Ákos Tamás
Az MKB Bank retail üzletágának ügyvezető igazgatója
Előnyök
„Bankunk szorgalmazza a teljes körű lakossági adósnyilvántartás megvalósulását. A Központi Hitelinformációs Rendszer ilyen jellegű bővítése mind az ügyfél, mind a hitelező számára előnyös. Hitelezői szempontból a kockázatok pontosabb felmérését teszi lehetővé, amelyet hosszú távon a „jó adós” pozitív irányú megkülönböztetésével honorálhatunk. Ennek eredményeként esetükben a hitelbírálat folyamata egyszerűbb és gyorsabb lehet, esetleg kedvezőbb feltételekkel juthatnak hitelhez, nem beszélve arról, hogy a lista alkalmazása a bankváltást is megkönnyítheti. Természetesen a hatékony működés előfeltétele, hogy a teljes bankszektor csatlakozzon a kezdeményezéshez, ennek hiányában ugyanis nem tudnak teljes körűen érvényesülni az előbb említett előnyök.”
Komócsi Sándor
Az UniCredit Bank ügyvezető igazgatója
Biztonság
„Nagyon örülünk, hogy végre bevezetés előtt áll az új adóslista, és annak is, hogy sikerült az ezzel kapcsolatos alkotmányossági, adatvédelmi problémákat megoldani. A szakmában rendkívül széles körű támogatottságot élvez a kezdeményezés: a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete, a Magyar Nemzeti Bank, az igazságügyi és a pénzügyi tárca is mellé állt. Nem véletlenül, hiszen hosszabb távon nemcsak a bankoknak, hanem az ügyfeleknek is jelentős előnyöket hozhat az új nyilvántartási rendszer. A hitelintézetek ugyanis ennek segítségével körültekintőbben tudják elbírálni a kölcsönöket, így mindenképpen biztonságosabbá válik a hitelezés. Ez azt eredményezi, hogy a bankok gyorsabban, hosszabb távon pedig kedvezőbb kamatokkal tudnak hitelt adni.”
Korba Szabolcs
Az OTP Bank vezető jogtanácsosa
Eladósodás„A teljes listás hitelnyilvántartás segíthet megelőzni a lakosság túlzott mértékű eladósodását. Egy jól megválasztott rendszer alkalmas lehet a leendő ügyfelek kötelezettségvállalási képességének minél pontosabb megítélésére, illetve a tényleges kockázatokon alapuló hitelezési rendszer kialakítására. A bank ennek bázisán olyan differenciált árazási politikát alkalmazhat, amely előnyös a folyamatosan szerződés szerint törlesztő ügyfelek számára. A reális ügyfélkép kialakításához elengedhetetlen, hogy valamennyi hitelfelvételi adat teljes körűen szerepeljen a nyilvántartásban, ugyanakkor az ügyfél számára a személyes adatai feletti rendelkezés jogát a hozzáférés során biztosítani kell. A rendszer bevezetése nem bonyolíthatja az eljárást az ügyfél számára.”
Sztanó Imre
Az Erste Bank lakossági üzletágvezetője
Egyszerűsödés
„A korrekt és megfelelő árazású hitelezéshez alapvető fontosságú a pozitív adóslista megléte, mivel ennek segítségével teljes képet kapunk a hozzánk forduló adósokról, és pontosan behatárolható az a kockázat, amit egy ügyfél finanszírozásával vállal a bank. Ezzel egyszerűsödnének a banki kockázatkezelési folyamatok, illetve csökkenhetnének a pozitív adósok törlesztési terhei is. A jelzálogpiaci válság közvetett hatása a hazai hitelezésben is érezhető, az Erste Bank viszont nagy és prob-
lémamentes hitelportfólióval rendelkezik. Sokat javult a monitoring-, az értékbecslési és
a behajtási rendszerünk, így sokkal jobban fel tudjuk tárni a hitelek kockázatait. Ugyanakkor a hitelezési kockázatok minimalizálásához a pozitív adóslista nélkülözhetetlen.”
Járai Zsigmond
A CIG Közép-európai Biztosító felügyelőbizottságának elnöke
Információhiány
„Úgy gondolom, hogy a magyarországi pénzügyi szektor fejlődésének régóta az egyik legnagyobb akadálya, hogy a bankok, biztosítók és más pénzügyi szolgáltatók kevés információval rendelkeznek az ügyfelekről. Véleményem szerint Magyarországon e tekintetben túlzott az adatvédelem, az Európai Unió más országaihoz képest itthon szigorúbb a szabályozás. Emiatt általános gyakorlattá vált a magas kamatszintek kialakítása, az információhiányból adódó kockázatokat ugyanis beárazzák a bankok a kamatokba, így ennek a hiányosságnak az árát tulajdonképpen a jól fizető adósok is megfizetik. Régi törekvés a szektorban a teljes körű adósnyilvántartás rendszerének kialakítása, amely meggyőződésem szerint nem csak a szolgáltatók, az ügyfelek érdekeit is szolgálná.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.