Végleg lekerült a napirendről, hogy a Gazprom érdekeltséget szerezzen a magyarországi E.On-cégekben?
„Soha ne mondd, hogy soha” – tartja a mondás. Egyelőre azonban szinte biztosnak látszik, hogy az E.On–Gazprom-tárgyalások középpontjában nem a magyarországi E.On-érdekeltségek állnak. Ennek egyszerű oka van: időközben drasztikusan nőtt az olajár, ezzel a gázár is, így az orosz fél tulajdonában lévő gázmező értéke is a sokszorosára növekedett. A Gazprom ezért már más típusú és jóval nagyobb értékű vállalatokban meglévő részesedésekről tárgyal anyavállalatunkkal.
Készül-e az E.On és a Gazprom valamilyen más magyarországi együttműködésre? Tárgyalnak-e közös itteni tároló létrehozásáról?
Egyelőre a meglévő gázbeszerzési szerződés a tárgyalás egyetlen témája, egyéb együttműködésről nincs szó. A gáztárolás terén a régióban stratégiai pozícióban vagyunk, hiszen az ország méretéhez képest jelentős tárolókapacitásaink vannak, melyek viszonylag olcsón és gyorsan bővíthetők. A többletkapacitás akár a Déli Áramlat, akár a Nabucco vagy más projektek kapcsán is jól használható lehet.
Mikor kerül sor a hosszú távú gázimportszerződés meghosszabbítására?
Rövidesen megkezdjük az érdemi tárgyalásokat, de ehhez fontos volt látnunk, hogy a gáztörvény milyen kereteket szab a működésünknek. A törvény elfogadott változatát nagyjából pozitívan értékeljük, ugyanakkor az ördög a részletekben rejlik, így jó lenne látni a végrehajtási rendeleteket, mielőtt véglegesen magunkra vállalunk egy több évtizedes, több milliárd dollár kockázattal járó szerződéses kötelezettséget.
Melyek az új gáztörvény az E.On Földgáz számára kritikus pontjai?
Az egyik kritikus pont a hosszú távú viszonteladói szerződések automatikus felbontása. Ez több szempontból is elhibázott lépés, sem az ellátásbiztonságra, sem az árakra nem lesz pozitív hatással. Nagy bizonytalanságot hoz a jelentős piaci erőfölénnyel rendelkező szereplő fogalmának bevezetése, mely az energiaipari szabályozásban eddig ismeretlen, a telekommunikációs versenyszabályozásból átvett fogalom. Erre hivatkozva az állam drasztikusan beavatkozhat a piaci működésbe a jövőben is, az árampiacon már vannak erre utaló jelek.
Az importárképletnek melyik az az összetevője, ami miatt az E.On több európai országnál is drágábban kapja az orosz gázt?
Nincs európai importár-statisztika. Hozzánk is eljutott egy néhány hónapja közkézen forgó összehasonlító táblázat, de ez nem tekinthető objektív piaci adatnak, főleg, mert az utóbbi hónapok drámai olajár-emelkedése a különböző kereskedők különböző árképleteire más-más hatással volt. Nyilván vannak országok, amelyek jobb feltételekkel vesznek gázt, mint Magyarország, de nyilván vannak olyanok is, amelyek rosszabbakkal. Két éve vettük át az importszerződéseket, és azóta azon vagyunk, hogy optimalizáljuk a feltételeket.
Miért nem közvetlenül a Gazprom Exporttól vásárol az E.On, miért van szükség a Panrusgáz közbeiktatására?
Mind a vevő, mind az eladó számára nagyobb biztonságot jelent, ha nagy értékű szerződésük egy közösen tulajdonolt és közösen vezetett vállalat tulajdonában van. Nem példa nélküli, hogy az importszerződéseknél egy ilyen közös vállalatot hoz létre az importőr és a termelő. Mi ezt a modellt készen kaptuk, és pillanatnyilag nem kívánunk változtatni rajta, mert megkönnyíti a vállalatok közti kommunikációt. A Panrusgáz költségei érdemben nem befolyásolják a magyar gázárakat.
Hány százalékkal drágább a Nyugatról érkező, nem orosz gáz a Panrusgázénál, s mi az oka az árkülönbségnek?
Teljesen más árképlet alapján vesszük a gázt a nyugati kereskedőktől, így természetes, hogy van némi árkülönbség, de ennek előjele és mértéke különböző feltételek mentén – akár havonta is – változhat. A feltételeken, így az áron is, már tavaly érdemben javítottunk mind az E.On Ruhrgas-, mind a Gaz de France-szerződés esetében. Ez a két szerződés főként az ellátásbiztonságot szolgálja. Alapesetben minimumon fut az onnan származó import, de a keleti szállítás fennakadása esetén növelni tudjuk a Nyugatról beérkező gáz mennyiségét, ahogyan erre volt is példa.
Százalékosan és forrásonként hogyan áll össze az E.On magyarországi gázimportja?
A belföldi felhasználás mintegy 80 százaléka származik importból, ennek 80 százalékát vásároljuk a Gazpromtól és 20 százalékát a két nyugat-európai kereskedőtől.
Hány százalékkal olcsóbb az EMFESZ-től vett gáz, mint a Panrustól vásárolt? Úgy tudom, hogy felerészben már az EMFESZ is orosz gázt hoz, s nem tisztán közép-ázsiait.
Az emelkedő gázárak és a növekvő európai igények miatt a különböző kereskedők árai egyre inkább közelítenek egymáshoz, eltűnnek a régebbi számottevő különbségek.
Mikorra reméli, hogy megszűnik az E.Onnak az a vesztesége, amely a hatósági árszabályozás miatt keletkezik? Ha nincs esély a veszteség néhány éven belüli felszámolására, mit lép az E.On?
Igazán akkor lennék nyugodt, ha a pénz már a számlánkon lenne. Jelenleg a tartozás mértéke meghaladja a 30 milliárd forintot, és csak az elmúlt negyedévben 6 milliárd forinttal nőtt a veszteség, mert az áremelés alacsonyabb volt az importár emelkedésénél. Mivel 2009. július elsején megszűnik a közüzemi ellátás, addigra rendezni kellene ezt az adósságot. Erre több ízben ígéretet tettek a kormányzat képviselői, és ez végső soron a piac érdeke is.
Megmarad-e a korábbi szállítójától megvált Péti Nitrogénművek Zrt. az ősszel is az E.On ügyfelének? Ha igen, az E.On nyereségesen tudja-e kiszolgálni?
Reméljük, tartós lesz ez az üzleti kapcsolat, mely természetesen nem veszteséges számunkra. Pont elég nekünk a szabályozott piacon és az EU által előírt gázaukciók keretében veszteségesen gázt értékesíteni, versenypiaci ügyfeleink esetében nem tennénk ilyet.
Mik az E.On hosszú távú tervei a magyar gáziparban?
A magam részéről a nagykereskedelemről és a tárolásról tudok beszélni, hiszen ezek a területek tartoznak az E.On Földgáz társaságainak üzleti körébe. A gázpiacon jelentős változások vannak körvonalazódóban, amelyek rengeteg új lehetőséget biztosítanak számunkra. Több olyan infrastruktúra-projekt készül (Déli Áramlat, Szeged–Arad vezeték, horvátországi vezeték, Krk szigeti LNG-terminál, Nabucco), amellyel a magyar gázpiac szorosabban kapcsolódik majd a külföldi piacokhoz, és ez mind a gázkereskedelem, mind a gáztárolás szempontjából új üzleti lehetőségeket hoz az E.On Földgáz számára. Az új vezetékek révén román, szerb, horvát, osztrák, sőt olasz partnereknek is adhatunk el gázt és gáztárolói kapacitást. Terveink szerint a folyamatban lévő kapacitásbővítésnél is több, új gáztárolói kapacitást hozunk létre, folytatjuk a beruházásokat, a fejlesztést. Ennek köszönhetően mi regionális szereplőkké válunk, Magyarországon pedig javul az ellátásbiztonság, sőt egyfajta elosztó központtá is válhat az ország.
Végezetül a legidőszerűbb kérdés: hogyan látja a gázárak alakulását az elkövetkező hónapokban?
A kilenc hónapos átlagolás révén a kőolajárak csak később jelentkeznek azokban az árképletekben, amelyek alapján a földgázt importáljuk, így az elmúlt hónapok 130-140 dolláros csúcsai csak a következő időszakban gyűrűznek be a hazai gázárakba. Előrejelzéseink szerint ez két számjegyű áremelést jelentene a végfelhasználók számára mind októberben, mind januárban. Ha a dollár lényegesen erősödne a forinttal szemben, annak azonnali hatása lenne a gázárakra, és ez a veszély nem zárható ki. Hosszú távon elképzelhető, hogy mérséklődik az olaj ára, de ezt könnyen ellensúlyozhatja a dollár erősödése, így fel kell készülni a tartósan magas energiaárakra. Véleményem szerint mind háztartási, mind nemzetgazdasági szinten növelni kell az energiahatékonyságot és az energiatudatosságot. Hőszigetelési, fűtés-korszerűsítési és energiatudatossági projektek százaira van szükség, hogy érdemben csökkenjen a fogyasztás és rendeltetésszerűen, felelősen használjuk a dráguló energiát. Mi a magunk részéről mindent megteszünk az energiatudatosság növelése érdekében: energiaoktatási portált támogatunk és egy iskolafelújítási projekten keresztül is megpróbáljuk kézzelfoghatóvá tenni az energiahatékonyság előnyeit.
1981-től két évig volt projektvezető a Lürssen Werft GmbH & Co.-nál
1985-től tíz évig a Royal Dutch Shell csoportnál dolgozott, kilenc különböző helyszínen és felső vezetői beosztásban. Utolsóként, 2001–05 között a londoni Shell Gas Észak- és Délkelet-Európáért, valamint az autógáz-üzletágért felelős alelnöke volt
2005: az E.On Ruhrgas International AG magyarországi üzletágvezetője
2006: az E.On Földgáz Storage Zrt. igazgatóságának elnöke
2007: az E.On Földgáz Trade Zrt. igazgatóságának elnöke
Magánügy: nős, a lánya tízéves. Budapesten élnek. Hobbija a vitorlázás és az utazás
1981-től két évig volt projektvezető a Lürssen Werft GmbH & Co.-nál
1985-től tíz évig a Royal Dutch Shell csoportnál dolgozott, kilenc különböző helyszínen és felső vezetői beosztásban. Utolsóként, 2001–05 között a londoni Shell Gas Észak- és Délkelet-Európáért, valamint az autógáz-üzletágért felelős alelnöke volt
2005: az E.On Ruhrgas International AG magyarországi üzletágvezetője
2006: az E.On Földgáz Storage Zrt. igazgatóságának elnöke
2007: az E.On Földgáz Trade Zrt. igazgatóságának elnöke
Magánügy: nős, a lánya tízéves. Budapesten élnek. Hobbija a vitorlázás és az utazás
E.On Földgáz Trade Zrt. Az E.On Földgáz Trade Zrt. Magyarország legnagyobb gázkereskedőjeként látja el gázzal az összes magyar gázszolgáltatót, így közvetve a lakosságot is.
Az ország igényeit hat forrásból biztosítja. Az E.On Földgáz Storage az ország egyetlen földgáztároló vállalata, öt föld alatti földgáztárolójának 3,720 millió köbméter a mobil gázkapacitása és 50,5 millió köbméter a napi kitárolási kapacitása. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.