A hazai cégvilág általános folyamatait követve a magyarországi üvegiparban is csökkent a működő piaci szereplők száma. Míg 2015-ben 309 cég osztozott a szektor 128 milliárdos árbevételén, 2017-ben 283 vállalkozás ért el összesen több mint 140 milliárdos nettó forgalmat. 2018-ban pedig az iparág szereplőinek száma kismértékben tovább zsugorodott, 271-re. A cégszám alakulásának trendjétől eltérően az üvegiparban foglalkoztatottak száma a vizsgált időszakban folyamatosan nőtt. 2015-ben 5080-an dolgoztak a hazai üveggyárakban, tavaly pedig már 5513 dolgozót jelentettek be a piac szereplői – derül ki az Opten céginformációs szolgáltató adataiból.
Az iparág stabilitását mutatja a felszámolási eljárások és a végelszámolások csekély száma, valamint a cégfluktuációs index (CFI) alakulása. A CFI az adott időszak alatt törölt és alapított cégek számát viszonyítja az időszak elején rendben működőkéhez. Már a 2015-ben mért 10,36 százalékos érték is alacsonyabb volt a hazai átlagnál, majd folyamatosan csökkent, 2018-ban 6,27 százalékon állt.
A kedvező statisztikák oka sokrétű. Szerepet játszik benne a hazai építőipari növekedés, valamint az elmúlt években megvalósult autóipari fejlesztések és beruházások is. Ugyanakkor a csomagoló-, illetve az öblösüveggyártás területén az üveg visszaszorulóban van a műanyaggal szemben, ami környezetvédelmi szempontból nem kedvező. A növekedés okainak vizsgálata arra is rámutat, hogy miért törékeny a hazai üvegipar helyzete, hiszen az iparág rendkívüli módon ki van téve más iparágak (építőipar, autógyártás) konjunktúrájának.
A növekedésben szintén szerepet játszik az uniós támogatások felhasználása, mivel az iparág sok innovációt és gyártástechnológiai fejlesztést igényel. A vizsgált időszakban a piac szereplői 48 fejlesztési projektre összesen több mint 5,3 milliárd forint támogatást nyertek el, ami kedvezően befolyásolja a hazai üvegipar jövőjét – zárja elemzését Hantos Zoltán, az Opten céginformációs szolgáltató projektmenedzsere.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.