Az IMD módszertana hasonló ahhoz, amit az ugyancsak bőven idézett WEF- (World Economic Forum) rangsorok készítésekor alkalmaznak. Blokkokban vizsgálják a különféle statisztikai adatokat, és széles körű szakértői megkérdezéseket végeznek. Fontos különbség, hogy a WEF listája újabban országméretű régiókat (például Lombardia vagy Bajorország) is vizsgál, ezért a legtöbb állam WEF-helyezése valójában rosszabb, mint amilyen egy tiszta országrangsorban lenne.
Az egyes években elért helyezéseket nem lehet pontosan öszszehasonlítani a nemrég megjelent 2008-as IMD-rangsoréival sem. A magyar sajtó az utóbbi napokban gyakran emlegeti, hogy hazánk ezen a listán 55 ország között a 35.-ről a 38. helyre csúszott le 2007–08-ban. Ez látszólag igaz, de a pozícióvesztés valójában csak a kétharmada a vélt és idézett romlásnak. Új országként ugyanis a listára került Peru, mégpedig rögtön a 35. helyre. Így Magyarország ugyanabban a mezőnyben „csak” két helyet csúszott le tavalyhoz képest.
A lista részleteinek böngészése sok érdekességre, meglepő, esetenként megmagyarázhatatlan tényre hívja fel a figyelmet. Ezek értékeléséhez gondolni kell arra, hogy a nemzetgazdaságok versenyképessége erős kapcsolatban van a gazdaság fejlettségi szintjével. A kétfajta rangsor között – legalábbis ha nem foglalkozunk a versenyképességi rangsorokból általában ki is hagyott olajországokkal – nem lehetnek meghökkentő eltérések. Egy kevésbé fejlett államban ugyanis sem az infrastruktúra és a termelőberendezések, sem a szellemi tőkeállomány állapota nem lehet sokkal jobb a gazdaság fejlettségénél, ezek pedig alapvető versenyképességi tényezők. Persze fontos az üzleti klíma és a gazdasági szabályozás minősége is, de ezek nem feltétlenül nyugszanak történelmileg kialakult alapokon, és rövid távon gyorsan megváltozhatnak.
Az IMD listája tehát bőven szolgál meglepetésekkel. Olaszország az 55 hely közül a 46.-on szerepel, többek között Jordánia, Litvánia, a Fülöp-szigetek vagy Románia mögött. Nem csekélység az sem, hogy a csupán 22. helyezett Japánt közvetlenül a mostanában egyre komolyabb makrogazdasági gondokkal és növekedéslassulással küzdő Észtország követi, a mindössze 31. Dél-Korea pedig elmarad Tajvan, Kína, Malajzia, Thaiföld és India mögött. A növekedési gondjai mellett is bivalyerős belga és francia gazdaság a 24. és a 25. pozícióban van, azaz közvetlenül Észtország után és rögtön Chile, valamint Thaiföld előtt.
A lista élmezőnye az évek során inkább csak sorrendjében változik, tartalmában nem különösebben. A vezető helyeken általában az Egyesült Államok, Szingapúr, Hongkong, Svájc (az idén ez az első négy sorrendje), a legtöbb skandináv ország, Ausztrália, Kanada és Hollandia, valamint a versenyképességét részben posztindusztriális gazdasági szerkezetének és földrajzi helyzetének köszönhető Luxemburg áll. Ezek valóban a világ legfejlettebb s a köztudat szerint is a legversenyképesebb gazdaságai. Kevésbé fejlettként 2008-ban csak Kína (17.) és Malajzia (19.) került be az első húsz ország közé.
A magyar lecsúszás – vagy némi jóindulattal „kvázi helyben járás” – tényezőinek az átgondolásához nem árt kicsit megismerkedni a rangsor szerkezetével. Négy blokkba rendezik a különféle mutatókat. Ezek részranglistáiból képzik a blokkok rangsorait, ezek összesítéséből pedig a végső listát. A négy blokk az országok makrogazdasági teljesítményét, kormányzati hatékonyságát, üzleti szektorának a hatékonyságát és infrastruktúrájának a minőségét hasonlítja össze.
A magyar részadatokat áttekintve elsőnek a nagyon egyenetlen összkép a feltűnő. Nagyon kevés mutató van az összesített rangsorban látható 35. magyar helyezés körül. Egyes mutatók kiemelkedően jók, például Magyarország a nemzetközi mezőny második (!) helyezettje az általános iskolák tanár/diák aránya tekintetében (bár tudjuk, hogy ez a költségvetésnek sokba kerül, s így nagy valószínűséggel romlani fog). Ugyancsak kedvezők a hazai pozíciók a külföldi eredetű befektetések szabályozási és jogi feltételeinél, valamint a nemzetközi kereskedelemben elért teljesítményt illetően. Ez lényegében mind az első tíz közötti helyet jelent. A fizikai infrastruktúra (például távközlés, közlekedés) mutatói is még az első 25 állam közé helyezik Magyarországot. Hol vannak akkor a gyenge pontok?
Ezek száma nem olyan nagy. Húsz mutatócsoport közül csak háromban jelentős a magyar lemaradás. Mindháromnál (1. makrogazdasági teljesítmény, 2. fiskális politika, 3. „magatartások és értékek”) azonban csaknem vagy tényleg az utolsó helyen állunk. Az 1. és a 3. esetben valóban az utolsók (55.) vagyunk, ez többek között a végső rangsorban sereghajtó Ukrajna és Venezuela mögötti helyezést jelent, nem is beszélve a lemaradásról Jordániához, Romániához, Peruhoz, Indonéziához vagy Kolumbiához képest. Nem sokkal jobb a helyzet a fiskális politika terén mutatkozó 53. hely esetében sem.
A „magatartások és értékek” mutatócsoport más néven, de hasonló tartalommal megjelenik számos olyan nemzetközi vizsgálatban, ahol az egyes országok üzleti környezetének a minőségére kíváncsiak. Az itt mutatkozó lesújtó magyarországi képet más kutatások is megerősítik. Itt arról van szó, hogy a gazdasági élet szereplői menynyire jogkövetők, milyen mértékben képesek az együttműködésre és mekkora súlyt tulajdonítanak napi tevékenységükben az etikai normák betartásának. Ez a valóban kissé szubjektív jellegű, ám a versenyképességi elemzésekben növekvő jelentőségű mutatócsoport azt írja le, hogy a gazdaság állami és vállalati szereplői mennyire képesek felismerni a közérdeket, és nemcsak szavakban, hanem valóságosan is alkalmazkodni hozzá. Az IMD versenyképességi rangsorának talán éppen az itt mutatkozó kirívóan súlyos magyar lemaradás a legfontosabb tanulsága.
A szerző az MTA rendes tagja, egyetemi tanár, a Gazdasági Versenyképesség Kerekasztal elnöke
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.