Míg a hagyományos kiskereskedelem legfeljebb 5-6 százalékkal nő évente, az online a magasabb bázison is 18-20 százalékkal, emiatt az élelmiszer-kiskereskedelmi láncoknak is egyre fontosabb a virtuális tér. A hazai bolthálózatok közül tegnap a SPAR immár ötödik szereplőként indította el webshopját, ezzel a lépéssel pedig a GRoby, a Tesco, a CBA Príma és az Auchan nyomdokaiba lépett.
A Világgazdaság körképe szerint többcsatornás kereskedelmi koncepciót akkor üzemeltethet sikeresen egy piaci szereplő, ha a hagyományos vásárlás és az internetes rendelés során a vásárlók egységesen magas szintű szolgáltatást, széles választékot és kedvező árakat érhetnek el.
A kosárérték terén mindenütt legalább két-háromszoros, de van ahol négy-ötszörös a különbség az internetes vásárlások javára: jellemzően a 4-6 ezer forintos bolti kosarakkal állnak szemben a legalább 20-25 ezer forintos netes rendelések.
Az utóbbiak összetételében egyelőre főként a nehéz, de nagy mennyiségben vásárolt termékek vannak többségben: a sör, az ásványvíz, az üdítő, a tartós tej, a tisztítószer és a papíráru.
Bár az élelmiszerek online beszerzése iránti igény egyre nő, a SPAR belépése a piacra nagyot lendíthet azon, hogy a hazai, 4 százalék körüli arány megközelítse a 10 százalék feletti uniós átlagot. Előremutató, hogy a nagy szereplők együttes jelenléte nemcsak a választékban sarkallja sokszínűségre a versenytársakat, hanem a logisztikai szolgáltatások árazása terén is hosszú távon éles lehet a verseny.
Online kiszállításának 2013-as indulása óta a Tesco több mint 20 millió rendelést teljesített, ennek során mintegy 150 millió terméket juttatott el 500 ezer címre.
A GRobynál a forgalom harmadáért felel az online értékesítés, ehhez azonban az is hozzájárul, hogy hagyományos üzletei a parkolók hiánya miatt nagybevásárlásra eleve nem alkalmasak. A CBA Prímánál is azt tapasztalják, hogy legalább három-négyszer akkora értékűek a netes vásárlások, mint a boltiak.
A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.