BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kátyúhelyzet: pocsék állapotban vannak az útjaink

Rengeteg pénzt költ az utak kátyúmentesítésére a Magyar Közút Zrt., a hazai közúthálózat burkolata ugyanis meglehetősen siralmas állapotú. A károkért az út üzemeltetője felelős, de csak indokolt esetben számíthatnak kártérítésre az autósok. Elmondjuk, mit tegyen, ha kátyúba fut.

2018-ban összesen 7,7 milliárd forint értékben, mintegy 78 ezer tonna aszfaltot használt fel a Magyar Közút Zrt. a lokális burkolatjavítási munkák során, vagyis a nagyfelületű burkolatjavításokon és teljes körű felújításokon felül – közölte a VG.hu-val a társaság.

Idén is ekkora volumenű anyagot használhatnak majd fel kátyúzásra az előre meghatározott központi forrásból a cégnél, amely a 32 000 kilométernyi országos közúthálózat üzemeltetési és fenntartási feladatait látja el az M5-ös és M6-os autópálya kivételével. Minden más – mintegy 140 ezer kilométernyi út – önkormányzati kezelésben van.

Tavaly a kátyúzási munkák mellett az utóbbi évek legnagyobb útfelújítási programjait indították el, ezek során csaknem 1000 kilométernyi szakasz újult meg.

Ezen programok idén is folytatódnak kiegészülve a Magyar falu programban szereplő újabb útfelújítási projektekkel, amely mintegy 430 kilométernyi, döntő többségében mellékút felújítását jelenti, ott, ahol a legtöbb burkolathibával találkozhatnak a közlekedők.

Fotó: MTI/Bodnár Boglárka

A Magyar Közút a lokális javítási munkákat az utak úthálózati szerepe alapján végzi, a forgalmasabb útszakaszokon található hibák javítása élvez elsőbbséget. Első körben a gyorsforgalmi utakon, majd a főutakon, végül a mellékutakon avatkoznak be a szakemberek.

A tartósabb és hatékonyabb burkolatjavítási munkák elvégzésére tavasztól őszig van lehetőség, a teljes körű felújítások is ebben az időszakban valósulhatnak meg.

Pocsék állapotban vannak az útjaink

Az útfenntartó Országos Közúti Adatbank osztálya évente készít részletes összesítést az állami, országos közúthálózat állapotáról. A legfrissebb, 2017 év végi összegzés alapján a közutak burkolata meglehetősen siralmas állapotban van.

Az ötfokú (jó/megfelelő/tűrhető/nem megfelelő/rossz) skálán

a Magyar Közúthoz tartozó teljes kiépített úthálózat több mint fele (54 százalék) a leggyengébb, „rossz” burkolati besorolású, ez több mint 17 ezer kilométernyi utat jelent.

Ezzel szemben az útfenntartó kezelésében álló utak mindössze tíz százalékának felülete jó minőségű.

A főhálózat 40 százaléka, a mellékhálózat 60 százaléka rossz burkolatú. Komárom-Esztergom megyében a legkedvezőtlenebb a helyzet, ott a közutak 73 százaléka rossz burkolatú. Nógrádban 70, Győr-Moson-Sopronban 69 százalék ez az arány. A legkevésbé a Pest megyei utak leharcoltak, a leggyengébb besorolást az ottani úthálózat valamivel több mint negyede érdemelte ki.

Fotó: AFP

A kátyú legfőbb oka az aszfaltba beszivárgó csapadék, amely hideg időben megfagy, és szétfeszíti az útburkolatot.

A hazai autóutak átlagéletkora közel 40 év, amely szintén szerepet játszik abban, hogy sérülékeny az úthálózat.

A kárt megtérítik, ha...

A kátyúk okozta károkért az út üzemeltetője felelős, és a kár bejelentését is az üzemeltetőnél kell megtenni a pórul járt autósoknak. A közutakon a Magyar Közút Nonprofit Zrt., a fővárosi utak esetében a Budapest Közút Zrt., a vidéki településeken pedig az önkormányzatok illetékesek.

A Magyar Közúthoz 2018-ban 1536 úthibához kapcsolódó kárbejelentés érkezett. Ebből összesen 639 esetben bizonyult jogosnak a bejelentés, ezekre összesen 43,2 millió forintot fizetett ki az útkezelő – ez bejelentésenként 67,6 ezer forintot jelent átlagosan.

Fontos tudni ugyanakkor, hogy az út kezelője a kátyúkár megtérítését elutasíthatja,

  • ha kátyúra figyelmeztető táblát helyeztek ki az adott útszakaszon,
  • ha sebességkorlátozó táblát helyeztek ki az érintett útszakaszon, amelyet a sofőr nem vett figyelembe,
  • illetve ha nem bizonyítható, hogy a gépjármű sérülését az adott útszakaszon keletkezett kátyú okozta.
  • Ezt tegye, ha kátyúba fut

    Éppen ezért nagyon fontos a káreset megfelelő dokumentálása. A tavaly 33 ezer esetben a gépjármű-tulajdonosok segítségére siető Europ Assistance Magyarország javasolja, hogy

  • Készítsünk fényképet a kátyúról, a gépjármű sérüléséről, illetve az érintett útszakaszról. Annak érdekében, hogy a méretarányok érzékelhetők legyenek, javasolt referenciamértéket alkalmazni, pl. egy használati tárgyat, mérőszalagot a kátyú mellé helyezni, hogy érzékelhetővé váljék a kátyú nagysága, mélysége.
  • Amennyiben a balesetnek voltak tanúi, érdemes felírni az elérhetőségüket.
  • Súlyosabb sérülés esetén ajánlatos rendőrt hívni, mivel a rendőrségi jegyzőkönyv vita esetén fontos bizonyíték lehet.
  • Fotó: Paul Zinken/dpa/AFP

    A kártérítés esélyét az évi néhány ezer forintos kátyúbiztosítás azonban alapvetően növeli, melynek megkötése casco biztosítás birtokában is indokolt a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) szerint, mivel a casco csak jelentősebb károsodás esetén releváns:

    a kátyúkárok átlagos költsége 30-35 ezer forint, csak kirívó esetben ugrik 100 ezer forint fölé, vagyis a legtöbbször a casco minimális önrészének mértékén belül marad.

    A legjobb persze, ha sikerül megelőzni a bajt, melyhez az alábbi vezetéstechnikai tanácsokkal szolgál a FBAMSZ:

  • Ha látjuk, hogy elkerülhetetlen a kátyú, a biztonságos közlekedés keretein belül minél jobban csökkentsük a sebességet. Amikor viszont a kátyúba érkezünk, engedjük fel a fékpedált, ha ugyanis a gumi fékezetlenül tud átgördülni az úthibán, lényegesen kisebb erőhatás éri az abroncsot, illetve rajta keresztül a felnit és a futóművet is.
  • Ha pocsolyába hajtunk, mindig számítanunk kell arra, hogy a felszín akár 20-30 centiméter mélységű gödröt is rejthet.
  • Mi számít kátyúnak?

    A Magyar Közút Zrt. Útügyi Műszaki Előírásaiban szereplő meghatározás szerint a kátyú az utak használata során a forgalmi igénybevétel és a környezeti hatások nyomán létrejött, a szerkezet bomlásával járó károsodás, egy vagy több pályaszerkezeti réteg kisfelületű (legfeljebb 20 négyzetméter) folytonossági hiánya, ami az út használatát nehezíti, a balesetveszélyt növeli, a közlekedési eszközöket fokozottan igénybe veszi, az utazás kényelmét rontja.

     

    Címoldalról ajánljuk

    Tovább a címoldalra

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.