Könnyű lenne a látszat alapján ítélni és sommásan kijelenteni, hogy ezekben a napokban Magyarország vált a világkereskedelmi nyitás egyik kerékkötőjévé. Két ok miatt se tegyük azonban ezt. Egyrészt elmondja majd helyettünk sok más ország, mi maradjunk meg a saját érdekeink védelménél (ők is ezt teszik). Másrészt viszont nem is igaz.
A kereskedelmi akadályok lebontása globálisan rengeteg előnnyel jár, élénkül a forgalom, jobb piacra jutási lehetőségeket kapnak a versenyképes termelők, mindenki jobban specializálódhat arra, amiben komparatív előnye van. Csakhogy nagyon nem mindegy, ki mennyi akadályt, milyen mértékben és miként bont le. Itt a kulcsszó a kiegyensúlyozottság: mindenkinek előnyöket kell kapnia a hátrányok bevállalásáért cserébe. Ha viszont Brüsszel úgy tárgyal, hogy az induló licitje 8 százalék, majd ezt leviszi 1 százalékra, miközben a partnerek megmaradnak 1 százalékos nyitó ajánlatuknál (a védzáradéknál állítólag ez történt), azt nehéz kompromisszumnak nevezni.
A részletekben azonban nem is érdemes elmerülni addig, amíg nyilvánvaló, hogy a készülő megállapodás alapvonalaival sem ért egyet jó néhány tagállam. Az EU agrárexportőrei közül többen éppúgy vesztesnek érzik magukat, mint egyes dél-amerikai államok. Az USA olyan követeléseket támaszt Kínával és Indiával szemben, amelyeket azoknak eszük ágában sincs elfogadni. A magyar ellenállás bejelentése csak időben előzött meg sok más vétófenyegetést. Nem lenne nagy meglepetés, ha az egész egyeztetéssorozat összeomlana.
Ha így lesz, az nem feltétlenül a nemzeti részérdekek győzelme lesz a globális érdekek felett. 153 ország érdekeit több száz „érzékeny” témában rendkívül nehéz összehangolni. Hogy azért ez nem teljesen lehetetlen, azt a korábbi liberalizációs megállapodások ténye bizonyítja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.