BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kötelező konszenzus

A hazai kgfb-szabályozás módosítása körül hónapok óta éles vita zajlik az érintettek között. Az elhúzódó polémia oka az lehet, hogy túl sok az olyan, egymással ellentétes érdek, amelynek az új jogszabállyal egyszerre igyekeznek megfelelni a döntéshozók
2008.09.26., péntek 00:00

Eljárt az idő a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) jelenlegi szabályozása felett – ennyiben nagyjából össze is foglalható a közös nevező, amelyet az érintett felek – a biztosítók, a pénzügyi tárca és az autósok is – fenntartás nélkül elfogadnak. Ennek megfelelően érthető, hogy a „kötelező” szabályozásának módosítása finoman szólva sem halad gördülékenyen, és minden egyes eddig felmerült változtatási elképzelésről csak az ötlet szintjén lehet beszélni, hónapok óta bármikor előhúzható témát szolgáltatva a pénzügyi sajtónak.

Kívülről szemlélve az eseményeket, a konszenzus hiánya egyértelműen azzal magyarázható, hogy igen komoly ellentétek feszülnek az egyes szolgáltatói csoportok között, és a biztosítók, illetve az ügyfelek viszonyában is.

A legsarkalatosabb vitapont természetesen a kampány létének, illetve nemlétének a kérdése. A váltási időszak eltörlése első látásra teljesen érthető lépésnek tűnhet. Igen ám, de jönnek bizonyos piaci szereplők, és aggódva figyelmeztetnek, a kampány megszűnése korlátozná a versenyt, hiszen megugranának az árak, és sérülne a transzparencia a piacon. Ez az érv viszont kicsit átlátszónak tűnik: inkább arról lehet itt szó, hogy az ügyfélkörépítésben érdekelt kis biztosítók, illetve az online alkuszok helyzete válna sokkal nehezebbé (utóbbiak gyakorlatilag csak a kampány két hónapjából élnek), így teljesen érthető, hogy igyekeznek megakadályozni – vagy legalábbis lassítani – ezt a változtatást. Nem jönne jól egyébként a kampányidőszak gyors megszüntetése az új piaci szereplőknek – az MKB leányának és a Wabardnak – sem. Eléggé nehéz ugyanis úgy kgfb-ügyfélkört építeni, hogy legyen olcsó az ajánlat, ám közben a cégnek is megérje a szolgáltatást (legalább hosszú távon) nyújtani.

A jelek szerint azt sem sikerült belátniuk a hazai piaci szereplők egy részének, hogy a kötelező biztosítás – amelynek egyébként alig 120 milliárdos a piaca – csak egy bizonyos üzemméret fölött lehet nyereséges. Magyarul: igen sokat kockáztat az a társaság, amely a kampányidőszakot kihasználva dömpingáron próbál ügyfeleket behozni. Persze lehet szépíteni a képen különböző árukapcsolásokkal, de hosszú távon akkor is elkerülhetetlenné válik, hogy emelkedjenek az árak a piacon, és netán mérséklődjön a torta felosztásában érdekelt szereplők száma is.

Az is teljesen logikus, hogy a direkt kárrendezés bevezetését – amikor minden esetben az ügyfél saját biztosítója fizeti ki a járműben keletkezett kárt – csak a nyilatkozatok szintjén támogatják a piaci szereplők, hiszen ennek megjelenése egyrészt felvetné a fizetési csúszások problémáját, másrészt nyilvánvalóan elszaporodnának az elszámolási viták az adott káreseményben érintett biztosítók között.

A konszenzus hiányáról ugyanakkor nemcsak a biztosítótársaságok tehetnek, hanem a hazai lakossági pénzügyi kultúra közmondásosan alacsony szintje is. Amíg ugyanis egy autósnak vagy motorosnak az ár az egyetlen szempont a szolgáltató kiválasztásánál, addig senki ne várjon csodákat a piacon. Vagyis a magyarországi gépjármű-tulajdonosok még nem jutottak el odáig, hogy a kgfb-t ne egy külön névvel ellátott adónemnek tekintsék, hanem egy szolgáltatásnak, amely nem mindegy, hogy mit nyújt nekik, ha netán komoly károkat okoznának más autójában és azon keresztül a sajátjukban is.

Ilyen körülmények között tehát nem csoda, hogy a pénzügyi tárcánál hosszú hónapok alatt is csak addig jutottak el, hogy egyszerűbbé, a károsultak érdekeit jobban szem előtt tartóvá és átláthatóbbá kell tenni a hazai szabályozást. Ha pedig az új kgfb-rendeletet (vagy törvényt?) valóban olyan széles konszenzusra alapulva óhajtják elkészíteni, mint ahogy azt kommunikálják, néhány ív papírra még biztosan szükség lesz a végleges szövegezésig.


A szerző a Világgazdaság munkatársa

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.