Győztesen került ki a koronavírus-járványból a Hell Energy Magyarország Kft., amit a vállalat éves beszámolója is alátámaszt. A budapesti központból irányított, de a Borsod megyei Szikszón termelő italgyártó 34 százalékkal 68,99 milliárd forintra növelte tavaly az árbevételét. A rekordévhez a belföldi értékesítés 30,42, az export pedig 38,57 milliárd forinttal járult hozzá, az előbbi 21, az utóbbi pedig 46 százalékos bővülésnek felel meg 2019-hez képest. A külpiaci jelenléttel kapcsolatban a társaság a kiegészítő mellékletben részletezte, hogy az Európai Unión belül a legnagyobb árbevételt generáló országok közé esetükben Románia, Bulgária és Szlovákia tartozik, az EU-n kívüli export legjelentősebb célpiacai pedig Bosznia-Hercegovina, India és Ukrajna.
Az importbeszerzésekben a legfőbb partnereik ciprusi, német, illetve osztrák cégek.
Az egyéb bevételekről az energiaitalgyártó óriás beszámolójában az szerepel, hogy a járványhelyzetre és az alumínium világpiaci árának csökkenésére tekintettel az alumíniumdoboz-beszerzések után utólag jelentősebb engedményt kaptak, ami több mint 3,4 milliárd forintot hozott a konyhára, ez az összeg az egy évvel korábbi 196 millió forinthoz képest 1632 százalékos változásra utal.
Csúcsra járt a pandémia évében a szikszói termelés.
Eközben költségoldalon az anyagjellegű ráfordítások 42 százalékkal 53,78 milliárd forintra nőttek, a személyi jellegűek pedig 24 százalékkal 3,55 milliárdra. A Hell indoklása szerint a költségek a termelési volumen növekedése miatt ugrottak meg, emellett nemcsak a létszám nőtt, hanem dolgozói bérfejlesztés is történt.
Az eladott áruk beszerzési értéke pedig a jegeskávé termékek forgalomnövekedése miatt emelkedett.
A forgalomnál is látványosabb mértékben nőtt a Hell nyeresége tavaly: az üzemi 4,38 milliárd forintról 8,64 milliárdra, az adózott pedig 2,55-ről 6,97 milliárd forintra kúszott fel. Az italgyártó cég beszámolója értelmében a csaknem hétmilliárdos profit 80 százalékát eredménytartalékba helyezik, a fennmaradó 20 százalékot pedig kifizetik osztalékként.
A társaság igen jelentős, 43 milliárd forint felett stagnáló hosszú lejáratú kötelezettségeiből 28,5 milliárdot kötvénykibocsátás magyaráz.
Mint ismert, ekkora összegben még 2019. december 16-án hajtott végre sikeres kibocsátást a Hell, ezúton 29,06 milliárd forint külső forrást vontak be 2,45 százalékos kamat mellett. A társaság a tízéves futamidejű, fix kamatozású kötvényből származó forrás számottevő részét felhasználta beruházásaira és a kereskedelmi bankoknál fennálló hosszú lejáratú hiteleinek kiváltására. A kötvényeket 2020. május 27-től a BÉT Xbond platformján jegyzik. A rövidlejáratú kötelezettségek tavaly 28 százalékkal 4,87 milliárd forintra híztak, amit az értékesítés növekedése következtében a népegészségügyi termékadóval indokol a Hell.
A társaság által igénybe vett szolgáltatások 37 százalékkal 12,59 milliárd forintra nőttek.
Ehhez nagyban hozzájárult, hogy tavaly nagyobb hangsúlyt fektetett a marketingre a társaság, miközben a fuvardíjak, jutalékok és logisztikai költségek döntően a magasabb forgalom és az értékesítés változó földrajzi összetétele miatt emelkedtek.
Az elmúlt évben 6,9 milliárd forintot fordítottak épületberuházásokra, ebből 5,6 milliárdot a szikszói kávéüzemre.
Emellett 4,1 milliárdot emésztettek fel a műszaki gépek, berendezések, járművek, míg egyéb beszerzésre 1,4 milliárd ment el. Csereklye Barnabás ügyvezető tavaly a Figyelőnek adott interjúban azt mondta: tíz év leforgása alatt százmilliárd forintot fektettek be, idén májusban azonban újabb mérföldkőhöz érkezett a Hell. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter jelentette be, hogy a cégcsoport érdekeltségébe tartozó, alumínium italdobozokat gyártó Quality Pack Zrt. jelentősen bővíti kapacitását Szikszón, s a 19 milliárd forintos beruházáshoz a kormány 7 milliárdos állami támogatást biztosít. A fejlesztés 120 új munkahelyet teremt, és évente 3 milliárd doboz gyártását teszi lehetővé. További kapcsolt vállalkozás a Hell Automata Üzemeltető Kft. és a Hell Energy Store Kft., valamint a főtevékenységhez nem köthető, a turizmusban érdekelt Avalon Park Kft. Utóbbit a tatai szállodaberuházás miatt számtalan támadás érte.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.