap készítés utáni költségeket három nagyobb csoportba lehet sorolni:
● módosítások, fejlesztések költsége
● üzemeltetési költségek
● online marketing költségek
Az első tételbe tartozhat például, ha változtatni kell a tartalmon, vagy esetleg új funkciókat szeretnénk. A legjobban úgy lehet ezen spórolni, ha megtanuljuk kezelni és használni a saját honlapunkat. A nagyobb fejlesztésekhez így is szükségünk lehet szakember segítségére, de legalább nem kell majd minden kisebb módosításért 5-20 ezer forintokat kifizetni.
Az üzemeltetési költségek közé tartozik a tárhely, a domain cím fenntartása, valamint az esetleges hibajavítások is. Ebből a domain cím fenntartása nagyjából évi 1-2 ezer forintos költség, míg a tárhely ára évi 5000 és 200 ezer forint között mozoghat. A negyvenszeres különbség nem véletlen: a drágább szegmensben nem csak sokkal jobb minőségű, gyorsabb és biztonságosabb tárhelyet, de egyéni igényekre szabott, profi üzemeltetést is élvezhetünk.
Egy weboldalt sokféle üzleti célra lehet használni. Rengeteg vállalkozás afféle kipipálandó kötelező elemként tekint rá. Kell, mert mindenkinek van, és kész. Nem különösebben akarnak új ügyfeleket szerezni online módszerekkel, csak az a fontos, ha egy potenciális ügyfél a holnapra néz (mert kapta valakitől a címet, vagy szerepelt a névjegykártyán), akkor erősítse, és ne rombolja a bizalmat. Az ilyen esetekben nem kell különösebb online marketing költséggel számolni.
Más a helyzet, ha a weboldalunkkal sok új vásárlót, ügyfelet akarunk szerezni. Jobb, ha már az elején tudjuk, hogy ez nem fog ingyen menni. Éppen ezért már a honlap tervezésekor érdemes tisztázni ezt a kérdést.
Egy honlapra ugyanis senki nem fog csak úgy, véletlenül rátalálni.
Valahol találkoznia kell vele: vagy egy fizetett hirdetésben, vagy a Google keresőben a legjobb találatok között. Mindkettőhöz átgondolt stratégia és nem kevés erőforrás (pénz, idő, energia) befektetésére lesz szükség.
A profin kitalált és beállított hirdetések (Facebook, Google Ads, bannerek, PR cikkek) gyors eredményt hozhatnak, de csak addig, amíg megy a kampány, fizetünk az újabb és újabb hirdetésekért. Ezért nagyon körültekintően érdemes végiggondolni, mit miért csinálunk, különben könnyen negatívba fordulhat a projekt.
Ne tévesszen meg az sem, hogy az olyan népszerű PPC hirdetési platformokat, mint amit a Facebook vagy a Google Ads is kínál, ránézésre elég egyszerű használni. A valóság az, hogy a megfelelő tudás és tapasztalat nélkül csak a pénzünket fogjuk elégetni. Érdemes inkább már az elején profihoz fordulni.
Ha elsősorban a Google keresőjéből szeretnénk sok látogatót és potenciális ügyfelet/vásárlót a honlapunkra vonzani, akkor keresőoptimalizálásba (SEO) kell befektetni. A jó SEO munka eredményei csak hosszabb távon jelentkeznek, de akkor általában stabilan megmaradnak. A SEO nagy előnye, hogy nem feltétlen kell sok pénzt beletenni: ha szívesen megtanuljuk az alapjait, és örömmel készítünk rendszeres és jó minőségű tartalmat (például egy szakmai blogot), akkor 1-2 éves időtávlatban már nagyon messzire juthatunk. Ha spórolni akarunk, egy SEO tanfolyam elvégzése már sokat segíthet.
De egy jó SEO-szakember bevonásával az első látható eredmények már 3-6 hónapon belül meglehetnek. Ők általában kétféle együttműködést ajánlanak: a sikerdíjas és havi díjas SEO szolgáltatást. Utóbbi költsége szakembertől és projekttől függően nagyjából havi 50 és 350 ezer forint között mozog ma Magyarországon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.