Molnár Zsolt. Szigetmonostor polgármestere. Nemzeti érdek. „A településünkön élő 2200, továbbá a még a szigeten lakó, pihenő több tízezer ember érdekeit is figyelembe kell venni, hiszen mindannyiunk számára nagyon fontos lenne a kis híd, ha már környezetvédelmi okokból nem épülhet az M0-sról lehajtó. S legalább ennyire lényeges, sőt, nemzeti érdek, hogy az állam is a jogszerűség talaján álljon. Hiszen az építési engedély előírja a kis híd megépítését, másfelől a használatbavételi engedély megadásának is ez a feltétele. Így nem arról van szó, hogy mi zsarolnánk a beruházót, illetve akadályoznánk a munkálatokat. Éppen ellenkezőleg, gesztusértékű lehet az, hogy annak ellenére készek vagyunk hozzájárulni a használathoz, hogy még éveket kell várnunk, ám a visszavonhatatlan garanciához mindenképp ragaszkodunk.”
Szabó Gellért. A Magyar Faluszövetség elnöke. Együttműködés. „Amennyiben egy közösség létfeltételeit, életkörülményeit komolyan sérti egy építkezés, és jogszerű lehetőség van a tiltakozásra vagy esetleg a munkák megakadályozására is, akkor megítélésem szerint – törvényes úton – mindenki képviselheti az érdekeit, érvényesítheti az akaratát, függetlenül attól, hogy néhány emberről vagy egy falu lakosságáról van szó. S az sem elítélendő, ha a nagyobb közösség, akár az állam él a lehetséges eszközeivel, ezt példázzák a viszonylag gyakori kisajátítások. Tehát ilyen esetekben nem lehet az érintettek számát összehasonlítani, s ez alapján igazságot szolgáltatni. Ugyanakkor az a tapasztalatom, hogy a beruházók általában együttműködésre törekednek az önkormányzatokkal, a lakossággal, s igyekeznek elkerülni a konfliktusokat.”
Gémesi György. A Magyar Önkormányzatok Szövetségének elnöke. Egyeztetés. „A lakosságot nem szabad kitenni aránytalan sérelmeknek, a településeknek joguk van a megszokott életüket folytatni. Természetesen gyakran előfordul, hogy egy regionális vagy országos jelentőségű beruházás mindezt alapvetően befolyásolja. Ilyenkor az a helyes megoldás, hogy már a kezdetekkor, a tervezés, a hatástanulmányok elkészítése során, illetve a munkálatok idején végig egyeztetnek az önkormányzatok vezetőivel, s olyan kompromisszumos megoldásra törekednek, amely még elfogadható az építőnek, de nem sérti túlzottan az ott élő emberek érdekeit. Ehhez persze rengeteg idő, energia kell, de a felesleges összetűzések elkerülése érdekében erre szükség van. Úgy tűnik, a konkrét ügyben ezt elmulasztotta a beruházó, ezért alakult ki ez a helyzet.”
Berényi János. A Közlekedéstudományi Intézet Kht. tagozatvezetője. Közhasznúság. „A legnagyobb gond, hogy nincs közhasznúsági törvényünk, amely pontosan szabályozza, mi a teendő abban az esetben, amikor az országos érdek és egy kisebb közösség szempontjai között ellentét alakul ki. Másfelől a demokrácia fontos velejárója, hogy a települések szabadon dönthessenek saját életükről. Ugyanakkor olyan önkormányzati középszint sincs, amely beavatkozhatna, ha egy falu vagy város a területén túl terjedő, a többség számára sérelmes, ésszerűtlen és esetleg komoly károkkal járó döntést hoz. Harmadrészt pedig sajnos magyar mentalitás, hogy »nálunk legyen a buszmegálló, de a szomszéd előtt«, azaz általában egy adott helyzetből csak az előnyöket szeretnénk élvezni, a hátrányok elviselésére a legritkább esetben vagyunk hajlandók.”
Fazakas Orsolya. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője. Egyenlő elbírálás. „Arra törekszünk, hogy a beruházásokban érintett minden egyén, kis- és nagytelepülés lehetőség szerint egyenlő elbírálásban részesüljön – ez persze nem mindig valósítható meg –, s hogy a lehető legkisebb érdeksérelmet okozva végezzük a munkánkat. Ez csak úgy érhető el, ha nem a lélekszám az elsődleges szempont, hanem az okozott érdeksérelem nagysága. A lakosság száma alapján csak akkor szabad dönteni a változatok között, ha az okozott hátrányok közel azonosak, vagy az elérhető gazdasági előny akkora, amelyből a hátrány kompenzálható vagy mérsékelhető. A nyomvonalak kiválasztásánál is jelentős szerepet kapnak az önkormányzati érdekek, ám sajnos nincs olyan jogszabály, amely lehetővé tenné a nemzetgazdaságilag leggazdaságosabb nyomvonal megépítését.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.