Május elején a kormány – minden versenyeztetést mellőzve – nyolc, a Jamal-félszigeten található földgázlelőhelyet átadott a Gazpromnak. A döntésnek messze ható gazdasági, sőt politikai következményei vannak. Egyrészt közel 10 százalékkal növekednek a Gazprom évek óta vészesen – hovatovább a belföldi ellátást veszélyeztetve – fogyatkozó készletei.
Másrészt 2011-től a részlegesen már feltárt – becslések szerint közel 3000 milliárd köbméter „kék fűtőanyagot” rejtő – lelőhelyeken évente 300 milliárd köbméter földgázt akarnak kitermelni. A szállításhoz 2030-ig egy 2451 kilométeres hálózatot kell építeni, ennek horribilis anyagköltsége fellendíti a csöveket előállító orosz cégek termelését, és drámaian megnöveli a Gazprom kiadásait. Egyetlen példa: a különlegesen nehéz terepszakaszokra alkalmas 860 ezer tonnányi cső szállítását a kijelölt vállalatok (az Oroszországban mindig túl optimista előrejelzések szerint) állítólag már ez év harmadik negyedében elkezdik. A pótköltségvetésből kitűnően azonban az anyagok drágulása miatt a Gazpromnak ezért a korábbinál 45-55 százalékkal többet kell fizetnie. Árfelhajtó szerepe van annak is, hogy az Északi, illetve a Déli Áramlat belföldi szakaszához szükséges vezeték építésével együtt már ebben az évben 2-3 millió tonnára nőhet a csőgyártás iránti igény.
Nehéz elképzelni, milyen forrásokból fogja finanszírozni a szocsi olimpia szponzorálásától kezdve a politikai elitnek tett költséges szolgálatokig alaposan kiszipolyozott Gazprom a dollárszázmilliárdokra becsült költségeket – miközben a cég belső köreiből származó információ szerint Alekszej Miller és csapata további tíz, stratégiailag kiemelt lelőhely kitermelésére kér majd felhatalmazást.
Bonyolítja a képet a stratégiainak minősített energetikai készletek kitermeléséről és a külföldi befektetők ebben játszott szerepéről a múlt hónapban elfogadott törvény. Ennek paragrafusai a szocialista népgazdaság irányítási módszereit idéző elv alapján osztják fel a lelőhelyeket: az a régió, ahol a Moszkvában végzett becslések szerint több a földgáz, a Gazpromé lesz. Ahol több kőolajat sejtenek, azt a Rosznyefty kapja meg.
A permi „kőolajosok” családjában született, bányamérnökből, majd nagyvállalkozóból 2004-ben a maga számára is váratlanul a természeti kincsek miniszteri székébe került Jurij Trutnyev – aki kezdettől látható lelkesedéssel hajtja végre a világ legnagyobb energetikai cégeinek kiebrudalását – így indokolta a verseny mellőzését: „Nevezzük nevén a dolgokat. Furcsán nézne ki, ha a törvény a két cég indulására korlátozná a tendert. Jobb, ha ők maguk közlik velünk, mely területeket kívánják feltárni és kitermelni a két tevékenységre együtt kiadott engedély alapján. Ha egy régióra több cég nyújt be igényt, akkor a minisztérium kiegészítő konzultációkat folytat a képviselőikkel.”
A kínosan korszerűtlen döntésmechanizmus hátterében az áll, hogy a regnáló elit minimalizálni igyekszik az államfővé avanzsált Dmitrij Medvegyev és Putyin másik egykori bizalmasa, Igor Szecsin, vagyis a Gazprom volt és a Rosznyefty jelenlegi vezetője közötti – következményeiben a mai orosz államkapitalizmus érdekeit is sértő – rivalizálást.
A rendelet alapján a moszkvai irodákban becslések és hallomások után már gyakorlatilag a teljes orosz energetikai készlet sorsáról döntöttek. A rendelet lényege a már idézett Trutnyev szerint: „A lelőhelyeket állami ellenőrzés alatt álló cégek aknázzák ki, amelyekben 50 százalék feletti az állami részvénycsomag. Nyilvánvaló, hogy a Gazpromról és a Rosznyeftyről van szó. Rajtuk kívül csak a Zarubezsnyefty van állami tulajdonban, a vietnami PetroVietnam céggel közös vállalat formájában, de az csak orosz területen kívül tevékenykedik. A nemzetközi törvények hatálya alá eső Kaszpi-tengerre, ahol főleg a Lukoilnak van érdekeltsége, a törvény nem terjed ki. Az összes többi szárazföldi lelőhelyre azonban igen.”
Ezzel a törvénnyel és a lelőhelyek elosztásáról hozott kormányrendelettel Moszkva jogi keretek közé helyezte az 1990-es években – főleg technológiai fejlettségük miatt – a belföldi lelőhelyek feltárásába és kiaknázásába beengedett multinacionális cégek oroszországi szerepvállalásának korlátozását is. Ezek közül az orosz fél szerződésbontása következtében jó néhányan már dicstelen távozásra kényszerültek. Feltűnően kevesen kezdeményeztek azonban a nemzetközi bíróságokon jogi ellenlépéseket. Talán mert a szerződésbontás okául megjelölt súlyos környezetszennyezésben távolról sem voltak ártatlanok. A hírek szerint már csak azért is el akarják kerülni a nemzetközi botrányt, mert bíznak benne, hogy a forráshiányos orosz mamutvállalatoknak még szükségük lehet a különlegesen nehéz terepen alkalmazható, modern nyugati technológiára.
A fő csapásirány a Kreml stratégái számára most a 2003 szeptemberében a British Petroleum és az orosz TNK által alapított közös vállalatban meglévő 50 százalékos BP-részvénycsomag megszerzése – gazdasági szempontok mellett válaszul arra, amiért London 2006 elején a „lex Gazprommal” az energetikai expanziója akadályozását súlyos sértésnek tekintő Moszkva számára váratlanul megakadályozta, hogy a Gazprom többségi részesedést szerezzen a belső brit gázpiac 69 százalékát birtokló Centrica vállalatban.
Még érdekesebb, hogy a Trutnyev-kommandó a már Putyin elnöksége idején létrehozott TNK-BP másik 50 százalékát megkaparintó „jó oligarchákat”, Mihail Fridmant, Viktor Vekszelberget és Len Blavatnyikot is igyekszik rákényszeríteni, hogy adja el részvénycsomagját az államnak. A hazai nagytőke kiakolbólítása a Medvegyev–Putyin tandem államkapitalista gazdaságpolitikájának új mozzanata.
A szerző az ELTE tudmányos főmunkatársa
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.