Alaposan körbenéznék, mielőtt repülőjegyet vennék, de az biztos, hogy a vészhelyzetben lévő Alitaliával nem terveznék utazást. Az idén mintegy három tucat légicég ment tönkre, jobbára kicsik, de az angol XL Airways csődje például több százezer turista nyaralását hiúsította meg.
Jósolják, hogy a csődsorozat még nem ért véget. Becslések szerint a IATA szövetséghez tartozó légitársaságok vesztesége az idén meghaladhatja az ötmilliárd dollárt, így túl korai volt az öröm a ritkaságszámba menő tavalyi, körülbelül ugyanennyi nyereség után. Az új évezred első éveiben a madárinfluenza és a New York-i tornyok felrobbantása tett keresztbe a légicégeknek, most főként az egekbe szökő olajár a ludas. Tömeges elbocsátásokkal, pihentetett repülőgépek százaival, fizetéscsökkentésekkel sem képesek a mérlegeiket kiegyensúlyozni. Az egyre hízó kerozinpótlékok drágítják a jegyeket, az utasok elmaradása apasztja a bevételeket. Minderre jött az ingatlanválság: aki villából lakókocsiba költözik, ritkán vesz repülőjegyet. A drágább hitel ugyanakkor költségesebbé teszi a flották fenntartását, új gépek beszerzését.
A nehéz idők átvészeléséhez tőke kell: a deficites osztrák légitársaságot várhatóan perceken belül eladják, a tönk szélére jutott görög Olympic magánbefektetőkhöz került, a SAS minden reménye a Lufthansa, az Alitalia pánikszerűen keresi vevőjét. A nehezen összejövő tranzakciók hol sikeresek, hol nem.
A Malév korábban bukott az Alitaliával. Most orosz tulajdonosa került nehéz helyzetbe: Abramovicsék ellen adóeltitkolási váddal per folyik, az érdekkörükbe tartozó, fizetésképtelen, zömében kerozinfaló gépeket üzemeltető AiRUnion holding várhatóan állami kézbe kerül. A Malév nem része e csoportnak, de tudja a jó ég, hogy tulajdonosa meddig finanszírozza az amúgy drasztikusan karcsúsítandó magyar céget. Ha többé nem, a Malév-jegyvásárlás is előbb-utóbb meggondolandó lehet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.