A BKV Zrt. és a Swietelsky Vasúttechnika Kft. között egyelőre nem született megállapodás, bővebb tájékoztatást később adunk – mindössze ezt közölte a Világgazdaság többszöri megkeresésére a budapesti tömegközlekedési vállalat.
Lapunk arról érdeklődött, hogy a november 9-i, többszöri halasztás utáni utolsó tárgyalási napon milyen eredménnyel zárultak az egyeztetések, amelyek azt szolgálták, hogy folytatódhasson a 3-as metró alagúti rekonstrukciója.
A munkára a Swietelsky még 2017 őszén szerződött mintegy 50 milliárd forintért, a kivitelezés az északi és a déli szakaszon már befejeződött.
A soron levő középső szakasz munkálatai viszont meg sem kezdődtek, mert a vállalkozó február óta plusz 18 milliárd forintot követel a BKV-tól, amelyet az nem ismer el. A Swietelskyt többször is kereste lapunk a témában, ám a társaság nem kívánta kommentálni a fejleményeket. Közben a Fővárosi Önkormányzat egyetlen kérdésünkre sem reagált, sőt egyáltalán nem tájékoztatja a nyilvánosságot az ügyben, holott a városháza rendszeresen kap információkat a BKV-tól, illetve maga is részt vett a tárgyalásokon.
Az esetet övező nagy hallgatás azért is problémás, mert
múlt szombat óta az M3-as vonal belvárosi szakaszán leállították és buszokkal váltották ki a metróforgalmat.
Az előzetes kalkuláció szerint napi száz pótló jármű közlekedik, aminek havi költsége 500 millió forint. Az intézkedés annak ellenére érvényben van, hogy a BKV és a kompromisszumra nem hajló Swietelsky vitája miatt semmiféle munkavégzés nincs a Lehel tér és a Nagyvárad tér közötti pályán. A BKV azzal érvel, hogy a középső szakasz állomásainak felújítását végző Swietelsky Építő Kft.-nek november 7-én mindenképpen át kellett adni a munkaterületet a szerződés értelmében.
A befolyásos szakmai szervezet, a Metróért Egyesület pedig arra hivatkozva támogatja a vágányzárat, hogy egy esetleges haváriahelyzetben az utasok mentése kockázatos lenne, mivel az érintett állomásokon keresztül gyakorlatilag megközelíthetetlen a felszín.
Csakhogy az M3-as vonal eddigi rekonstrukciója alatt volt rá példa (Arany János utca, Ferenciek tere, Corvin negyed, Semmelweis klinikák), hogy az állomások lezárását és az utasforgalom fenntartását bizonyos korlátozásokkal – csak áthaladó metrószerelvények – megoldották,
a teljes zárás pedig fokozatosan lépett életbe. Úgy tudjuk, hogy ilyen lebonyolításra több forgatókönyvet is ajánlott a BKV a BKK-nak. Igaz, hogy ezeknek hátrányai is lettek volna, például a Swietelsky Építő esetleges akadályoztatása a kivitelezésben, de hogy éppen a súlyosbodó járványhelyzetben végül miért nem a biztonságosabb tömegközlekedés szempontja érvényesült, arra nem érkezik magyarázat sem a közlekedésszervezés, sem pedig a városüzemeltetés részéről.
Legalább ekkora gond, mint értesültünk, hogy a BKV közlése, amely szerint csak egyelőre nincs megállapodás a Swietelskyvel, indokolatlanul optimista, ráadásul frontálisan szembemegy a BKV igazgatóságának határozatával. Az utóbbi október 30-án kimondta, hogy ha november 9-ig nincs megállapodás, a tárgyalásokat be kell rekeszteni, és új közbeszerzést kell kiírni a feladatra.
Ehhez képest tudomásunk szerint a BKV nem mondta fel a szerződést, csupán felszólította a céget, hogy kezdjen neki a munkának. Erre az eddigiek fényében vajmi kevés az esély, a Swietelsky továbbra is a pénzét követeli. A felek mögöttes szándéka az lehet, hogy pereskedés esetén bizonyítani tudják a másik szerződésszegését. Azonban a kötélhúzás napról napra mind jobban fenyegeti a 2023-as befejezési határidőt és ezzel együtt a mintegy 220 milliárd forintos beruházás uniós finanszírozását.
Új határidők megjelölése mellett az eredeti szerződés szerinti teljesítésre szólította fel a 3-as metró felújítását végző céget a BKV Zrt., miután a felek között hétfőig nem jött létre szándéknyilatkozat szerződésmódosításról.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.