Bizonyára sok vállalkozás, adótanácsadó és könyvelőcég felkapta a fejét a pénzügyminiszter hétfői bejelentésére, miszerint 2006 óta a magyarországi vállalatok több mint 90 százalékának könynyebb lett az élete a kormány intézkedéseinek hatására. Veres János többek között az adórendszer egyszerűsítését, a bevallás elektronizálását, az egyszerűsített számviteli beszámolás kiterjesztett lehetőségét említette eredményként, de idevehetjük még az egyszerűbb, olcsóbb és gyorsabb cégalapítást, a társasági törvény rugalmasabbá tételét is. Kérdés, hogy az érintettek körében mindez mennyire okoz a mindennapokban is elégedettséget; ha belepillantunk a különböző adózási, számviteli témájú internetes fórumokra, az ottani hozzászólások nem éppen idilli állapotot tükröznek: még a sokat látott könyvelőket is az őrületbe kergetik az olyan újabb és újabb szabályok, mint amilyenek például a csomagolási termékdíjra vagy a fordított áfafizetésre vonatkoznak.
Mondhatni persze, hogy a vállalkozások életét megkeserítő szabályok elburjánzásáról alkotott kép szubjektív érzés, inkább beszéljenek a tények. Sajtótájékoztatóján Veres János is ezt preferálta, és a Világbank és PricewaterhouseCoopers frissen kiadott felmérésére hivatkozva azt állította, hogy mind az adózásra szánt időt, mind a kivetett adók számát tekintve jobban állunk, mint a sokak által példaképnek tekintett Szlovákia. Ez igaz is, legalábbis a 2006-os évre, miután a legutóbbi, tavaly novemberben közzétett Paying Taxes című kiadvány ezt az időszakot vizsgálja. Az elemzés egyébként az összehasonlíthatóság kedvéért egy virágcserépgyártással és -kereskedéssel foglalkozó, belföldi tulajdonú, második éve működő, 60 fős kft.-t vesz alapul, amelynek árbevétele az adott ország egy főre jutó GDP-jének ugyanannyiszorosa. Három tényezőt vizsgál: az adóbevallások számát, a bevallással töltött időt és az összes befizetett adót, majd ezeket egyenlő mértékben figyelembe véve az adófizetés könnyűségét (lásd táblázatunkat).
A pénzügyminiszter által kiragadott két mutatóban Magyarország valóban hajszállal jobban teljesített, mint Szlovákia, ugyanakkor a teljes adórátában elért sokkal rosszabb helyezés (amely valójában nem magát a bürokráciát méri), az összesített könnyűségi rangsorban is lejjebb húzta hazánkat északi szomszédunknál. Ráadásul a 178 ország legutolsó harmadában lenni nem ad okot túlzott büszkeségre, még akkor sem, ha egy mutatóban, a bevallások számában sikerült az első harmad végére kerülni. Veres János egyébként valóban érdekes jelenségre hívta fel a figyelmet, még ha nem is ezzel a szándékkal tette: nem igazán Magyarország gyenge helyezése ugyanis a meglepő, hanem az, hogy Szlovákia igencsak rosszul teljesített. A teljesség kedvéért: az összesített könnyűségi listát a Maldív-szigetek, Szingapúr és Hongkong vezeti és Fehéroroszország zárja.
Létezik azonban egy másik összehasonlító lista is, amelyre viszont Veres János minisztertársa, Bajnai Gordon szokott mostanában előszeretettel hivatkozni, mondván: ha az Európai Unió átlagára tudnánk csökkenteni a bürokrácia költségeit, akkor 750-800 milliárd forintot sikerülne megtakarítani. Ezt az elemzést az Európai Bizottság felkérésére készítette a holland CPB kutatóintézet (lásd ábránkat). Értékéből ugyanakkor sokat levon, hogy bár a bizottság munkaanyaga – amely a lisszaboni versenyképességi célok elérését elősegítő bürokrácialeépítés lehetőségeit vizsgálja – 2007 januárjában látott napvilágot, az alapjául szolgáló holland tanulmány 2005-ben készült el, és 2003-as adatokat használ.
Mindenesetre ebben az összehasonlításban Magyarország még annyira sem áll „jól”, mint a Világbank és a PwC előbbi listáján. Sőt, mondhatnánk a szégyenpadon ül(t). A gazdasági miniszter által is gyakran idézett 6,8 százalékos magyar mutató ugyanis azt jelenti, hogy nálunk az adminisztratív terhek aránya a GDP-hez viszonyítva a legmagasabbak közé tartozik az unióban. Érdekességként megemlíthető, hogy a – Romániát és Bulgáriát még nem tartalmazó – EU 3,5 százalékos átlagát inkább az új tagok húzzák felfelé, illetve, hogy a régi tagállamoknál északról délre, illetve nyugatról keletre haladva nő az ilyen terhek aránya.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.