Normál esetben a negyedik negyedév kiemelkedő a kiskereskedelmi láncoknál, ez az időszak rendszerint átlag feletti részét adja az éves árbevételnek, az idén azonban sok mindent átírt a koronavírus-járvány. A Tesco sajtóosztályán a Világgazdaság érdeklődésére jelezték, hogy ebben a szektorban a forgalom szempontjából valóban a karácsonyi időszak a legerősebb, arra számítanak, hogy ebben az évben is meghatározók lesznek az elkövetkező hetek. Igaz, a Tescónál az üzleti év márciustól februárig tart, vagyis az utolsó három hónap nem vág egybe a naptár szerinti negyedik negyedévvel. A SPAR-nál kiemelték, hogy az elmúlt években az október–decemberi időszak 27-28 százalékos részarányt hozott, míg az Auchannál az értékesítés körülbelül 40 százaléka esett az utolsó negyedévre, és az idén is hasonló eredményre számítanak. A Lidlnél azt tapasztalják, hogy a járványhelyzet miatt a többség tudatosabban intézi a bevásárlásait, egyúttal mérséklődött az impulzusválasztások száma.
Az Aldinál arra hívták fel a figyelmet, hogy a járvány első hulláma megváltoztatta a szokásokat: a vásárlók ritkábban keresték fel az üzleteket, viszont többet költöttek, hiszen sokan mások számára is elvégezték az élelmiszerek és a non-food termékek beszerzését, így a tranzakciószám csökkent, a kosárérték viszont nőtt. E téren a Tesco arról tájékoztatott, hogy
náluk egy átlagos hét 2,7 millió tranzakciót hoz, az ünnepeket megelőző időszakban ez a szám azonban a hárommilliót is meghaladhatja, közben a kosárérték átlagosan 13,5 százalékkal emelkedik.
A SPAR-nál az elmúlt években az első három negyedévhez képest az október–novemberi időszakban 4-4 százalékponttal emelkedett a vevőszám és a kosárérték, míg decemberben 2 százalékponttal nőtt a vásárlók száma, és 25 százalékponttal a kosárérték, ugyancsak az első kilenc hónap bázisán. Az elmúlt évek tapasztalatait összegezve az Auchan mindkét mutatóban két számjegyű év végi növekedésről számolt be, az idén viszont nem számít hasonlóra. 2020 márciusa óta ugyanis minden hónapban tranzakciószám-visszafejlődéssel szembesülnek, és azt is látják, hogy vásárlóik ritkábban keresik fel az áruházakat, igaz, nagyobb összeget hagynak náluk.
A változó fogyasztói trendek kapcsán a Tescónál azt emelték ki, hogy az ár-érték arány a korábbinál is fontosabb lett. A fogyasztók még jobban megnézik, hogy mit kapnak a pénzükért, mire költenek, ám ez nem jelenti azt, hogy elfordulnak a magasabb minőséget képviselő termékektől. Inkább az impulzív termékeknél és például a pékárunál érezhető a kereslet csökkenése.
A SPAR szerint a non-food termékek közül a kiemelt Covid-cikkek, mint a gumikesztyű vagy a fertőtlenítők iránti kereslet ugyan mérséklődött, de még mindig számottevő. Ez az áruházlánc is azt tapasztalja, hogy a vásárlók a jó ár-érték arányú cikkeket keresik, legyen az prémium- vagy belépő árpontú termék. Az viszont egyelőre nem látszik, hogy a felső kategóriás cikkek forgalma visszaesne, a prémiumkonyhagépek vagy akár a magas árkategóriás darálós kávégépek iránti kereslet például kiemelkedő.
Az élelmiszerek közül a SPAR-nál a hosszabb szavatossági idejű termékek – mint az UHT-tej, az olaj, a tartós, csomagolt pékáru – forgalma magasabb.
Az Auchannál arra világítottak rá, hogy a második hullám alatt eddig egyik termékkategóriában sincs kiemelkedő fogyás az első hullámhoz képest. Nem tapasztalnak érdemi csökkenést a prémiumszegmensben sem ők, sem az Aldi, az utóbbi arra számít, hogy az ünnepek közeledtével ez így is marad.
Ám az vészjósló lehet a karácsonyi időszak előtt, hogy az idén – a járvány első hulláma alatt – szerényebb volt a húsvéti költekezés. A Tesco szerint nehéz lenne most jósolni, de azt érdemes figyelembe venni, hogy húsvétkor kijárási korlátozás volt érvényben, a karácsony viszont továbbra is fontos és központi ünnep az emberek életében. Készülnek is a fokozott keresletre, az áruházak mellett a húsvétihoz képest megnövelt kapacitással áll rendelkezésre az online üzletág is. A SPAR-ról is elmondható, hogy készletekkel, akciókkal és áruval úgy készültek, hogy a vásárlókat a lehető legmagasabb szinten a lehető legjobb árú termékekkel tudják kiszolgálni, és bizakodók az októberi forgalom tapasztalatai alapján. Az Auchannál is úgy látják, hogy a húsvét inkább a vendégvárásról szól, a karácsony viszont klasszikus családi ünnep.
Minden szezonális kategóriában fejlődésre számítanak, darabszámban és forgalomban egyaránt. Az Aldi arra számít, hogy ha a karácsonyi időszak előtt nem lesz ma még ismeretlen befolyásoló tényező, akkor a decemberi ünnepi forgalom nem tér el nagyban az előző években megszokott mértéktől, és a vásárlások nagy része erre az időszakra tolódik.
Ahogy a korábbi években, úgy most is november közepétől (november 12-től) lesz elérhető a teljes karácsonyi választék – közölte a Világgazdasággal a Tesco, hozzátéve, hogy november 1. után először a Mikuláshoz kapcsolódó szezonális termékek, majd fokozatosan az ünnepi díszek, ajándékötletek is kikerülnek a polcokra. Az áruházláncnál kiemelték: ebben a különleges helyzetben ők is nagy odafigyeléssel, a szabályok és a higiéniai előírások betartásával készülnek, s arra kérik a vásárlókat, hogy ők is tartsák be ezeket, hordjanak orrukat, szájukat fedő maszkot, fertőtlenítsék a kezüket, és tartsanak egymástól megfelelő távolságot; ez a Tesco hipermarketek széles folyosóin könnyebben megvalósítható. A SPAR-nál október 15-én indult el a karácsonyi dekor és ajándék kihelyezése a teljes hálózatban. Az Auchannál október 22-re már elkészültek a karácsonyi játékok szezonális kihelyezésével, november 4-ig az édességkínálat is kikerül mindenhova. A Lidlnél október végén jelentek meg az áruházak polcain a Mikulások, november közepétől egészen az ünnepekig különböző tematikájú termékkínálattal várja az áruházlánc a vásárlókat. Nagy számban jelennek meg a karácsonyhoz kapcsolódó termékek, az élelmiszereken túl játékok, lakásdekoráció, konyhai felszerelések, barkácstermékek. Az Aldinál a szezonális kínálat egy része már szeptember közepe óta elérhető az üzletekben elhelyezett külön blokkban, ahol megtalálhatók a karácsonyi finomságok, és a következő hónapokban megjelennek a puszedlik, csokoládék, szaloncukrok, a stollen (drezdai kalács) és a marcipános édességek is. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.